PepsiCo

Doritos bjuder in fans från hela världen till tävlingen Crash the Super Bowl

PepsiCos varumärke Doritos uppmanar sina fans runt hela världen att skapa en originell tv-reklam för att få chansen att vinna ett förstapris på 1 miljon dollar och en exklusiv möjlighet att jobba med Warner Bros. Pictures, DC Entertainment och regissören Zack Snyder.

PURCHASE, New York (9 september 2015) – PepsiCos varumärke Doritos uppmanar nu kreativa chipsälskare i hela världen att fånga de djärva smaker och den intensiva knaprighet som skiljer Doritos från andra snacks i en 30-sekunders tv-reklam, som kan komma att visas under Super Bowl 50 och vinna filmskaparen ära och rikedom. I samband med denna tionde och sista utgåva av tävlingen Crash the Super Bowl ber Doritos sina fans från hela världen att hjälpa till att skapa snacksmärkets nästa stora tv-reklam. Den filmskapare vars reklamfilm gör det djärvaste – eller knaprigaste – intrycket vinner 1 miljon dollar och sitt livs karriärmöjlighet: att få arbeta tillsammans med Zack Snyder i ett samarbete med Warner Bros. Pictures och DC Entertainment. Arbetsuppgifterna kommer att skräddarsys efter tävlingsvinnarens intressen. Detaljer om tävlingen och de officiella reglerna finns på www.Doritos.com.

Doritos var det första varumärket som överlät sin eftertraktade reklamtid under Super Bowl till kunderna och gav sina fans tillfälle att dela med sig av sin kreativitet och sin kärlek till Doritos på en av världens största skådeplatser. Det är tio år sedan tävlingen Crash the Super Bowl först tog reklamvärlden med storm. Sedan dess har det kommit in 32 000 bidrag och Doritos har delat ut mer än 7 miljoner dollar i prispengar. Konkurrensen är stenhård och tävlingen ligger bakom några av de mest kreativa och minnesvärda reklamfilmer som visats under Super Bowl. Tävlingen har också hjälpt flera Doritos-fans att starta sina karriärer och nå stor framgång i reklamindustrin.

För tre år sedan öppnades tävlingen för fans utanför USA och kreativa reklaminslag började välla in från världens alla hörn. Förra året kom det in bidrag från 29 olika länder och tävlingen fick sin första vinnare från ett annat land än USA i kanadensaren Graham Talbot, vars Doritos-reklam ”When Pigs Fly” visades under sändningen av Super Bowl XLIX.

”Under de senaste nio åren har tävlingen Crash the Super Bowl varit en plattform där våra djärvaste fans har kunnat visa upp sina verk, skapa sig ett namn och bidra till att forma varumärket Doritos”, säger Ann Mukherjee, vd för PepsiCo Global Snacks Group och PepsiCo Global Insights. ”Det finns kreativa Doritos-fans i hela världen och de har en gemensam passion för varumärket som verkligen genomsyrar de fantastiska skapelser de bidrar med i denna tävling. Jag ser verkligen fram emot att få se vad de hittar på i år.”

Super Bowl, finalen i USA:s National Football League, är en av de mest sedda TV-händelserna i USA och hela världen, och reklamfilmerna som visas under matchen är de mest emotsedda och omtalade på hela året.

Alla bidrag till tävlingen Crash the Super Bowl måste lämnas in senast 15 november 2015.  En kvalificerad domarpanel väljer sedan ut semifinalister, vilka tillkännages senare samma månad. I januari 2016 avslöjas tre finalister och fansen får möjlighet att se reklamfilmerna på nätet och rösta på sin favorit, vilket blir direkt avgörande för vilket inslag som kommer att visas under Super Bowl-sändningen. Årets Crash the Super Bowl-finalister kommer att sluta sig till en exklusiv skara av oerhört kreativa Doritos-fans vars arbete har stöttats av varumärket under årens lopp. Var och en av finalisterna kommer att bjudas till Kalifornien för att få närvara vid Super Bowl 50 och se matchen på plats i en privat loge. För första gången i tävlingens historia får alla finalisterna förutom prispengar även livsomvälvande karriärmöjligheter.

Den reklamfilm som fått flest röster på www.Doritos.com kommer att visas 7 februari 2016 under CBS sändning av Super Bowl 50 i USA. Förutom prissumman på 1 miljon dollar får den som har skapat den vinnande reklamfilmen också chansen att samarbeta med Zack Snyder, känd för sina actionfilmer, bland annat nyversionen av ”Dawn of the Dead” från 2004, ”300”, ”Watchmen”, ”Man of Steel” och den kommande ”Batman v. Superman: Dawn of Justice”. De andra två finalisterna vinner 100 000 dollar var och ett tillfälle att få vara konsult i ett kommande Doritos-projekt.

”Doritos är det enda varumärket som ger aspirerande filmskapare en möjlighet att se sina reklamfilmer sändas under Super Bowl”, säger Snyder. ”Jag inledde min karriär med att göra reklamfilm och älskar fortfarande det som medium. Jag har själv gjort flera Super Bowl-reklamfilmer och är därför väldigt glad att vara delaktig i årets tävling. Den frambringar alltid de mest innovativa och spännande alstren. Jag ser fram emot att få se vad alla hittar på.”

För mer information och regler för tävlingen, besök www.Doritos.com.

PepsiCos samarbete med NFL är ett av företagets äldsta och mest framgångsrika sponsorskap vad gäller sport. PepsiCo kommer att utnyttja sitt samarbete med NFL för att knyta an till kunderna under hela säsongen med aktiveringar som involverar många av företagets största varumärken inom mat och dryck, inklusive Pepsi, Tostitos, Quaker, Doritos och Gatorade.

Om Doritos

Doritos är ett av de PepsiCo-varumärken som omsätter över en miljard dollar och är ett av de snabbast växande varumärkena i PepsiCos portfölj när det gäller snacks. Doritos lanserades 1966 i USA och varumärkets djärva smaker och intensiva knaprighet går nu att avnjuta i mer än 70 länder runt hela världen.

Om PepsiCo

PepsiCos produkter avnjuts av konsumenter en miljard gånger om dagen i fler än 200 länder och territorier i hela världen. PepsiCo genererade mer än 66 miljarder dollar i nettointäkter 2014, med en komplett portfölj av varumärken inom mat och dryck, varav några är Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker och Tropicana. PepsiCos produktportfölj innehåller ett stort utbud av njutbar mat och dryck, inklusive 22 varumärken som vart och ett genererar mer än 1 miljard dollar per år i uppskattad detaljhandelsförsäljning.

Centralt hos PepsiCo står Performance with Purpose (”prestationer med syfte”), vårt motto för att leverera finansiella prestationer på toppnivå medan vi skapar hållbar tillväxt och värde för aktieägarna. I praktiken innebär Performance with Purpose att vi erbjuder ett stort utbud av mat och dryck, från godsaker till hälsosamma alternativ, att vi hittar innovativa sätt att minimera vår påverkan på miljön och att minska våra driftskostnader, att vi erbjuder en trygg och inkluderande arbetsmiljö för våra anställda i hela världen och att vi respekterar, stöder och investerar i de lokala samhällen där vi är verksamma. För mer information, besök www.pepsico.com.

Följ PepsiCo:

RADIO/TV/TIDNINGAR: Video i tv-kvalitet, stillbilder och pressinformation för förhandsvisning, nerladdning och delning finns på http://www.magicbulletmedia.com/MNR/crashthesuperbowl

Följ PepsiCo

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.