Domaine Laroche Chablis Premier Cru Les Montmains 2019 i tillfälliga sortimentet

Den 6 juli lanseras en riktigt klassisk chablis i Systembolagets tillfälliga släpp: Domaine Laroche Chablis Premier Cru Les Montmains 2019. Det är den perfekta partnern till sommarens lyxigare middagar med fisk och skaldjur. Vinet kostar 309 kronor och har artikelnummer 96146.

Chablisproducenten Domaine Laroche grundades redan år 1850 och har alltid haft en fantastisk balans mellan tradition och aktualitet. De värnar om de unika förutsättningarna gällande terroir i Chablis, samtidigt som de tagit täten gällande innovation i en annars traditionsbunden region. Egendomen äger idag 90 hektar vinodling i Chablis, inklusive imponerande 21 hektar Premier Cru-vingårdar och sex hektar Grand Cru-vingårdar. Detta gör Domaine Laroche till en av regionens större aktörer, som dessutom jobbar aktivt med hållbar utveckling. Deras viner utmärks av elegans och görs på druvor som har uppnått perfekt mognad. De arbetar med en särskilt försiktig ekfatshantering, som ger vinerna en karaktäristiskt aromatisk och delikat eftersmak.

Premier Cru Les Montmains ligger på Sereinflodens vänstra sida och uttrycker en varm generös stil av Premier Cru i Chablis. Jordmånen består av kalkhaltig lera med stor andel skaldjursfossil, så kallad kimmeridgelera. Årgång 2019 gav låg avkastning i Chablis, men frukt av fantastisk kvalitet. Vinerna utmärks av koncentration, komplexitet och balans.

Domaine Laroche Chablis Premier Cru Les Montmains 2019 har en nyanserad, fruktig och mineraldriven doft och en fantastiskt frisk och torr smak med inslag av gröna äpplen, apelsin, persika, örter och mineral.

Det här vinet erbjuder direkt drickglädje, men har naturligtvis även en fantastisk lagringspotential. Vill du njuta av det redan i sommar är det ett självklart val till eleganta rätter på fisk och skaldjur. Det är exempelvis en perfekt partner till ostron, pilgrimsmusslor, gratinerade havskräftor, kallrökt lax, grillad havsabborre eller en bättre pasta med hjärtmusslor.

Druvorna pressades som hela klasar i pneumatisk press och musten fick sedan vila 12-14 timmar vid 12-15 grader i ståltank. Musten jäste sedan delvis på ekfat och delvis på ståltank i två till tre veckor vid 17 grader. Efter att vinet genomgått malolaktisk omvandling tappades 70 procent över på ekfat. 70 procent av vinet har lagrats fem månader på franska ekfat om 228 liter och resterande vilade på ståltankar. Faten var ett till sex år gamla. Efter att vinet blandats lagrades det ytterligare sju månader tillsammans med jästfällningen fram till buteljering.

Plantation Vintage Panama 2008 – Under the Sea Collection16.11.2021 14:16:25 CET | Pressmeddelande

Plantation fortsätter nu sin vintageresa genom romvärldens paradisiska länder. Efter de färgsprakande Birds of Paradise kommer nu Under the Sea. I serien ingår sex exceptionella buteljeringar i begränsade upplagor som går på djupet gällande rommens terroir, kultur och natur. Den 22 november släpps 294 flaskor av den första i serien, Plantation Vintage Panama 2008 i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 54573 och priset 699 kronor.

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag28.10.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner RTD-dryck på Systembolaget. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Tillfällig lansering av Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 201915.10.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Strålande nyheter för vinentusiaster som får bekanta sig med ytterligare ett släpp från Weingut Wohlmut. Den 19.e oktober släpps den lagringsdugliga Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från en av Österrikes - och i synnerhet Südsteiermarks - mest anrika producenter, har artikelnummer 90448 och kostar 199 kr. 600 flaskor släpps.