Dramaten och Stockholms universitet inleder samarbete

Idag den 20 februari undertecknade Dramatens teaterchef Eirik Stubø och Stockholms universitets rektor Astrid Söderbergh Widding ett nytt samarbetsavtal. Nationalscenen och huvudstadsuniversitetet ska nu långsiktigt samarbeta inom forskning och utbildning och på olika sätt dra nytta av varandras kompetenser.

– Jag ser många fördelar med samarbetet. SU är en stark part som med kunskap, forskning och innovation kan bidra till att utveckla Dramatens verksamhet. Samarbetet går också i linje med Dramatens uppdrag inom många områden. Här finns dessutom 35 000 studenter och 5 500 anställda gentemot vilka vi kan förtydliga vår roll som folkbildare och nå nya målgrupper, säger Eirik Stubø.

– Det finns en stor potential för utvecklat samarbete med Dramaten utöver det som redan finns inom teatervetenskapen. Stockholms universitet hoppas kunna bidra med samarbeten som på olika sätt kopplar till vår forskning och utbildning, men också med att föra ut teater till människor som normalt inte går dit, säger Astrid Söderbergh Widding.

På Data- och systemvetenskapliga institutionen och Företagsekonomiska institutionen pågår förberedelser för både C- och D-uppsatser. Bland annat en uppsats om publikundersökningar med syfte att kartlägga Dramatens publik och en uppsats kring ekonomistyrning, med syfte att ta fram ett antal nyckeltal för att kunna analysera Dramatens verksamhet bättre.

Dramaten och SU har tidigare samarbetat kring olika projekt. Men med ett samarbetsavtal skapas rutiner och processer för ett långsiktigt samarbete som är personoberoende. Enskilda projekt placeras i ett tydligare sammanhang och får därmed större effekt. Arbetet kommer ledas och årligen utvärderas av en styrgrupp där rektor och teaterchef finns representerade.

LasseMaja och Hamletmysteriet – en klurig deckargåta på Dramatens stora scen25.9.2018 09:25Pressmeddelande

Den 20 oktober är det urpremiär på den för Dramaten specialskrivna pjäsen LasseMaja och Hamletmysteriet, om Lasse och Maja från den populära bokserien LasseMajas detektivbyrå. Pjäsens mysterium handlar om en försvunnen kungakrona som spelar en stor roll i pjäsernas pjäs Hamlet som ska sättas upp på Vallebys egna teaterhus Dramaten. En helaftonsföreställning för hela familjen med sång och musik och galna upptåg. Jonna Nordenskiöld regisserar pjäsen som hon skrivit i samarbete med bokseriens upphovsman Martin Widmark.

Dramaten& presenterar: Who’s afraid of Jenny Wilson?5.9.2018 08:58Pressmeddelande

Artisten Jenny Wilson, regissören Py Huss-Wallin och konstnären Hanna Kisch blir de första att tolka Dramaten&:s nya format Performance concert. Tillsammans har de tre konstnärerna skapat en föreställning som förenar livemusik, teater och performance. Med föreställningen vill de ta oss genom natten mot gryningen. Genom rädslor och sorg och vilda begär. Hela världen är i en skälvande rörelse, inget kommer någonsin vara så som det en gång var. För vem är rädd för vem nu? Urpremiär för Who´s afraid of Jenny Wilson den 8 november på Lilla scenen. Biljetterna släpps idag onsdag den 5 september klockan 12.00.