Dramaten öppnar pop up-restaurang på Nybroplan

För exakt 108 år sedan i dag, den 19 augusti 1908, öppnades Dramatens restaurang i entrén mot Nybroplan. Under sin tid som Dramatenchef stängde Ingmar Bergman restaurangen – men nu, 54 år senare, öppnas en pop up-bar och matsal på samma plats, i samband med just Bergmanfestivalen. Kom och njut av mat och dryck i den vackra inredningen, med DJ:s och musikframträdanden varje kväll, under festivalens elva dagar – öppning 25 augusti!

Neondämon är namnet på festivalrestaurangen, inspirerad av den stora neonskylt med Ingmar Bergmans dämonsignatur som lyser under Bergmanfestivalen. Mellan 25 augusti och 4 september kommer den anrika lokalen som fram tills nyss hyst Dramatens biljettkontor att gästas av den tillfälliga baren och restaurangen.

Den gamla biljettdisken har förvandlats till en champagnebar och restaurangens inredning är hämtad ur teaterns rika scenografi- och rekvisitaförråd. Dagtid kan gäster njuta av allehanda bakverk och lättare rätter. På kvällen ger Neondämon plats för stärkta dukar, kandelabrar och det finaste silvret. 45 bord finns för bokning. För maten står den internationellt prisbelönte kocken Jonas Lundgren som under sommaren har drivit restaurangen på Hallwylska museet. Han är också coach för svenska teamet inför Bocuse d’Or 2017, VM i matlagning. På kvällarna bjuds det också på musikframträdanden och DJ:s.

För frågor och bordsbokning, maila neondamon@dramaten.se

Läs mer om Neondämon och om Dramatens restauranger och barer genom tiderna här:http://www.dramaten.se/Bergmanfestivalen/Bar/

Restauratörerna bakom Neondämon är Anna Högkil och Markus Ahlm , även bekanta som Lilla Anna & Långa Farbrorn. De har gjort sig kända genom sina stjärnkrogar för bland annat matvarukedjan Lidl (Dill och LeBon). Anna Högkil driver eventfirman Moxy och klubben med samma namn. Markus är till vardags reklamfilmsproducent på Colony och jobbar med flera av Sveriges största byråer och annonsörer.

– På Dramaten vill vi skapa ett koncept som på ett lekfullt sätt understryker att även en matsal bjuder på skådespel. Vi har fått tillgång till många av det helt fantastiska resurser som finns här i huset. Och att skapa allt detta på 12 dagar hade varit stört omöjligt om vi inte fått sådan stor hjälp från huset, säger Markus Ahlm.

Bergmanfestivalen är Dramatens internationella teaterfestival som i år arrangeras för tredje gången. Årets festival, som äger rum 25 augusti-4 september, är den största hittills, med sex egna premiärer, elva spännande gästspel och ett myller av kringaktiviteter. Dramaten hyllar den ikoniske regissören, författaren och teaterchefen Ingmar Bergman med föreställningar som antingen är skrivna av honom, inspirerade av hans verk eller tematiskt besläktade med hans berättelser.

2016 års Bergmanfestival inleder Dramatens teatersäsong i augusti, och de sex Dramatenproduktioner som får premiär under dessa intensiva dagar fortsätter att spela efter festivalen och blir en del av höstens repertoar. Lär mer om Bergmanfestivalen här: http://www.dramaten.se/Bergmanfestivalen/