Drivkraft Sveriges VD Johan G Andersson går till nytt uppdrag

Drivkraft Sveriges VD, Johan G Andersson, har efter tre år valt att gå vidare till ett nytt uppdrag inom Nynas-koncernen som VP Group Strategy & Sustainable Development.

Styrelsen inleder nu en rekryteringsprocess och Johan G Andersson kommer att stå till förfogande under processen.

”Jag vill tillsammans med medlemsföretagen gratulera Johan Andersson till ett intressant och viktigt nytt jobb, och samtidigt tacka honom för ett väl utfört arbete för Drivkraft Sverige. Vice ordförande Magnus Kamryd och jag kommer i början av nästa vecka påbörja rekryteringsarbetet för att finna en ny VD till Drivkraft Sverige”, säger Fredrik Reinfeldt, ordförande i Drivkraft Sverige.

Johan G Andersson har sedan 2019 lanserat en Färdplan för Klimatneutral Konkurrenskraft, strukturerat om branschorganisationen och positionerat om Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet, SPBI som Drivkraft Sverige, en organisation för innovativ och hållbar mobilitet.

”Jag ser fram emot att tillträda tjänsten som VP Group Strategy & Sustainable Development på Nynas-koncernen. Som VD på Drivkraft Sverige har jag bland annat varit med om att ta fram en färdplan tillsammans med branschen för klimatneutral konkurrenskraft. Nu hoppas jag kunna ta mina erfarenheter vidare i nästa roll”,  säger Johan G Andersson, VD Drivkraft Sverige.

Presskontakt Drivkraft Sverige: Sofie Quant, sofie.quant@drivkraftsverige.se eller 070-6673019

Ebba Fredin, ebba.fredin@drivkraftsverige.se eller 0730-447120

Presskontakt Nynas: Hans Östlin, Director Communications, email: hans.ostlin@nynas.com eller 0708 93 19 75

Drivkraft Sverige är en branschorganisation för medlemsföretag som erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns drivmedel, biodrivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landetBranschen arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Drivkraft Sverige ska spegla ett bredare perspektiv som omfattar biodrivmedel för väg-, flyg- och sjötransporter. Det handlar också om innovationer samt nya produkter och tjänster inom hållbar mobilitet för konsumenter, företag och samhällsviktiga organisationer. Organisationen är även ett expertorgan inom branschen. Organisationen följer, bevakar och analyserar såväl den nationella som den internationella marknaden för olika energislag samt drivmedel och förnybara drivmedel. SPIMFAB och Släckmedelscentralen SMC AB är bolag med nära anknytning till Drivkraft Sverige. Läs mer på www.drivkraftsverige.se