Dramaten och Stockholms universitet inleder samarbete

Idag den 20 februari undertecknade Dramatens teaterchef Eirik Stubø och Stockholms universitets rektor Astrid Söderbergh Widding ett nytt samarbetsavtal. Nationalscenen och huvudstadsuniversitetet ska nu långsiktigt samarbeta inom forskning och utbildning och på olika sätt dra nytta av varandras kompetenser.

– Jag ser många fördelar med samarbetet. SU är en stark part som med kunskap, forskning och innovation kan bidra till att utveckla Dramatens verksamhet. Samarbetet går också i linje med Dramatens uppdrag inom många områden. Här finns dessutom 35 000 studenter och 5 500 anställda gentemot vilka vi kan förtydliga vår roll som folkbildare och nå nya målgrupper, säger Eirik Stubø.

– Det finns en stor potential för utvecklat samarbete med Dramaten utöver det som redan finns inom teatervetenskapen. Stockholms universitet hoppas kunna bidra med samarbeten som på olika sätt kopplar till vår forskning och utbildning, men också med att föra ut teater till människor som normalt inte går dit, säger Astrid Söderbergh Widding.

På Data- och systemvetenskapliga institutionen och Företagsekonomiska institutionen pågår förberedelser för både C- och D-uppsatser. Bland annat en uppsats om publikundersökningar med syfte att kartlägga Dramatens publik och en uppsats kring ekonomistyrning, med syfte att ta fram ett antal nyckeltal för att kunna analysera Dramatens verksamhet bättre.

Dramaten och SU har tidigare samarbetat kring olika projekt. Men med ett samarbetsavtal skapas rutiner och processer för ett långsiktigt samarbete som är personoberoende. Enskilda projekt placeras i ett tydligare sammanhang och får därmed större effekt. Arbetet kommer ledas och årligen utvärderas av en styrgrupp där rektor och teaterchef finns representerade.

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel.

Dramaten flyttar till Hötorget14.5.2019 10:15:00 CESTPressmeddelande

Samtidigt som Dramatenhuset renoveras bildar fem skådespelare familj och flyttar in i en evakueringslägenhet på Hötorget. Skådespelaren Rebecka Hemse är både idémakare och regissör för experimentet ”Evakuering: De förskräckliga föräldrarna” som kommer mynna ut i ett antal föreställningar. Gestaltningen är i konstant utveckling och därför finns inget premiärdatum, men den första föreställningen ges den 20 september. Den exakta adressen meddelas vid biljettköp. Biljetter till ytterligare tre föreställningar släpps idag, tisdagen den 14 maj.