Svensk Handel

Dramatiska försäljningstapp i julhandeln - 2020 mardrömsår för modehandeln

Dela

Stilindex från Svensk Handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 32,2 procent i december jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 44,1 procent under månaden.

Mats Hedenström, näringspolitisk chef Svensk Handel
Mats Hedenström, näringspolitisk chef Svensk Handel
Butiker och e-handel December 2020 Ackumulerat 2020
Kläder

- 32,2 %

- 19,5 %
Skor - 44,1 % - 32,4 %

Kommentarer från Svensk Handel

- Försäljningstappen i modehandeln fortsatte under den oerhört viktiga julperioden. Klädförsäljningen minskade med drygt 32 procent och i skohandeln rasade försäljningen med hela 44 procent i december. För vissa kompenserar e-handeln för en del av tappen, siffrorna för den fysiska butikshandeln är än mer illavarslande. Vi är djupt oroade över situationen, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel. 

- Det är viktigt att komma ihåg att julen är årets viktigaste försäljningsperiod och stora nedgångar i december är än mer kännbara än under året i övrigt. För många modehandlare är en lyckad julhandel skillnaden mellan svarta och röda siffror. Inställda fester, hemarbete och en avrådan från att besöka butiker gjorde 2020 till ett mardrömsår för modehandeln, säger Mats Hedenström.

- Vi befinner oss för tionde månaden i coronapandemin och många handlare kämpar för sin överlevnad. Hittills har 20 000 jobb gått förlorade i den svenska handeln och om inte kraftfulla stödåtgärder kommer på plats riskerar ännu fler att förlora jobbet. När staten på olika sätt begränsar våra medlemmars möjligheter att sälja måste staten också kompensera de drabbade företagen, avslutar Mats Hedenström.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Mats Hedenström, näringspolitisk chef Svensk Handel
Mats Hedenström, näringspolitisk chef Svensk Handel
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

Tillväxt från bottennotering - men fortsatt kris för modehandeln13.4.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stilindex från Svensk Handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 26,8 procent i mars jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen ökade med 8,8 procent under månaden som gick. Jämfört med mars 2019 backar däremot kläd- och skohandeln med 26 respektive 49 procent.

Pressinbjudan: Ny rapport presenterar norska gränshandelns betydelse – en sektor som går på knäna26.3.2021 10:39:42 CET | Pressinbjudan

Coronapandemi och stängda gränser har hållit gränshandeln i ett järngrepp. För att synliggöra de stora ekonomiska och sociala värden som står på spel släpper Region Värmland, Region Västra Götaland och Svensk Handel rapporten ”Norsk konsumtion i svensk detaljhandel och dess bidrag till svensk ekonomi” vid en digital pressträff onsdag 31 mars, kl 11.15-12:00.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum