Buddhalow

Dr. Sounds tonsätter den beryktade invasionen av parkslide

De olika väderfenomen som drabbat artisten Dr. Sounds hemtrakter såsom hagelskuren i somras och invasionen av parkslide blir analogin till Dr. Sounds nya skiva. - Tonsättandet av parkslide och hagelstormen i somras illustrerar hur problematiskt 2010-talet varit för mig, då parkslide symboliserar hur olika intressen kolliderar och skapar stress, som en del i hans funktionsnedsättning.

I somras gjort Lidköpingsartisten Dr. Sounds hagelstormen till musik. Efter hagelstormens vidunder kommer växten parkslide. Detta blir grunden för Dr. Sounds nya skiva.

Vädret genomgår stora förändringar, inte minst hagelstormen som drabbade Västsverige i somras och nu senast uppmärksamheten kring hur växten parkslide (Fallopia japonica) breder ut sig i trakterna. Men de två naturfenomenen har nu blivit till grund för Dr. Sounds kommande skiva som släpps den 29 november 2019.

Ett dystert sound skapad med kärlek

Låten, eller det elektroniska musikstycket, med sitt syntetiska rogivande sound till trots är släppt i tre varianter, och alla har en blandning mellan kärleksfullt och dystert, bittert sound, som speglar den bittra, men söta växtens framfart i många av landets buskar och trädgårdar. För den är nämligen inspirerad av kompositörens egna "trädgård" som sedan länge drabbats av ogräset. Musikstycket är, till skillnad från många andra, komponerat med hjälp av öppna dataprogram, såsom ZynAddSubFX, som är ett datorprogram med öppen källkod. Öppen källkod innebär att allmänheten kan se hur programmet fungerar och ser ut, och ändra det. Samma program har använts i flera av artistens tidigare framgångsrika musikstycken såsom Astral Paradise, som har över tre miljoner streams på Spotifys spellistor.

Skivan är en fortsättning på låten "Ragnarök", som bygger på ljudet från när hagelbollarna stora som golfbollar vräkte ned över Lidköping i somras. Den uppmärksammades bland annat av Sveriges Radio P4 Skaraborg.

Parkslide analogi till 2010-talet

Bakgrunden till skivan är att han med "Parkslide vill gestalta hur det senaste årstiondet varit för honom. - För mig har hjärnan varit som en trädgård, där Parkslides växer, och jag måste använda bekämpningsmedel. Problemet är dock att bekämpningsmedlet (läs risperidon) också utgör andra stora hot, och när han försökte ändra blev det katastrof.

- Jag sitter i ett dilemma, antingen växer sig "Parkslide" och utgör ett stort hot, eller så riskerar jag min framtida metabola hälsa, med alla de problem som uppstår. Jag vill ju inte behöva överdrivet banta och strunta i allt som är gott med livet, då mår man inte heller bra psykiskt, den mentala hälsan går före den metabola hälsan. Men när jag försöker kommer den värsta hagelskuren och slår sönder taket på mitt "hus", säger han, och syftar på de kriser han genomgått under det gångna decenniet, något som dock gett honom nya verktyg att jobba med, som till exempel en meditationsteknik där kan få känslan av att bada, när som helst, "e-bad". - Som en Spotify för badande. Detta släpps som en guidad meditation "Aquatify"/"Aquafulness" den 1 november.

- Tack vare kriserna har jag lärt mig hitta nya strategier som kan hjälpa mig i framtiden och den värsta tiden där man var tvungen att gå i skolan och läsa sådant som var jobbigt är över, nu kan jag fokusera på det jag älskar i mitt företag, och det gör mig lite lugnare än när decenniet inleddes.

Musik som får en att komma till ro

Hans musik kan beskrivas som lugn, rogivande. - Det är sådan där drömsk musik som låter mig hitta energier i de världar jag alltid velat fly till, och med musiken jag komma dit, det är underbart, sa Alexander Forselius i en TV-intervju med SVT Nyheter Väst i våras om sin bakgrund som rumänskt barnhemsbarn. - Det är något att ladda mina batterier med, säger han i en intervju med P4 Skaraborg som lyssnargäst i mars tidigare i år.

Utgivningen består av flera singlar, som kommer att släppas via musikbolaget Aloaded, ett företag som Dr. Sounds har slutit bolagskontrakt med nu under hösten.

Skivorna kommer att bli tillgängliga på musiktjänster såsom Spotify, Apple Music, Amazon, Google Play mfl. En ny satsning han kommer göra framöver är den asiatiska marknaden.

Asien stor marknad

- När det gäller streaming befinner sig Asien där vi var 2009, det är nyhetens behag. Spotify har nyligen gått in i Indien, så det är en enorm marknad för mig att nå ut med min yoga-musik. Vi har redan slutit ett avtal med ett indiskt bolag som ska lansera en meditationsapplikation, säger Alexander som menar på potentialen att nå ut när över en miljard människor i öst går över från piratkopierade CD-skivor på gatan till streamad musik.

Låten kan "förbeställas" på Spotify med hjälp av denna länk

De som förbeställer kan även lyssna på ett smakprov av låten.

Lyssna på smakprov på YouTube
Fler videor

Buddhalow
Floragatan 21 D
53136 Lidköping

Buddhalow drivs av Alexander Forselius som en enskild firma som ger ut musik, böcker och bedriver konsultverksamhet inom it-branschen. Han är också författare till boken Jag Upphäver Gravitationen (2017)

Till vardags jobbar Alexander som konsult men sin anknytning till datorprogrammering och engagemang i den så kallade "open source-rörelsen" har varit en mycket viktig del i sina musikframgångar på senare år, då flera av hans låtar, skapade med hjälp av öppna datorprogram såsom Audacity och ZynAddSubFX, har streamats över tio miljoner gånger på Spotify och legat på topplistor på Spotify inom ambient-området sedan flera år tillbaka. Hans musik har även använts i SVT-produktioner.

Hans musik har legat på olika bolag såsom Substream, Lagoo Recordings samt ger ut själv. I oktober 2019 har han han inlett ett label-samarbete med den nya musikstartupen Aloaded, som han också kommer släppa "Parkslide" den 29 november 2019.

Presskontakt:

Alexander Forselius