Trafikverket

Driftsättningen av ERTMS mellan Riksgränsen och Luleå flyttas fram

Dela

Efter dialog med tågoperatörer har Trafikverket beslutat att flytta fram driftsättningen på delsträckan Riksgränsen−Boden från 2021 till 2022, och sträckan Luleå−Boden från 2023 till 2026.

− Vi gör det för att minimera risker och kostnader för tågoperatörerna, säger Anders Åkeson, projektchef ERTMS.

Genom att flytta fram driftsättningen behöver inte Norrtåg och övriga tågoperatörer som trafikerar Boden-Luleå installera ombordutrustning förrän i ett senare skede. Ett antal av operatörernas tåg hinner fasas ut efter att de passerat sin tekniska livslängd, och tågoperatörerna kan installera ERTMS på nyare tåg.

− Beslutet har ingen påverkan för införandet av ERTMS nationellt, säger Anders Åkeson.

ERTMS ersätter ett föråldrat och utslitet signalsystem
Trafikverket ansvarar för att införa det nya signalsystemet för järnväg ERTMS, European Rail Traffic Management System. Det nya signalsystemet ersätter dagens föråldrade och utslitna signalsystem. ERTMS är också en förutsättning för moderniseringen av järnvägen. ERTMS möjliggör för att fler tåg går i tid och medför ett enklare och smidigare underhåll. Det förenklar tågledning och gränsöverskridande transporter.

Nyckelord

Kontakter

För mer information

Anders Åkeson, projektchef ERTMS, 010-124 39 28

Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 8000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum