Driving Miles med Sven Wollter gästspelar på Dramaten

Henning Mankells Driving Miles med Sven Wollter i rollen som den norske skrothandlaren som möter jazzlegenden Miles Davis har spelats för utsålda salonger under våren på Göteborgs Stadsteater. Den 1 och 2 juni gör föreställningen, Sven Wollters hyllade svanesång till scenkonsten, gästspel på Dramaten.

” ett förunderligt koncentrerat porträtt (…) Man njuter av all denna fullödighet och häpnar över hur en skådespelare i den åldern förnyar sina uttryck .” Expressen
” Det hela är en färd genom konsten och en utsökt jazzmässa fylld av liv .” SvD
” Han [Sven Wollter] är magnifik. Nedtonad, inåtlyssnande. (…)Eva Bergmans iscensättning är enkel, subtil och storslagen på samma gång .” GP

Driving Miles , med sex musiker på scen, är inte bara en berättelse om två personer från skilda världar utan också om en människas möte med Miles Davis musik. Ett möte som plötsligt och oväntat tar tag i den norske skrothandlaren Steinar och får honom att formulera sig och tala om musiken, livet och döden.

Sven Wollter utbildade sig på Göteborgs Stadsteaters elevskola 1953-57 och ingick i den fasta ensemblen 1967-83. Han har också varit engagerad vid Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, Folkteatern i Gävle, Östgötateatern, Riksteatern, Norrbottensteatern med flera teatrar. Vi har även kunnat följa Sven Wollter i en lång rad tv-serier och filmer som Raskens ,Mannen på taket En sång för Martin och som kommissarie Van Veeteren i filmatiseringen av Håkan Nessers böcker.

Eva Bergman är en av Sveriges mest meriterade regissörer. Hon grundade Backa Teater tillsammans med Ulf Dohlsten och Maria Hedborg 1978 och var teaterns konstnärliga ledare tillsammans med Dohlsten 1978-2000. Här regisserade hon också ett 40-tal föreställningar. På Dramaten har hon regisserat bland annat Jerusalem 2010, Sultanens hemlighet och EuripidesIfigenia i Aulis , där Sven Wollter spelade huvudrollen Agamemnon.

Miles Davis (1926-1991) var en av 1900-talets allra största musiker och stilbildare, som trumpetare och orkesterledare. Redan som 17-åring blev han inbjuden att spela med Dizzy Gillespie och Charlie Parker, under bebopens storhetstid. Miles Davis spelade sedan en avgörande roll för utvecklingen av 1950-talets kammarmusikaliska jazz och även för jazzrocken och fusionsvågen under tidigt 1970-tal.

Regi Eva Bergman
Skådespelare Sven Wollter
Musiker Bernt Andersson, Anders Blad, Daniel Ekborg, Per Melin, Stefan Sandberg, Bo Stenholm
Scenografi och kostym Tofte Lamberg