Domaine Cazes, stjärnproducent i Rivesaltes, lanserar två sällsynta årgångar, 1935 och 1955, ur sin unika samling

8.9.2015 08:00 | Spring Wine & Spirits AB

Ett fåtal flaskor av årgångarna 1935 och 1955 från Domaine Cazes unika Rivesaltes-samling släpps exklusivt den 10.e september på Systembolagets webbportal. Rariteterna kommer från producentens unika samling av 29 äldre årgångar Rivesaltes som sträcker sig från 1931 till 1962.

Domaine Cazes, en av de ledande producenterna i Roussillon, har funnits sedan 1895 och egendomen omfattar idag 220 hektar som sköts sedan 1997 helt enligt ekologiska och biodynamiska principer. Det gör Cazes till Frankrikes och troligen Europas största biodynamiska vinproducent. Familjen Cazes leder fortfarande företaget med den passionerade Emmanuel Cazes som ansvarig vinmakare.

Frankrikes mest inflytelserika vintidning, La Revue du Vin de France, har i år utnämnt Domaine Cazes till "en riktig institution i Roussillon". Roussillonregion ligger nära den spanska gränsen, med Medelhavet i öster, Pyrenéerna i söder och Corbières bergkedjan i väster.

1935 i världen:

Moskva öppnar sin tunnelbana | Sällskapsspelet Monopol lanseras i USA | Frankrike har sin allra första TV-sändning

1955 i världen:

Cazes Rivesaltes 1935

Årgång 1935 har en elegant, intensiv, rik och aromatisk doft med typiska toner av klassisk rancio (lätt oxidativ ton) i synnerhet av nötter, torkad eller kanderad frukt, skogssvamp och crème brûlée.

Smaken är mycket lång, rund, intensiv och söt med bra friskhet som balans till sötman och den ljuvligt, rika, aromatiska eftersmaken av toffee, kanderade apelsinskal, sultanrussin och en touch av grillad persika, kvittenmarmelad och mandel. Serveras med fördel lättkyld.

Detta söta vin avnjuts till bakverk med nötter som pecanpaj och brownie, till fruktdesserter som tarte tatin på äpple, päron eller persika, till blåmögelostar eller som en drink eller avec.

Druvorna kommer från kalkrika jordar i Corbières bergskedja. Direkt efter skörden pressades druvorna försiktigt och fick jäsa på tank. Jäsningen avbröts med tillsats av neutral sprit medan minst 100 gr/socker per liter fanns kvar. Vinet fick ligga kvar på samma 500-liter ekfat s.k. foudre i nära 80 år innan försiktig filtrering och buteljering.

Tillsats av neutral sprit: onsdag 21 augusti 1935 | Vinet lades på fat: onsdag 25 mars 1936 | Buteljeringsdatum: fredag 6 januari 2012 | Antal producerade flaskor: 595 | Sockerhalt: 123,60 gr/L

Cazes Rivesaltes 1955

Vinet har en komplex, elegant och generös doft med toner av sötkryddor, mogen frukt och rancio (lätt oxidativ ton) i synnerhet av nötter, torkad eller kanderad frukt och skogssvamp och crème brûlée.

Smaken är fyllig, koncentrerad, silkeslen och söt med toner av mörk honung, salt karamell, torkade apelsinskal, citrusmarmelad, kanderad stenfrukt och aningen mocca och valnöt. Här finns en fin friskhet som balanserar den mycket långa, generösa smaken. Makalöst avrundad och balanserad eftersmak.

Årgång 1955 passar till choklad- och fruktdesserter som chokladfondant med kanderade valnötter, trippel choklad cheesecake, choklad- och apelsinsufflé, pecan smulpaj med björnbär, frukter doppade i kolasås, till klassisk crème brûlée, blåmögelostar och som en drink eller avec. Serveras med fördel lättkyld.

Druvorna kommer från kalkrika jordar i Corbières. Direkt efter skörden pressades druvorna försiktigt och fick jäsa på tank. Jäsningen avbröts med tillsats av neutral sprit när cirka 100 gr socker/liter fanns kvar i det jäsande vinet. Sedan fick vinet ligga kvar på 500-liter ekfat s.k. foudre i nära 60 år innan buteljering.

Tillsats av neutral sprit: tisdag 23 augusti 1955 | Vinet lades på fat: fredag 23 mars 1956 | Buteljeringsdatum: fredag 6 januari 2012 | Antal producerade flaskor: 598 | Sockerhalt: 100,10 gr/L

För mer information, vänligen kontakta;

Elizabeth Pezon, produktchef på Spring Wine & Spirits, tel 076-819 26 15 elizabeth.pezon@springwine.se

www.springwine.se

Ladda ned bild
Cazes Rivesaltes 1955 Land: Frankrike, Roussillon/AOP Rivesaltes| Producent: Domaine Cazes| Druvor: Grenache Blanc 100% | Alk : 15,5 % | Vol : 75cl | Årgång 1955 | Art.nr: 99026| Pris: 1500kr | Antal flaskor: 18st | Webblansering: 10 september 2015
Ladda ned bild
Cazes Rivesaltes 1935 Land: Frankrike, Roussillon/AOP Rivesaltes| Producent: Domaine Cazes| Druvor: Grenache Blanc 100% | Alk : 17,5 % | Vol : 75cl | Årgång 1935 | Art.nr: 99000 | Pris: 1900kr | Antal flaskor: 12st | Webblansering: 10 september 2015
Ladda ned bild

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender