Dramaten och Stockholms universitet inleder samarbete

Idag den 20 februari undertecknade Dramatens teaterchef Eirik Stubø och Stockholms universitets rektor Astrid Söderbergh Widding ett nytt samarbetsavtal. Nationalscenen och huvudstadsuniversitetet ska nu långsiktigt samarbeta inom forskning och utbildning och på olika sätt dra nytta av varandras kompetenser.

– Jag ser många fördelar med samarbetet. SU är en stark part som med kunskap, forskning och innovation kan bidra till att utveckla Dramatens verksamhet. Samarbetet går också i linje med Dramatens uppdrag inom många områden. Här finns dessutom 35 000 studenter och 5 500 anställda gentemot vilka vi kan förtydliga vår roll som folkbildare och nå nya målgrupper, säger Eirik Stubø.

– Det finns en stor potential för utvecklat samarbete med Dramaten utöver det som redan finns inom teatervetenskapen. Stockholms universitet hoppas kunna bidra med samarbeten som på olika sätt kopplar till vår forskning och utbildning, men också med att föra ut teater till människor som normalt inte går dit, säger Astrid Söderbergh Widding.

På Data- och systemvetenskapliga institutionen och Företagsekonomiska institutionen pågår förberedelser för både C- och D-uppsatser. Bland annat en uppsats om publikundersökningar med syfte att kartlägga Dramatens publik och en uppsats kring ekonomistyrning, med syfte att ta fram ett antal nyckeltal för att kunna analysera Dramatens verksamhet bättre.

Dramaten och SU har tidigare samarbetat kring olika projekt. Men med ett samarbetsavtal skapas rutiner och processer för ett långsiktigt samarbete som är personoberoende. Enskilda projekt placeras i ett tydligare sammanhang och får därmed större effekt. Arbetet kommer ledas och årligen utvärderas av en styrgrupp där rektor och teaterchef finns representerade.

Dramatens repertoar våren 201914.11.2018 10:15Pressmeddelande

Våren 2019 bjuder Dramaten på Shakespeares Hamlet på Stora scenen i regi av Sofia Jupither, med Adam Lundgren i huvudrollen. Lars Norén är tillbaka på Dramaten med urpremiären av den första delen i trilogin om åldrande och avsked, Andante, och Cirkus Cirkör gör i samarbete med Dramaten och Malmö Stadsteater en föreställning av Gunilla Thorgrens Guds olydiga revben. Senare i vår görs en unik samproduktion mellan fem teatrar i Europa i föreställningen I am Europe i regi av Falk Richter. Stefan Larsson regisserar den moderna klassikern Linje lusta av Tennessee Williams och Sara Bergmark Elfgren har dramatiserat Selma Lagerlöfs Bortbytingen. HÅLLA ANDAN av Zinnie Harris regisseras av Lena Endre och både Helen Sjöholm och Vanna Rosenberg medverkar i en nyskriven pjäs, Hugh och Nancys många världar, skriven och regisserad av Lars Rudolfsson. På Elverket regisserar Runar Hodne Orfeus stiger ner. I samarbete med Nobel Center görs en ny Performance Lecture: Om lycka - med Micael Dahlen, profess