Dramaten och Stockholms universitet inleder samarbete

Idag den 20 februari undertecknade Dramatens teaterchef Eirik Stubø och Stockholms universitets rektor Astrid Söderbergh Widding ett nytt samarbetsavtal. Nationalscenen och huvudstadsuniversitetet ska nu långsiktigt samarbeta inom forskning och utbildning och på olika sätt dra nytta av varandras kompetenser.

– Jag ser många fördelar med samarbetet. SU är en stark part som med kunskap, forskning och innovation kan bidra till att utveckla Dramatens verksamhet. Samarbetet går också i linje med Dramatens uppdrag inom många områden. Här finns dessutom 35 000 studenter och 5 500 anställda gentemot vilka vi kan förtydliga vår roll som folkbildare och nå nya målgrupper, säger Eirik Stubø.

– Det finns en stor potential för utvecklat samarbete med Dramaten utöver det som redan finns inom teatervetenskapen. Stockholms universitet hoppas kunna bidra med samarbeten som på olika sätt kopplar till vår forskning och utbildning, men också med att föra ut teater till människor som normalt inte går dit, säger Astrid Söderbergh Widding.

På Data- och systemvetenskapliga institutionen och Företagsekonomiska institutionen pågår förberedelser för både C- och D-uppsatser. Bland annat en uppsats om publikundersökningar med syfte att kartlägga Dramatens publik och en uppsats kring ekonomistyrning, med syfte att ta fram ett antal nyckeltal för att kunna analysera Dramatens verksamhet bättre.

Dramaten och SU har tidigare samarbetat kring olika projekt. Men med ett samarbetsavtal skapas rutiner och processer för ett långsiktigt samarbete som är personoberoende. Enskilda projekt placeras i ett tydligare sammanhang och får därmed större effekt. Arbetet kommer ledas och årligen utvärderas av en styrgrupp där rektor och teaterchef finns representerade.

PRESSINBJUDAN - Dramaten bjuder in till öppen repetition av Lars Noréns nyskrivna pjäs Antante12.2.2019 09:58:00Pressinbjudan

Den 21 februari välkomnas press till en öppen repetition av Lars Noréns nyskrivna pjäs Andante, som han också regisserar. Lars Norén inleder med en kort presentation av pjäsen som är första satsen i ett verk om åldrande och avsked. Därefter fortsätter repetitionerna. Möjligheter att filma, fotografera och ta upp ljud kommer att finnas. Efter repetition finns möjlighet för intervjuer/samtal med skådespelarna. Kl. 10.45 Dörrarna till Lilla scenen öppnas Kl.11.00-11.45 Repetitioner med inledande presentation Kl. 11.45-12.30 Intervjuer med ensemble Obs! Intervjuer kan endast göras med skådespelarna. Vänligen meddela önskemål på förhand! Osa: senast fredag 15 februari till pressinbjudan@dramaten.se Varmt välkomna! Andante har urpremiär den 1 mars på Lilla scenen, medverkar gör; Marika Lindström, Per Mattsson, Sten Ljunggren, Monica Stenbeck, Carl Magnus Dellow , Erik Ehn och Nina Fex. Statister Camilla Rensgård/Siw-Marie Andersson/Nils Eklund/Alexandra Sahlman/Ella Odenholm