Drivkraft Sverige

Drivkraft Sveriges VD Johan G Andersson går till nytt uppdrag

Dela
Drivkraft Sveriges VD, Johan G Andersson, har efter tre år valt att gå vidare till ett nytt uppdrag inom Nynas-koncernen som VP Group Strategy & Sustainable Development.

Styrelsen inleder nu en rekryteringsprocess och Johan G Andersson kommer att stå till förfogande under processen.

”Jag vill tillsammans med medlemsföretagen gratulera Johan Andersson till ett intressant och viktigt nytt jobb, och samtidigt tacka honom för ett väl utfört arbete för Drivkraft Sverige. Vice ordförande Magnus Kamryd och jag kommer i början av nästa vecka påbörja rekryteringsarbetet för att finna en ny VD till Drivkraft Sverige”, säger Fredrik Reinfeldt, ordförande i Drivkraft Sverige.

Johan G Andersson har sedan 2019 lanserat en Färdplan för Klimatneutral Konkurrenskraft, strukturerat om branschorganisationen och positionerat om Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet, SPBI som Drivkraft Sverige, en organisation för innovativ och hållbar mobilitet.

”Jag ser fram emot att tillträda tjänsten som VP Group Strategy & Sustainable Development på Nynas-koncernen. Som VD på Drivkraft Sverige har jag bland annat varit med om att ta fram en färdplan tillsammans med branschen för klimatneutral konkurrenskraft. Nu hoppas jag kunna ta mina erfarenheter vidare i nästa roll”,  säger Johan G Andersson, VD Drivkraft Sverige.

Presskontakt Drivkraft Sverige: Sofie Quant, sofie.quant@drivkraftsverige.se eller 070-6673019

Ebba Fredin, ebba.fredin@drivkraftsverige.se eller 0730-447120

Presskontakt Nynas: Hans Östlin, Director Communications, email: hans.ostlin@nynas.com eller 0708 93 19 75

Bilder

Om

Drivkraft Sverige
Drivkraft Sverige
Torsgatan 30
113 21 Stockholm

08 – 667 09 25http://Drivkraftsverige.se

Drivkraft Sverige är en branschorganisation för medlemsföretag som erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns drivmedel, biodrivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landetBranschen arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Drivkraft Sverige ska spegla ett bredare perspektiv som omfattar biodrivmedel för väg-, flyg- och sjötransporter. Det handlar också om innovationer samt nya produkter och tjänster inom hållbar mobilitet för konsumenter, företag och samhällsviktiga organisationer. Organisationen är även ett expertorgan inom branschen. Organisationen följer, bevakar och analyserar såväl den nationella som den internationella marknaden för olika energislag samt drivmedel och förnybara drivmedel. SPIMFAB och Släckmedelscentralen SMC AB är bolag med nära anknytning till Drivkraft Sverige. Läs mer på www.drivkraftsverige.se

Följ Drivkraft Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige

Biodrivmedel minskade kraftigt i januari till följd av sänkningen av reduktionsplikten10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6% för helåret 2023 till 14,2 % i januari 2024. Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 % från 30,5 % respektive 7,8 % den 1 januari 2024. Det är framför allt HVO drop in som rasat från 14,6 % 2023 till 1,4 % i januari 2024. Däremot har HVO 100 ökat från 2,7% till 4,9 %.

Drivkraft Sveriges synpunkter på Regeringens PM – Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel24.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Drivkraft Sverige avstyrker förslaget om kraftigt sänkt reduktionsplikt Drivkraft Sverige har idag skickat in ett remissvar på regeringens PM - Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel. Sverige har sedan länge en särställning med högst andel biodrivmedel i hela Europa - mycket tack vara reduktionsplikten. Drivkraft Sverige avstyrker regeringens förslag och föreslår istället att reduktionsplikten för bensin bibehålles på 7,8 procent men att reduktionsplikten för diesel sänks under 2024 från 30,5 procent till 19,3 procent för att därefter höjas successivt, dvs en återgång till de reduktionsnivåer för diesel som vi hade när reduktionsplikten infördes 1 juli 2018. "Att genomföra den föreslagna sänkningen av reduktionsnivåerna för bensin respektive diesel till sex procent skulle innebära att vi backar inblandningsnivåerna för diesel med ca tio år samtidigt som Sveriges klimatutsläpp kommer att öka med ca 4-5 miljoner ton koldioxid från och med 2024", säger Anders Norén, Hållbarhe

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye