Dörrarna öppnas för ett VM i december

Förra veckan presenterade Internationella Brottningsförbundet (UWW) sin planering för resten av säsongen 2020. Fem internationella mästerskap är inplanerade. Där året kommer avslutas med ett VM för seniorer i Belgrad, Serbien den 12-20 december.

Internationella Brottningsförbundet; United World Wrestling offentliggjorde sin planering för 2020 i fredags förra veckan. Man presenterade också riktlinjer för vad som kommer krävas för att få arrangera ett mästerskap där man bland annat arbetar tillsammans med WHO och IOK i detaljplanen.

På grund av pågående pandemi kommer stora delar av kraven ligga på hälsosäkerheten men även på in- och utresetillstånd till arrangörslandet. Man kommer också ha riktlinjer om hur många länder och deltagare som krävs för att tävlingarna skall få mästerskapsstatus. Bland annat måste åtta av de tio bäst rankade länderna deltaga. Kravet kommer också vara att 70 procent av deltagarländerna från föregående år skall ställa upp. Kravlistan måste vara helt uppfylld två månader innan tävlingsstart för att mästerskapet skall få arrangeras.

De inplanerade mästerskapen just nu är:

• Ungdoms-EM - Stad ej bestämd, Polen - 05-11.10.2020
  • Junior-EM - Skopje, Makedonien - 19-25.10.2020
  • U23-VM - Tampere, Finland, 23-29.11.2020
  • Junior-VM - Belgrad, Serbien, 04-10.12.2020
  • VM - Belgrad, Serbien, 12-20.12.2020

Världsmästerskapen för seniorer kommer alltså arrangeras direkt efter Junior-VM i Serbien.

SBF:s Sportchef Zakarias Tallroth är optimistiskt försiktigt gällande tävlingsplaneringen:

-Det är fortfarande ett väldigt ostabilt läge i Sverige men även i resten av världen för att vi skall kunna veta hur det kommer se ut i oktober. Oavsett vad som händer så är det positivt att vi har något att utgå ifrån och lägga upp en plan efter, sen om det bli av eller inte, ja det återstår och se.

Just nu är Sveriges möjligheter till internationella samarbete minimala och under juli/augusti genomförs bara nationella lägersamlingar.

-Självfallet kommer vi försöka förbereda våra aktiva så gott vi kan utifrån de möjligheter som finns vilket är lite svårare än vanligt. Normalt sett gör vi fler internationella lägerdagar än lägerdagar på hemmaplan men självfallet så kommer vi lägga upp en plan riktat mot de mästerskap som finns inplanerade, berättar Zakarias Tallroth

Läs UWW:s pressmeddelande här