Domaine Laroche Chablis Premier Cru Les Montmains 2019 i tillfälliga sortimentet

Den 6 juli lanseras en riktigt klassisk chablis i Systembolagets tillfälliga släpp: Domaine Laroche Chablis Premier Cru Les Montmains 2019. Det är den perfekta partnern till sommarens lyxigare middagar med fisk och skaldjur. Vinet kostar 309 kronor och har artikelnummer 96146.

Chablisproducenten Domaine Laroche grundades redan år 1850 och har alltid haft en fantastisk balans mellan tradition och aktualitet. De värnar om de unika förutsättningarna gällande terroir i Chablis, samtidigt som de tagit täten gällande innovation i en annars traditionsbunden region. Egendomen äger idag 90 hektar vinodling i Chablis, inklusive imponerande 21 hektar Premier Cru-vingårdar och sex hektar Grand Cru-vingårdar. Detta gör Domaine Laroche till en av regionens större aktörer, som dessutom jobbar aktivt med hållbar utveckling. Deras viner utmärks av elegans och görs på druvor som har uppnått perfekt mognad. De arbetar med en särskilt försiktig ekfatshantering, som ger vinerna en karaktäristiskt aromatisk och delikat eftersmak.

Premier Cru Les Montmains ligger på Sereinflodens vänstra sida och uttrycker en varm generös stil av Premier Cru i Chablis. Jordmånen består av kalkhaltig lera med stor andel skaldjursfossil, så kallad kimmeridgelera. Årgång 2019 gav låg avkastning i Chablis, men frukt av fantastisk kvalitet. Vinerna utmärks av koncentration, komplexitet och balans.

Domaine Laroche Chablis Premier Cru Les Montmains 2019 har en nyanserad, fruktig och mineraldriven doft och en fantastiskt frisk och torr smak med inslag av gröna äpplen, apelsin, persika, örter och mineral.

Det här vinet erbjuder direkt drickglädje, men har naturligtvis även en fantastisk lagringspotential. Vill du njuta av det redan i sommar är det ett självklart val till eleganta rätter på fisk och skaldjur. Det är exempelvis en perfekt partner till ostron, pilgrimsmusslor, gratinerade havskräftor, kallrökt lax, grillad havsabborre eller en bättre pasta med hjärtmusslor.

Druvorna pressades som hela klasar i pneumatisk press och musten fick sedan vila 12-14 timmar vid 12-15 grader i ståltank. Musten jäste sedan delvis på ekfat och delvis på ståltank i två till tre veckor vid 17 grader. Efter att vinet genomgått malolaktisk omvandling tappades 70 procent över på ekfat. 70 procent av vinet har lagrats fem månader på franska ekfat om 228 liter och resterande vilade på ståltankar. Faten var ett till sex år gamla. Efter att vinet blandats lagrades det ytterligare sju månader tillsammans med jästfällningen fram till buteljering.

NYHET! ”CYKELVINET” I CABERNET SAUVIGNON PÅ 1 LITERS FLASKA30.7.2021 09:25:23 CEST | Pressmeddelande

Nu finns Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignon, “cykelvinet”, på 1 Liters flaska. Vinet har en smak av svarta och röda vinbär, plommon och hallon. Dess toner av kakao, tobak och mocka gör Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignonen till en utmärkt kompanjon till grillade kötträtter. Vinet lanseras den 2a augusti i Systembolagets beställningssortiment. Artikel nummer 53185 och pris 99kr.

Plantations destilleri blir först i Karibien med omfattande hållbarhetscertifiering28.6.2021 10:40:58 CEST | Pressmeddelande

Maison Ferrand och Plantations destilleri West Indies Rum Distillery certifieras enligt den heltäckande Bonsucro Chain of Custody. Destilleriet ligger på Barbados och producerar flera av Plantations Rums storsäljare på Systembolaget. Det är det första destilleriet i Karibien, och ett av mycket få destillerier i världen, som uppnår denna omfattande hållbarhetscertifiering.