Döp Göteborgs nya elfärja

Älvfrida och Älveli ska få sällskap. Foto: Eddie Löthman

Västtrafiks nya eldrivna färja färdas snart över Göta Älv. Men först behöver färjan ett namn. Nu bjuder Västtrafik in göteborgarna till namntävling.

Vad ska Västtrafiks nya elfärja heta? Den frågan bollas nu vidare till göteborgarna. Tävlingen om elfärjans namn pågår framtill den 20 juni.

Elfärjan, som är en elhybrid, kommer att trafikera sträckan mellan Stenpiren och Lindholmspiren, linje 286, tillsammans med sina systerfartyg Älvfrida och Älveli. Planerad trafikstart är i december i år.

– Vi vill gärna att våra resenärer är med och döper den nya färjan, då det är för dem vi finns till. Ett tips på vägen kan vara att färjan körs med el, vilket ju är bra för miljön, säger Christer Olsson, chef för färje- och spårvagnstrafiken på Västtrafik.

I och med att färjan går på batterier är den nästa ljudlös och bullerfri. Båten är en elhybrid och kommer att kunna köra på el i cirka fyra timmar. När batteriet tagit slut kan det laddas under drift eller med el vid kaj.

Välbehövlig förstärkning
Färjetrafiken över älven har varit en succé sedan starten och resandet fortsätter öka. Mellan januari och april i år gjordes cirka 581 000 resor med älvskyttlarna på linje 286 mellan Stenpiren och Lindholmen, en ökning med 14 procent jämfört med samma period 2017. Med den nya färjan kan Västtrafik köra tio avgångar per timme istället för åtta som idag, en välbehövlig förstärkning av linjen.

Om tekniken slår väl ut kan det bli mer el på älven framöver. Älveli och Älvfrida är nämligen också förberedda för eldrift.

Så här tävlar du
Skriv in ditt förslag och dina kontaktuppgifter och skicka in på Västtrafiks hemsida
www.vasttrafik.se/tavling.

En jury bestående av representanter för Västtrafik, Styrsöbolaget och Göteborgs Stad kommer att utse vinnaren som – förutom äran – får ett månadskort ”Göteborg kommun 30 dagar” i pris, ett fint diplom, är med som hedersgäst på dopet av båten och åker med på premiärturen.

Fakta om den nya elbåten:

• Plats ombord för 300 passagerare och 80 cyklar
  • 33 meter lång och 9 meter bred
  • Planerad trafikstart är december 2018

Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Älvfrida och Älveli ska få sällskap. Foto: Eddie Löthman

Nytt resecentrum i Gamlestaden17.8.2018 09:12Pressmeddelande

Lördagen den 18 augusti är det dags för invigning av Gamlestaden resecentrum. Då får en av kollektivtrafikens största knutpunkter i Göteborg en modern, trygg och tillgänglig mötesplats för resenärer och invånare. Välkommen på en invigning för alla åldrar. Västtrafiks nya resecentrum ligger på Gamlestads Torg, en stor och växande knutpunkt för kollektivtrafikens resenärer. Byggnationen startade våren 2016 och på lördag är det dags för invigning. – Gamlestaden är en stor knutpunkt för våra resenärer och området genomgår just nu en kraftig förändring med nya bostäder, handel och kontor. Därför är vi mycket glada över att kunna öppna upp för en modernare och tillgängligare mötesplats för resenärer och invånare, säger Stefan Ekman, infrastrukturchef på Västtrafik. Prognosen pekar på cirka 30 000 av- och påstigande resenärer från spårvagn, buss och tåg per dygn vid Gamlestads Torg år 2020, jämfört med dagens cirka 20 000 resenärer per dygn. Västtrafikbutik ska testa nya lösningar Det nya res

Västtrafik byter tidtabell den 20 augusti16.8.2018 13:32Pressmeddelande

Den 20 augusti återgår kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen till ordinarie tidtabell med tätare turer. Samtidigt genomförs förändringar av trafiken där det behövs och några linjer får nya avgångstider. Resenärer uppmanas söka sin resa i Reseplaneraren. Från och med måndagen den 20 augusti gäller en ny tidtabell för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen. – Semestern är över och skolorna drar igång. Då återgår även kollektivtrafiken till ordinarie tidtabell. Eftersom att vi samtidigt passar på att göra förändringar som behövs vill vi uppmana våra resenärer att söka sin resa i förväg i Reseplaneraren, för att vara på rätt plats i rätt tid, säger Jarl Samuelsson, enhetschef på Västtrafik. Förändringar i Göteborgstrafiken I Göteborg får buss 330 mellan Kinna och Göteborg en ny start- och ändhållplats på Heden, istället för Åkareplatsen resecentrum. Förändringen görs på grund av begränsat utrymme på Åkareplatsen. Busslinjerna 35 och 135 läggs ihop och får linjenummer 35. Samti

Nyheter i Skövde stadstrafik när Heneporten byggs om16.8.2018 09:00Pressmeddelande