Dramatenpremiär för fem svenska hijabis som berättar om sina liv

I America Vera-Zavalas Svenska hijabis berättar fem muslimska kvinnor med sjal, hijab, om verkligheten och vardagen i ett samhälle som ser dem som ovanliga. Premiär på Elverket den 14 oktober.

Benin Al-Najjar, Ruhani Islam Maryam Dinar Sarah Ameziane och Shama Vafaipour . Fem unga svenska kvinnor med helt vanliga intressen: bakning, bildkonst, boxning, fotokonst, pedagogik. Fem muslimska kvinnor med sjal som nu ställer sig på scenen och berättar om sina liv.

– Jag har velat göra det här sedan 2008. Då hade jag redan hört så många historier om vad en hijabi möts av och sedan dess har det bara accelererat. Islamofobin är stark och växande i Sverige och Europa idag. På gatan märker dessa kvinnor av det dagligen. För egen del noterar jag med intresse den kritik som kommer mot mig, mot idén att låta dessa kvinnor prata, säger regissören America Vera-Zavala.

I debatten är hijaben ofta kopplad till rasistiska fördomar där muslimska kvinnor porträtteras som passiva offer. Med uppsättningen Svenska hijabis  vill America Vera Zavala och de medverkande utmana stereotypen.

– Som hijabi får vi sällan ta plats och göra våra röster hörda. Istället talas det om oss och åt oss. Detta gör också att det saknas representation av en viktig grupp kvinnor i Sverige.  Jag ville vara med i denna pjäs främst för jag vill berätta själv om mitt liv som hijabi, och inte att någon annan gör det åt mig, samt för att bidra till en ökad representation av hijabis i svensk offentlighet, säger Shama Vafaipour.

Svenska hijabis tillhör genren communityteater, en teaterform som bygger på människors egna berättelser. Precis som i en traditionell teaterpjäs har föreställningen en dramaturgi och tydlig regi, men här får publiken möta de verkliga personerna bakom berättelserna.

Dramatikern America Vera-Zavala debuterar med Svenska hijabis som regissör. I det konstnärliga teamet ingår också koreografen Paloma Madrid och ljusdesignern Mira Svanberg . Dessutom dokumenteras föreställningen av fotografenElin Berge som 2006 gav ut boken  Slöjor  (Atlas).

Svenska hijabis  är ett gästspel av Community Teater & Dans och produceras med stöd av Postkodlotteriets Kulturstiftelse. Efter urpremiären på Dramaten beger sig föreställningen ut på turné till olika städer runtom i Sverige.

Med Benin Al-Najjar, Ruhani Islam, Maryam Dinar, Sarah Ameziane och Shama Vafaipour
Regi och manus America Vera-Zavala
Ljus Mira Svanberg