Drivkraft Sverige är positiva till inriktningen i Energimyndighetens delrapport om reduktionsplikten

Energimyndigheten har idag presenterat ”Kontrollstation 2022”, en utvärdering av hur reduktionsplikten fungerar.

Reduktionsplikten innebär att biodrivmedel blandas in i bensin och diesel och därmed bidrar till att användningen av hållbara biodrivmedel ökar. Ökad andel biodrivmedel är en förutsättning för att nå det svenska klimatmålet för transportsektorn som innebär 70 procent reduktion av klimatpåverkan till 2030.

Energimyndigheten förslår en justering av de tidigare nivåerna utan att effekten av den totala biodrivmedelsandelen minskar. Reduktionspliktsnivåerna anpassas efter hur mycket biodrivmedel som kan blandas in i bensin och diesel enligt bränslekvalitetskraven. Det innebär en högre inblandning i diesel och en lägre inblandning i bensin mellan år 2024-2030, jämfört med nuvarande nivåer.

Drivkraft Sverige är positiva till inriktningen i Energimyndighetens förslag vid en snabb genomläsning av rapporten. Förslaget innebär att ambitionen i reduktionsplikten behålls för att transportsektorn ska nå sitt mål till 2030.

Energimyndigheten föreslår i huvudalternativet bland annat att:

• Reduktionsnivån för bensin blir 11 % från 2024 och 14 % från 2025 till 2030, tidigare 28 %.
  • Reduktionsnivån för diesel höjs successivt från 40 % 2024 till 75 % 2030, tidigare 66 %.
  • Användningen av diesel Mk3 (Europadiesel) främjas för att möjliggöra högre inblandning av biodrivmedel i diesel.
  • Rena och höginblandade biodrivmedel inkluderas i reduktionsplikten.

- Med anledning av de höga drivmedelspriserna till följd av det geopolitiska läget så har flera partier föreslagit under valrörelsen att reduktionsplikten ska sänkas. Det kommer att kraftigt öka koldioxidutsläppen från vägtrafiken och arbetsmaskiner. Sverige har satt ambitiösa nationella klimatmål, samt förbundit sig till åtaganden i EU. För att Sverige ska kunna realisera dessa är det avgörande med tydliga och långsiktiga förutsättningar, säger Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige.

-Utformningen av reduktionspliktsnivåerna ska baseras på fakta och konsekvensanalyser. Att kraftigt sänka inblandningen av biodrivmedel, som förespråkas av vissa partier, slår undan benen på drivmedelsbranschen som är mitt inne i en omställning från det fossila till det förnybara. Branschens investeringar i biodrivmedel grundar sig på att det finns en stabil marknad. Om dessa förutsättningar hela tiden förändras så finns det en risk att omställningen försenas i kombination med att den blir dyrare än nödvändigt, säger Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige.

-I dag är biodrivmedel dyrare än fossila drivmedel. Därför behövs långsiktiga förutsättningar för hållbara biodrivmedel inom reduktionsplikten så att investeringar och produktion kan öka. Idag beskattas hållbara biodrivmedel som fossila drivmedel. Detta måste politiken ändra på. Förutsättningarna för hållbara biodrivmedel måste bli bättre, avslutar Jessica Alenius.