Dramaten och Järvaveckan för ett levande kulturliv och hållbart samhälle

Unga Dramaten kommer till Spånga IP och Järvaveckan för att framföra monologer i den direktsända tv-kanalen Järvaveckan Live. På Dramatens egen scen visas två föreställningar av Den omättliga vägen för Järvaveckans gäster den 2 och 3 juni, och den 5 juni framträder Tensta Gospel Choir i samband med filmvisning av den Guldbaggenominerade dokumentären KÖREN - En film om Tensta Gospel Choir.
Joel Valois, Christopher Lehmann, Kayo Shekoni, John Alexander Eriksson, Binyam Haile. Foto: Banfa Jawla.

–Järvaveckan har alltid varit en öppen mötesplats för människor från olika bakgrunder. Kultur är en ständigt kommenterande, reflekterande tolkning och spegling av vårt samhälle. Dramatens arbete rimmar därför väldigt bra med Järvaveckans syfte som går ut på att engagera fler människor till politiska samtal. Jag hoppas även att Dramaten kan nå en ny publik genom samarbetet, säger Ahmed Abdirahman från The Global Village.

Under Järvaveckan kommer skådespelarna Siham Shurafa, Johan Holmberg, Gunnel Fred och Thérèse Brunnander att framföra monologer, skrivna av mellanstadieelever från bland annat Kvarnbyskolan i Rinkeby. Monologerna framförs i den direktsända tv-kanalen Järvaveckan Live.

På plats på Dramaten ges två föreställningar av Den omättliga vägen av Ben Okri, i regi av Josette Mingo-Bushell, för Järvaveckans gäster. Den 5 juni framträder även Tensta Gospel Choir på Dramatens stora scen. I samband med framträdandet visas den nya dokumentärfilmen Kören - En film om Tensta Gospel Choir. I denna Guldbaggenominerade film, producerad av Mantaray Film, följer regissören Amanda Pesikan kören på en avgörande resa till Chicago, gospelns hemstad.

–Teater handlar om möten med människor. När vi nu är med på Järvaveckan hittar vi en ny scen för att möta och beröra publiken och det är vi jätteglada för, säger Åsa Peterson, tf. kommunikationschef på Dramaten.

Järvaveckan är en ideell och partipolitiskt obunden organisation som startade 2016 som ett initiativ med syfte till att minska avståndet mellan medborgare, politiker, myndigheter och företagsledare. Efter fjolårets digitala version tar nu Järvaveckan återigen plats på Spånga IP den 1–5 juni och blir en hybrid av fysisk och digital närvaro med temat ”Valet är ditt”. Öppettider för allmänheten är kl. 11.00 – 20.00 och är kostnadsfritt. Läs mer här!

Dramatens föreställningar är kostnadsfria och bokas via Järvaveckans kanaler.

Kontakt:

Ahmed Abdirahman, VD och grundare för Järvaveckan, ahmed.abdirahman@theglobalvillage.se

Lena Törner, pressansvarig Dramaten, lena.torner@dramaten.se

Cedwin Sandanam, körledare för Tensta Gospel Choir, cedwin@tenstagospel.se

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.KÖREN - En film om Tensta Gospel Choir (trailer)

Unga Dramaten läser monologer. Foto: Jacob Bengtsson.
Kören - - En film om Tensta Gospel Choir.  Foto: Ellinor Hallin.
Kören - - En film om Tensta Gospel Choir. Foto: Ellinor Hallin.
Tensta Gospel Choir. Pressbild.

Frankas monster – en vild och gotisk teaterlek för lågstadiet3.4.2024 08:53:56 CEST | Pressmeddelande

Frankas monster är en kittlande och lekfull föreställning löst baserad på Mary Shelleys Frankenstein från 1816. I centrum står nioåriga Frank, som förlorat sin mamma och som försöker ta kontroll över sin livssituation. – Det kommer bli galet, surrealistiskt och absurt, säger Carl Johan Karlson, konstnärlig ledare för Unga Dramaten som också regisserar. Urpremiär på Lejonkulan den 19 april.

Young People from all over the World Write to the Future2.4.2024 11:58:17 CEST | Pressmeddelande

The play 77 Messages to the Future is based on stories by young people from all over the world who, from different angles, describe how it feels to be young and to know that we are in the middle of a climate crisis. To choreography and music, these stories are now woven together into a play. Jacob Hirdwall has written the script and will also direct. World premiere at The Royal Dramatic Theatre in Stockholm, Sweden, April 25.