Drömmarna som svenskarna väljer bort av ekonomiska skäl

Storslagna drömmar om allt från en utbildning, ett drömboende eller en resa är det många som har. Men dessa kan ibland vara svåra att uppfylla, då de tenderar att dra iväg kostnadsmässigt. Svea Ekonomis nya rapport Låt oss prata pengar visar att nästan varannan svensk har hindrats från att fullfölja sina drömmar på grund av en begränsad ekonomi. Resor och att köpa bostad är det som flest svenskar väljer bort.

Många människor begränsas idag från att förverkliga sina drömmar för att de inte har råd att uppfylla dem. Det uppger 47 procent av svenskarna i rapporten Låt oss prata pengar av Svea Ekonomi. De drömmar som svenskarna främst måste avstå från är resor, köp av bostad och utbildning. Barnfamiljer visar sig vara ännu mer begränsade än hushåll utan barn, framför allt när det kommer till utlandsresor. Att elitidrotta, bilda familj och gifta sig är däremot något som svenskarna inte låter ekonomin hindra dem från att göra.

Trots att många har en begränsad ekonomi visar undersökningen att endast en av fem svenskar planerar att låna pengar det närmaste året. Och de som planerar att låna kommer främst att låna till sin drömbostad, följt av renovering av bostaden och att köpa bil.

– Begränsad ekonomi kan bli ett hinder för de saker man vill uppnå i livet. Att utbilda sig kan spela en avgörande roll för framtiden och därför ska inte pengar vara det som håller en tillbaka. Lägger man pengar på en utbildning blir det en investering i sig själv och kommer sannolikt att generera mer pengar i framtiden än om man inte hade utbildat sig. När det gäller bostad är det självklart att behöva låna pengar. Här finns det bra lösningar med bolån, men också privatlån, för att kunna fullfölja drömmen om en bostad, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.

Topp fem: Drömmarna som svenskarna väljer bort av ekonomiska skäl
1. Resa utomlands
2. Köpa en bostad
3. Utbilda sig
4. Starta ett företag
5. Volontärarbeta

Ta del av rapporten i sin helhet:https://www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/rapporter/

För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
E-post: patrik.widlund@svea.com

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi. Totalt har 1 090 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–79 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 18–25 februari 2019.
Svarsfrekvensen var 62 %.

Bilaga

Har du någon gång hindrats från att fullfölja en dröm på grund av ekonomiska skäl?

Totalt Barn i hushållet Ej barn i hushållet
Ja, resa utomlands 25 % 30 % 22 %
Ja, köpa en bostad 23 % 23 % 23 %
Ja, en utbildning 8 % 9 % 7 %
Ja, starta ett företag 5 % 6 %  4 %
Ja, volontärarbeta 4 % 5 % 3 %
Ja, ta körkort 3 % 2 % 3 %
Ja, gifta mig 3 % 4 % 2 %
Ja, bilda familj 1 % 1 % 2 %
Ja, elitidrotta 1 % 1 % 0 %
Nej 47 % 40 % 51 %
Vet ej 6 % 6 % 5 %
Annat 2 % 3 % 2 %

Har du planer på att ta lån under det närmsta året?

Totalt
Ja 8 %
Kanske 12 %
Nej 79 %
Vet ej 2 %

Vad kommer du/kommer du kanske att låna pengar till det närmsta året?

Totalt

Köpa bostad

Renovera bostad

Köpa bil

Betala av smålån, t.ex. kreditkortsräkning och ofördelaktiga lån

Semesterresa

Konsumtion, t.ex. kläder, inredning och elektronik

Stora livshändelser, t.ex. bröllop, 40-årsfest

Julklappar

Presenter till nära och kära

Annat

Vet ej

Bankkontorets död väntar8.8.2019 07:36:00 CESTPressmeddelande

Långa köer och dåliga öppettider. Att besöka sitt bankkontor innebär allt som oftast ett ofrivilligt avbrott i vardagen och något som inte verkar vara uppskattat. En färsk Novus-undersökning från Svea Ekonomi visar nämligen att endast två procent av svenskarna föredrar att göra sina bankärenden på ett bankkontor. Digitaliseringen och smarta telefoner har gett svenskarna nya möjligheter att hantera sina bankärenden.

Svea Ekonomis obligation noterad vid Nasdaq Stockholm19.7.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Svea Ekonomi AB (publ) (“Svea Ekonomi” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 juni 2019 en emission av en Tier 2-obligation om 300 miljoner kronor (”Obligationen”). Den 10 juli 2019 offentliggjorde Svea Ekonomi ett prospekt och meddelade samtidigt att ansökan lämnas in till Nasdaq Stockholm avseende notering av Obligationen. Nasdaq har godkänt Svea Ekonomis ansökan om upptagande till handel och första dag för handel i Obligationen är den 19 juli 2019. Prospektet avseende Obligationen finns tillgängligt på Svea Ekonomis hemsida (www.svea.com). Informationen lämnades för offentliggörande klockan 08.00 CEST den 19 juli 2019.

Svea Ekonomi offentliggör prospekt och förbereder notering av obligation vid Nasdaq Stockholm10.7.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Svea Ekonomi AB (publ) (“Svea Ekonomi” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 juni 2019 en emission av en Tier 2-obligation om 300 miljoner kronor (”Obligationen”). I enlighet med villkoren för Obligationen avses den inom kort bli noterad samt upptagen till handel på marknaden för företagsobligationer vid Nasdaq Stockholm. Ansökan ska lämnas in till Nasdaq Stockholm avseende notering av Obligationen. Med anledning av detta har Bolaget upprättat ett prospekt. Prospektet har igår godkänts av och registrerats hos Finansinspektionen i enlighet med lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Prospektet kommer att hållas tillgängligt på Finansinspektionens hemsida (www.fi.se) och Bolagets hemsida (www.svea.com). Informationen lämnades för offentliggörande klockan 09.00 CEST den 10 juli 2019.

Svenska e-handlare: Högtryck på väg in över Sverige – på stranden och på nätet18.6.2019 07:36:00 CESTPressmeddelande

Sommaren närmar sig med stormsteg och ett högtryck väntas dra in över Sverige. Samtidigt förutspår Sveriges e-handlare ett högtryck även online. Två av tre uppger nämligen att deras tillväxt kommer att öka under sommarmånaderna. E-handlarna hoppas dock inte på en värmebölja likt förra året. Istället anser man att en regnig sommar skulle ge allra bäst förutsättningar för en ökad försäljning.

SVEA EKONOMI ISSUES TIER 2 NOTES14.6.2019 11:11:12 CESTPress release

Svea Ekonomi AB (publ), has successfully issued Tier 2 notes in the amount of SEK 300 million with a floating rate coupon of 3 months Stibor + 4.25 per cent. The notes have a tenor of 10 years with a first call date after 5 years. The purpose of the transaction is to strengthen the Svea Ekonomi’s capital base. An application will be made for the notes to be listed on the Corporate bond list on Nasdaq Stockholm. DNB Markets and Nordea have acted as Joint Bookrunners in connection with the transaction. The information was submitted for publication, through the agency of the contact persons set out above, at 11.00 CEST on 14 June 2019.