Dramatens skådespelare läser poeten Norén

I samarbete med Albert Bonniers Förlag arrangerar Dramaten en kväll till minne av poeten Lars Norén. Jazzmusik varvas med läsningar av Noréns poesi, framförd av skådespelarna Thérèse Brunnander, Erik Ehn, John Alexander Eriksson, Marall Nasiri, Ingela Olsson och Per Mattsson. Poesikvällen, Poeten Norén, äger rum i Dramatenbaren måndagen den 9 maj, Lars Noréns födelsedag.

Lars Norén. Foto: Bobo Ericzén.

Skådespelarna läser ur samlingen Avgrunden av ljus där dikter från Lars Noréns samtliga poesisamlingar finns återgivna. Samlingen gavs ut på Albert Bonniers Förlag i november 2021.

Lars Norén (1944-2021) påbörjade sitt författarskap som poet och debuterade 1963 på Albert Bonniers Förlag med Syrener, snö. Fram till 1980 utkom totalt 16 poesisamlingar, efter Hjärta i Hjärta, lämnade Norén poesin för dramatiken. Först 2016 återvände Norén till poesin med Stoft. Redan med debuten, Syrener, snö, 1963, satte Lars Norén avtryck med sin pregnanta språktonalitet, rytm och skarpa blick för och på sin tid och samtid.

För musikunderhållningen står Charlie Josephsson (piano), Arvid Liljestrand (saxofon), Charlie Andersson Wistbacka (bas) och Philip Björnberg (trummor).

Poeten Norén, måndag 9 maj, klockan 18.00 i Dramatenbaren.

Lars Norén. Foto: Bobo Ericzén.

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

Guldägg till Dramatens interaktiva ljudpromenad med Krister Henriksson5.5.2022 22:55:03 CEST | Pressmeddelande

Ljudpromenaden Doktor Glas, en samproduktion mellan Dramaten, DVA Studio AB och produktionsbolaget TÅBB AB, har vunnit Guldägg i kategorin Årets audio. I ljudpromenaden får publiken återuppleva dramat när de går genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Det är Doktor Glas själv, gestaltad av Krister Henriksson, som leder lyssnaren mellan de olika stockholmsadresser där Söderbergs kärleks- och morddrama utspelar sig.