Donald Trump överskuggar den svenska medierapporteringen

Pågående krig mot media, Rysslandsutredning, personalflykt från administrationen, sexskandaler, klimatförnekelse och hårdare gränskontroller mot Mexiko. Medierapporteringen i Sverige har under året påverkats av Donald Trump och intresset för presidenten överskuggar allt annat.

- Det är inte förvånande att Donald Trump fortsatt är den mest omskrivna personen i svensk media. Han skapar konflikter, uttrycker sig på ett sätt som politiker sällan gör och förmedlar sina åsikter på Twitter, ofta i stundens hetta. Allt med honom är anmärkningsvärt. Han vet precis hur han ska göra för att skapa rubriker och uppmärksamhet och lyckas väldigt bra med det, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.

Även förra året var Donald Trump den mest omskrivna personen i svenska redaktionella medier. Trots att det i år skrivs drygt 60 000 artiklar färre om honom, är Trump fortfarande ohotad etta. På andra plats, med drygt hälften så stort genomslag, kommer Stefan Löfven. I jämförelse med 2017 har det publicerats 5 500 fler artiklar och inslag om statsministern under det här året.

- Det är väldigt överraskande att Stefan Löfven inte har synts mer i media. Vi brukar se betydligt större ökningar för partiledarna, och särskilt för statsministern, under valåret. De tidigare två valåren har ökningen motsvarat drygt 20 procent, i år ökar statsministerns uppmärksamhet med knappt sju procent, säger Ioanna Lokebratt.

Det svenska valet har präglat den svenska medierapporteringen under året. Det syns tydligt då Ulf Kristersson, Annie Lööf och Jimmie Åkesson har höga placeringar på listan och uppmärksamheten i media kring dem har ökat markant från förra året.

- Det är en betydligt jämnare spridning mellan de största partiernas ledare än tidigare år, vilket delvis förklaras av den pågående regeringsbildningen. Men även under hela valrörelsen fick de övriga partiledarna betydligt mer uppmärksamhet än tidigare valår. Stefan Löfven är den partiledare vars uppmärksamhet har ökat minst, säger Ioanna Lokebratt.

Placering

Alice Bah Kuhnke

Jamal Khashoggi

Om undersökningen
Medieanalysföretaget Retriever har undersökt hur många artiklar och inslag som har publicerats om respektive personer. Underlaget baseras på antal artiklar i samtlig svensk redaktionell media, både webbaserade och tryckta tidningar, samt etermedias nyhetssändningar under perioden 1 januari - 19 december 2018.

Medieanalysföretaget Retriever är ledande i Norden inom mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Retriever bevakar och analyserar information i tidningar, magasin, radio, tv, webb och sociala medier. Retriever ägs av TT Nyhetsbyrån och norska nyhetsbyrån NTB.