Dr. Werner Tietz, SEATs nya chef för forskning och utveckling

Den nya direktören kommer att leda SEATs innovationsprojekt under övergången till elektrisk mobilitet och tekniska framsteg som möjliggör säkrare och effektivare körning.

• Den tidigare utvecklingschefen på Bentley tillträder sin nya tjänst den 1 juli
  • Tietz, en industriell ingenjör, har arbetat inom forskning och utveckling (R&D)på Audi och Porsche och har nästan 30 års erfarenhet inom Volkswagen Group

Martorell, Barcelona, Dr. Werner Tietz har utsetts till ny verkställande direktör för forskning och utveckling vid SEAT från och med den 1 juli. Verkställande direktören, som gick med i Volkswagen Group 1994, var tidigare utvecklingschef på Bentley. Hos SEAT kommer han att ersätta Axel Andorff, som kommer att gå över till ŠKODA, med ansvar för Midsize och MEB Product Line.

Tietz är ingenjör från RWTH Aachen University (Tyskland). Innan han gick in i Volkswagen Group 1994 arbetade han med forskningsprojekt vid sitt universitet relaterat till plastmaterialbearbetning. Han hade flera positioner på Audi och var länge ansvarig för utvecklingen av alla Audi-interiörer. 2011 flyttade han till Porsche, där han var ansvarig för utvecklingen av kaross och interiör i alla modeller. Han deltog också i utvecklingen av Taycan-konceptet och arbetade med introduktionen av innovativa material i flera av modellerna. Från och med 2018 var han medlem av Bentleys verkställande kommitté och ledde utvecklingen, där han skapade en ny utvecklingsstrategi och lägger grunden för elektrifieringen av varumärket.

SEAT President Carsten Isensee påpekade att ”det är goda nyheter för SEAT att ha en chef som Tietz, som har en lång meritlista i några av Volkswagen Groups mest tekniskt avancerade varumärken. Hans erfarenhet kommer säkert att bidra till att ytterligare stärka SEATs engagemang för teknik och innovation, en av företagets huvudsakliga tillgångar.”

Den nya direktören kommer att leda SEATs innovationsprojekt under en period som präglas av övergången till elektrisk mobilitet och tekniska framsteg som möjliggör säkrare och effektivare körning. SEATs chef för forskning och utveckling ansvarar för områdena Design, där alla SEAT- och CUPRA-fordon är konceptualiserade, samt SEAT Technical Center, kunskapsnavet där mer än 1 000 ingenjörer arbetar för att utveckla innovation för bilar såväl som framtida mobilitetslösningar. SEAT är Spaniens ledande industriella investerare. År 2019 investerade SEAT 1,259 miljarder euro forskning och utveckling.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar, fler än någonsin tidigare under sin 70-åriga historia, och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro och en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.

Under 2019, allokerade SEAT 1.259 miljarder euro för att accelerera sitt investeringsprogram, främst för utveckling av nya eldrivna modeller. För sitt engagemang mot klimatförändringarna och för utfasningen av fossila bränslen, har SEAT i tillägg till detta avsatt 27 miljoner euro för investeringar i hållbara initiativ och arbetar också med en ambitiös miljöstrategi, ”Move to Zero”, vars mål är att till 2030 helt ha utraderat Martorell-fabrikens klimatavtryck.

SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEAT s första helt eldrivna bil, i Slovakien.

SEAT donerar 100.000 euro till projektet #YoMeCorono i kampen mot COVID-1919.6.2020 11:49:06 CESTPressmeddelande

Initiativet #YoMeCorono arbetar med att utveckla ett vaccin mot COVID-19-viruset. SEATs donation till projektet är ett av flera frivillig-initiativ från företaget under Coronakrisen. Bland annat har SEAT bidragit med tillverkning av nödrespiratorer och munskydd, tillhandahållit 150 fordon till sjukvården för transporter av medicinsk personal och utrustning, samt utfört PCR-tester på 15.000 medarbetare.