Dramatenskådespelare som sig själva i kaosartad fars när Alexander Mørk-Eidem sätter upp Rampfeber

Michael Frayns klassiker Rampfeber blir i regissören Alexander Mørk-Eidems uppsättning en komedi om att sätta upp en fars på Dramaten. Medverkar gör bland andra Lotta Tejle, Torkel Petersson och Helena Bergström, som återvänder till Dramaten efter 25 år. Premiär på Stora scenen den 16 april.

Utifrån sett är Dramaten ett förgyllt marmorslott, fullt av kungliga konstnärer med perfekt diktion och respekt för tradition. Sådana fördomar är det ju lite roligt att driva med, säger regissören Alexander Mørk-Eidem.

Rampfeber pågår repetitionerna av farsen Under lakanen . Pilska karlar och lättklädda fruntimmer tar plats bredvid arabiska schejker och väldigt många dörrar. Tyvärr har de upphöjda Dramatenskådespelarna inte alls lust att spela en simpel fars full av sexistiska skämt och grunda personporträtt. Ensemblen har också allvarliga samarbetsproblem, inte minst med den oerhört folkliga regissören Helena Bergström – här spelad av Helena Bergström. Ändå kämpar alla på – trots att det är jobbigt.

Rampfeber, en komedi med lika delar Stefan och Krister, Måndag hela veckan och Lars Norén får vi följa det kaosartade arbetet med Under lakanen . Både före och efter premiären, både på och bakom scenen.

Alexander Mørk-Eidem har tidigare regisserat en rad publiksuccéer på Kulturhuset Stadsteatern, bland dem DjungelbokenDe tre musketörerna och Tre systrar . 2014 vann han Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris, där en del av motiveringen löd: ” för att han outtröttligt skapar samtidsaktuella fullträffar av teaterklassiker”. På Dramaten har Alexander Mørk-Eidem tidigare regisserat Henrik Ibsens Kungsämnena i en nordisk samproduktion 2004.

Regi Alexander Mørk-Eidem
Scenografi och kostym Erlend Birkeland