Dramaten och Stockholms universitet inleder samarbete

Idag den 20 februari undertecknade Dramatens teaterchef Eirik Stubø och Stockholms universitets rektor Astrid Söderbergh Widding ett nytt samarbetsavtal. Nationalscenen och huvudstadsuniversitetet ska nu långsiktigt samarbeta inom forskning och utbildning och på olika sätt dra nytta av varandras kompetenser.

– Jag ser många fördelar med samarbetet. SU är en stark part som med kunskap, forskning och innovation kan bidra till att utveckla Dramatens verksamhet. Samarbetet går också i linje med Dramatens uppdrag inom många områden. Här finns dessutom 35 000 studenter och 5 500 anställda gentemot vilka vi kan förtydliga vår roll som folkbildare och nå nya målgrupper, säger Eirik Stubø.

– Det finns en stor potential för utvecklat samarbete med Dramaten utöver det som redan finns inom teatervetenskapen. Stockholms universitet hoppas kunna bidra med samarbeten som på olika sätt kopplar till vår forskning och utbildning, men också med att föra ut teater till människor som normalt inte går dit, säger Astrid Söderbergh Widding.

På Data- och systemvetenskapliga institutionen och Företagsekonomiska institutionen pågår förberedelser för både C- och D-uppsatser. Bland annat en uppsats om publikundersökningar med syfte att kartlägga Dramatens publik och en uppsats kring ekonomistyrning, med syfte att ta fram ett antal nyckeltal för att kunna analysera Dramatens verksamhet bättre.

Dramaten och SU har tidigare samarbetat kring olika projekt. Men med ett samarbetsavtal skapas rutiner och processer för ett långsiktigt samarbete som är personoberoende. Enskilda projekt placeras i ett tydligare sammanhang och får därmed större effekt. Arbetet kommer ledas och årligen utvärderas av en styrgrupp där rektor och teaterchef finns representerade.

Psykologiforskaren Armita Golkar gör Performance Lecture om våra rädslor14.6.2018 11:59Pressmeddelande

Rädsla är en förutsättning för att överleva. Rädsla kan också hindra oss att leva. Var kommer rädslan ifrån? Och hur påverkas vi av den? Detta är några av de frågor som psykologiforskaren Armita Golkar reder ut i den tredje föreställningen i Dramatens och Nobel Centers serie Performance Lecture. För regi står Alexander Mørk-Eidem. Premiär på Lilla scenen den 11 september.

The 2018 Bergman Festival: Six premieres at the Royal Dramatic Theatre, nine guest performances and three dance works18.5.2018 14:52Pressmeddelande

On August 23, the fourth Ingmar Bergman International Theatre Festival opens at the Royal Dramatic Theatre (Dramaten), offering eleven days of guest performances from countries that include Iran, Germany, the Netherlands, Norway, Austria, Brazil, France and Belgium. Six new Dramaten productions will premiere during the festival, a screening of Jane Magnusson's forthcoming film, Ingmar Bergman: A Year, a Life. When the festival ends on September 2, more than 200 visiting actors, directors and theatre technicians will have convened on the national stage in more than 50 productions, discussions, workshops and film screenings.