Dramaten och Svenska PEN fortsätter uppmärksamma Ukraina

I Röster om Ukraina (Ukr voices) läser skådespelare från Dramaten texter av ukrainska författare och dramatiker i helt nya översättningar. Medverkar gör bland andra den ukrainska skådespelaren Jekaterina Kisten. Tisdag 10 maj klockan 19.00, Dramatenbaren. Fri entré.

Foto: Hans Malm.

Under kvällen läses ukrainska texter, varvat med vittnesskildringar från sociala medier från Kiev och andra platser. Texterna, som tagits fram på mycket kort tid, har valts ut av dramatikern Keren Klimovsky, skådespelaren Jekaterina Kisten och Dramatens chefdramaturg Emma Meyer Dunér. Jekaterina Kisten medverkar även på scen tillsammans med Dramatens skådespelare Christoffer Svensson, Gunnel Fred och Erik Ehn.

Jekaterina Kisten är skådespelare från Kiev och en av initiativtagarna till kvällen. Hon har medverkat i ett flertal ukrainska filmer, bland annat Netflix-filmen Servant of the people med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj. Hon har spelat på flertalet teaterscener i Ukraina och kom till Sverige i slutet av mars.

Texter av dramatikerna Natalia Blok, Anna Jablonskaja, Maxim Kurotjkin, Natalia Vorozjbyt och Oleg Michajlov kommer att läsas i översättningar av Mikael Nydahl, Dmitri Plax, Nils Håkansson, Lars Kleberg, Sanna Witt och Janina Orlov. För regi står Dmitri Plax. Dramaturg: Jacob Hirdwall.

Röster om Ukraina är en fortsättning på Dramatens arbete för att uppmärksamma situationen i det krigsdrabbade Ukraina som inleddes med En kväll för Ukraina den 7 mars. Då framfördes bland annat en dramatiserad läsning av den ukrainska författaren och poeten Serhij Zjadan i regi av Dmitri Plax.

Foto: Hans Malm.

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

Guldägg till Dramatens interaktiva ljudpromenad med Krister Henriksson5.5.2022 22:55:03 CEST | Pressmeddelande

Ljudpromenaden Doktor Glas, en samproduktion mellan Dramaten, DVA Studio AB och produktionsbolaget TÅBB AB, har vunnit Guldägg i kategorin Årets audio. I ljudpromenaden får publiken återuppleva dramat när de går genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Det är Doktor Glas själv, gestaltad av Krister Henriksson, som leder lyssnaren mellan de olika stockholmsadresser där Söderbergs kärleks- och morddrama utspelar sig.