Dramatik när karlstadstjejer blev mästare i motion

Solstollarna från Försäkringskassan i Karlstad vann motionstävlingen Korpen Challenge. (Foto: privat)

Aldrig tidigare har det varit så jämnt i motionsutmaningen Korpen Challenge. När tävlingen avslutades vid midnatt den 11 oktober blev det i princip målfoto mellan Solstollarna från Karlstad och La Familia från Gotland.

Och det blev Solstollarna som kammade hem segern med minsta möjliga marginal i tävlingen som pågått mellan 1 oktober till 11 november. Lag från hela Sverige har deltagit så på sätt och vis är det ett inofficiellt svenskt mästerskap i motion.

-Va, är det sant? Vi har inte vågat fira eftersom det var så jämnt, säger en jublande glad Elizabeth Ahlm från Solstollarna. Sent igår kväll innan Korpen Challenge stängde höll vi kontakt med varandra via sms och om våra motståndare rapporterade in mer motion så kastade vi oss ut och motionerade i någon form.

Solstollarna består av Malin Hagström, Maria Melin, Yvonne Ahlstedt, Ingalill Zakrisson och Elizabeth Ahlm. Och visst – det var nästan exakt samma tjejer som vann även förra året, då som Bästa Beräknarna från Försäkringskassan i Karlstad.

-I år var det betydligt tuffare. Vi hade folk i hasorna hela tiden, dessutom blev en av våra deltagare opererad i början av tävlingen. Tack och lov innebar operationen omedelbar rehabilitering i form av motion, säger Elizabeth och skrattar gott åt minnet.

Förstaplatsen innebär att tjejerna i Karlstad som pris återigen får åka till Stockholm i januari för hotellvistelse, supé, Idrottsgalan och efterfest.

-Vårt mål var att komma tillbaka till Globen. Nu ska vi genast börja prova ut galaklänningar!

Magnus DahlbergPressansvarig och kommunikatör

Erik Söderberg vald till ny förbundsordförande i Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet18.5.2020 08:02:00 CESTPressmeddelande

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har fått en ny förbundsordförande. Vid förbundsmötet den 17 maj valdes 39-årige Erik Söderberg till ny ordförande och han tar över efter Jan Johnsson som haft posten i fyra år. -Väldigt roligt och inspirerande. Korpen står för ett inkluderande och är det kompletterande förbund som idrottsrörelsen behöver, säger Erik Söderberg.

Telia Idrotts- och Fritidsförbund får fart på kollegorna med digital träning6.5.2020 14:41:46 CESTPressmeddelande

Hur kan man på ett smart och effektivt sätt inspirera sina kollegor att träna och motionera nu när en stor del av Sverige jobbar hemifrån? Jo, genom att koppla lättillgänglig vardagsmotion i lagform till en digital utmanings-app. Telia Idrotts- och Fritidsförbund, TIF, har tillsammans med Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet nu i maj startat den digitala hälsoutmaningen Korpen TIF Challenge. Under sex veckor kommer över 500 deltagare i 75 olika TIF-lag att utmana varandra i massor av former av vardagsmotion.