Dramaten säger upp avtalet för Elverket

I samband med att Dramatens hyresavtal för Elverket ska förnyas har Dramaten beslutat att säga upp avtalet. Med oförändrad anslagsnivå och ökande fasta kostnader är det ett nödvändigt beslut för att långsiktigt värna den konstnärliga verksamheten. Avtalet för Elverket löper ut den sista juni 2021.

Elverket är och har under många år varit en mycket uppskattad plats för teaterkonst, konserter, samtal och möten. Under senare år har Dramaten haft flera stora publikframgångar på Elverket, bland annat Arthur Millers Häxjakten. De fasta kostnaderna är dock för höga och därför har Dramaten fattat detta beslut.

”Vi har fattat beslutet om Elverket för att kunna fortsätta producera och spela så mycket teater som möjligt. Helst mer än i dag. Dramaten ska erbjuda publiken en bred och rik repertoar som är angelägen för många människor. Inom ramen för en oförändrad anslagsnivå är det inte rimligt att en allt större del av kostnaderna går till hyror och andra fastighetskostnader” VD Maria Groop Russel.

”Såklart extremt tråkigt att lämna ett så unikt teaterrum, men som jag förstår – utan att ännu ha tillträtt – så är det totalt omöjligt behålla utifrån nuvarande ekonomi. Samtidigt tänker jag att detta dels lösgör resurser för att skapa ännu mera scenkonst och vitalitet i huset vid Nybroplan. Men också öppnar möjligheter till annexscener i helt andra delar av staden för att nå nya publikgrupper. Samtliga Nationalscenens spelplatser behöver inte ligga på Östermalm” Mattias Andersson, som 1 mars tillträder som Dramatens teaterchef och konstnärlige ledare.

Teaterförbundets lokalavdelning beklagar att Stockholm och Dramaten förlorar en stor och viktig scen, men ser att det är konsekvensen av höjda hyror och ständigt urholkade anslag.
”Vårt primära fokus kommer att ligga på att minimera konsekvenserna för våra medlemmar”

Dramatens ledning inleder nu arbetet med att analysera de ekonomiska, personalmässiga och konstnärliga konsekvenserna av att lämna Elverket, samt vägval och möjligheter framåt. Arbetet kommer att ske i flera steg under våren 2020.

Under våren 2020 spelar Mattias Anderssons pjäs Vi som fick leva om våra liv och den 4 april har Kvinnostaden i regi av Staffan Valdemar Holm premiär på Elverket. Hösten 2020 kommer internationella gästspel under Bergmanfestivalen att ges på Elverket och våren 2021 finns flera produktioner inplanerade.

Om Elverket på Linnégatan 69
-Byggdes 1923–1927 till Östermalmsstationens elverk, ritad av Gustaf de Frumeries.
-Kan ta emot upp till 360 besökare.
-Salongsytan är 460 kvadratmeter med en takhöjd på 14 meter
-1993 beslutade Stockholm stad att lokalen skulle byggas om för kulturellt ändamål.
-Redan 1994 satte regissören Thorsten Flinck upp ungdomsprojektet Ta stryk i samarbete med Dramaten och Fryshuset i lokalen.
-Elverket invigdes som en Dramatenscen 1997 med The Black Rider, en omtalad musikal av Robert Waits och William S Burroughs, i regi av Richard Günther.
-Flera av Lars Norén pjäser har spelats på Elverket, bl.a. Personkrets 3:1 (1998) och Skuggpojkarna (1999)
-2002 gavs här publiksuccén Romeo och Julia i ett samarbete med Cirkus Cirkör.
-Regissören Stefan Larsson var Elverkets konstnärlige ledare 2002-2009.
-Var mellan 2009-2014 hemmascen för Unga Dramaten.
-Nuvarande fastighetsägare är Fastighets AB Kannan.

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel.

Nypremiär för De sista vittnena av Svetlana Aleksijevitj13.2.2020 14:12:01 CETPressmeddelande

Ulla Kassius dramatisering av Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitjs berättelser om barns upplevelser och minnen från andra världskriget i dåvarande Sovjetunionen hyllades och fick goda vitsord efter premiären i september 2017. "Alla borde gå och se" skrev Aftonbladet. Med en ny bearbetning och delvis ny ensemble får den unga publiken nu åter möta några av Dramatens äldre skådespelare som återberättar dessa minnen från en tid då krigets vittnen var i samma ålder som vår nutida publik.

Dramaten och Sveriges Radio fortsätter samarbetet med Svenska berättelser på scen13.2.2020 09:08:51 CETPressmeddelande

Radioprogrammet Svenska berättelser bygger på lyssnarnas egna historier, skrivna och berättade av dem själva. Sedan 2016 har Dramaten och Sveriges Radio samarbetat och presenterat de dokumentära berättelserna live på scen tillsammans med poesi och musik. I vår ges en serie med tre föreställningar med en ny berättelse vid varje tillfälle. Premiär på Målarsalen den 19 mars.

Gästspel och workshop med danskompaniet Batsheva Dance Company12.2.2020 09:24:52 CETPressmeddelande

Ett av världens mest ansedda moderna danskompanier, Batsheva Dance Company gästspelar med dansföreställningen Decadance. Föreställningen, som ges på Lilla scenen den 6-7 juni, består av ett potpurri med dansnummer från flera verk av koreograf Ohad Naharin och framförs av kompaniets yngre dansare. Samma datum får publiken även tillfälle att delta i workshop i Gaga, Naharins och danskompaniets rörelsespråk. Den 6 juni ges även ett samtal med Ohad Naharin.

Sverigepremiär för fyrahundraårig brittisk klassiker11.2.2020 09:54:36 CETPressmeddelande

John Websters Furstinnan av Amalfi är en av den brittiska dramatikens verkliga klassiker som nu spelas för första gången i Sverige. En dramatisk historia om kvinnohat och frihetsbegär baserad på verkliga händelser i Italien i början av 1500-talet. Suzanne Osten debuterar som regissör på Stora scenen där skådespelaren Maia Hansson Bergqvist också gör sin första huvudroll. Sverigepremiär den 29 februari.

För första gången i Sverige - Vakten vid Rhen av Lillian Hellman3.2.2020 09:25:29 CETPressmeddelande

Lillian Hellman, en av USA:s mest framgångsrika dramatiker skrev Vakten vid Rhen mitt under andra världskriget. Pjäsen börjar som en dramakomedi men övergår stegvis i en spännande thriller om att tvingas välja sida. En omskakande politisk pjäs om frågor som ekar högt in i vår tid. För regi står Jenny Andreasson och i huvudrollerna syns Melinda Kinnaman och Alexej Manvelov. Sverigepremiär 22 februari på Lilla scenen.