Dramaten sörjer Sören Brunes (1938-2016)

Sören Brunes var verksam som scenograf vid över femtio uppsättningar på Dramaten, från 1970 och framåt. Han var en av de drivande bakom det stora Stormenprojektet (om kärnkraftsfrågan) 1978 och samarbetade med en lång rad regissörer i många betydelsefulla uppsättningar – bland dem En natt i den svenska sommaren och Sultanens hemlighet med Eva Bergman, Medea med Lennart Hjulström, urpremiären av Och ge oss skuggorna med Björn Melander och Personkrets 1:3 med Lars Norén. Scenbilden till Karlsson på taket med Dramatenpremiär den 28 maj blev hans sista.

Eirik Stub ø, teaterchef:

– Sören Brunes präglade svensk teater under ett halvsekel – och han har betytt väldigt mycket för Dramaten. Han var en enastående teatermänniska, idérik och gediget praktisk på en gång.  Han var en fantasins arkitekt, med ett unikt sinne för översättningen mellan fiktionerna och scenens verklighet. Jag tror att han älskade att samarbeta – samtidigt som han hade förmågan att hela tiden utmana oss att gå vidare, ett steg till.

Alexander Öberg, regissör till Karlsson på taket:

– Det är väldigt svårt att ta in att han är borta, han har alltid funnits och alltid varit den störste scenografen. Samtidigt var han väldigt ointresserad av att sätta sitt bomärke, det viktiga var att det var berättelsen som skulle berättas och det skulle göras tillsammans, som ett grupparbete. Sören Brunes arbetade överallt, på olika scener – han gjorde ingen skillnad på de scener som anses finast och andra. Förmodligen kommer hans scenografier att fortsätta synas under flera år framöver.

Karlsson på taket har tidigare spelats på Göteborgs Stadsteater och har premiär på Dramatens stora scen den 28 maj.