Drivkraft Sverige

Drivkraft Sverige växer

Dela
Nu växer Drivkraft Sverige och anställer två nya medarbetare, David Sällh och Ebba Fredin för att stärka sitt arbete inom trygg och hållbar mobilitet samt kommunikation.

Branschorganisationen Drivkraft Sverige har en central roll i omställningsarbetet för hållbar mobilitet. För att stärka sitt team har Drivkraft Sverige nu anställt David Sällh, Utskottschef trygghet och Ebba Fredin, Kommunikationsstrateg.

”Branschen befinner sig mitt i en enorm omställning och det är viktigt att vår samlade röst ger företagen rätt förutsättningar att utveckla och leverera hållbara lösningar”, säger Johan G Andersson VD Drivkraft Sverige.

För att hantera ett allt mer diversifierat energisystem så stärker branschorganisationen Drivkraft Sverige upp inom trygg mobilitet. David Sällh tillträder den nya tjänsten som Utskottschef – Trygghet. David kommer senast från konsultbolaget 4C Strategies, där han jobbade med frågor kopplade till risk, kris och kontinuitetshantering inom energisektorn.

För att stärka rösten i branschens frågor, tillträder Ebba Fredin den nya tjänsten som Kommunikationsstrateg. Ebba kommer närmast från Transportföretagen där hon arbetade som pressansvarig och hon har god kännedom om branschen, betydelsen av mobilitet samt olika energislag och transportslag.

Drivkraft Sverige organiserar branschens viktigaste aktörer som leder omställningen till ett hållbart samhälle genom kommersiella och innovativa lösningar inom mobilitetsområdet. I februari 2020 presenterade branschen en Färdplan för Klimatneutral Konkurrenskraft, där man pekar på industrins åtaganden och betydelse för hela samhällets möjlighet att uppnå våra klimatmål, och redovisar politiska förslag och förutsättningar som krävs för en effektiv implementering.

För mer information, kontakta:  Johan G. Andersson, VD, mobil: 070-667 06 03, johan.g.andersson@drivkraftsverige.se eller Sofie Quant, Kommunikationschef, mobil:070-667 30 19, sofie.quant@drivkraftsverige.se

Kontakter

Bilder

Om

Drivkraft Sverige
Drivkraft Sverige
Torsgatan 30
113 21 Stockholm

08 – 667 09 25http://Drivkraftsverige.se

Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel. 

Följ Drivkraft Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige

Biodrivmedel minskade kraftigt i januari till följd av sänkningen av reduktionsplikten10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6% för helåret 2023 till 14,2 % i januari 2024. Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 % från 30,5 % respektive 7,8 % den 1 januari 2024. Det är framför allt HVO drop in som rasat från 14,6 % 2023 till 1,4 % i januari 2024. Däremot har HVO 100 ökat från 2,7% till 4,9 %.

Drivkraft Sveriges synpunkter på Regeringens PM – Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel24.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Drivkraft Sverige avstyrker förslaget om kraftigt sänkt reduktionsplikt Drivkraft Sverige har idag skickat in ett remissvar på regeringens PM - Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel. Sverige har sedan länge en särställning med högst andel biodrivmedel i hela Europa - mycket tack vara reduktionsplikten. Drivkraft Sverige avstyrker regeringens förslag och föreslår istället att reduktionsplikten för bensin bibehålles på 7,8 procent men att reduktionsplikten för diesel sänks under 2024 från 30,5 procent till 19,3 procent för att därefter höjas successivt, dvs en återgång till de reduktionsnivåer för diesel som vi hade när reduktionsplikten infördes 1 juli 2018. "Att genomföra den föreslagna sänkningen av reduktionsnivåerna för bensin respektive diesel till sex procent skulle innebära att vi backar inblandningsnivåerna för diesel med ca tio år samtidigt som Sveriges klimatutsläpp kommer att öka med ca 4-5 miljoner ton koldioxid från och med 2024", säger Anders Norén, Hållbarhe

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye