Drömmarna som svenskarna väljer bort av ekonomiska skäl

Storslagna drömmar om allt från en utbildning, ett drömboende eller en resa är det många som har. Men dessa kan ibland vara svåra att uppfylla, då de tenderar att dra iväg kostnadsmässigt. Svea Ekonomis nya rapport Låt oss prata pengar visar att nästan varannan svensk har hindrats från att fullfölja sina drömmar på grund av en begränsad ekonomi. Resor och att köpa bostad är det som flest svenskar väljer bort.

Många människor begränsas idag från att förverkliga sina drömmar för att de inte har råd att uppfylla dem. Det uppger 47 procent av svenskarna i rapporten Låt oss prata pengar av Svea Ekonomi. De drömmar som svenskarna främst måste avstå från är resor, köp av bostad och utbildning. Barnfamiljer visar sig vara ännu mer begränsade än hushåll utan barn, framför allt när det kommer till utlandsresor. Att elitidrotta, bilda familj och gifta sig är däremot något som svenskarna inte låter ekonomin hindra dem från att göra.

Trots att många har en begränsad ekonomi visar undersökningen att endast en av fem svenskar planerar att låna pengar det närmaste året. Och de som planerar att låna kommer främst att låna till sin drömbostad, följt av renovering av bostaden och att köpa bil.

– Begränsad ekonomi kan bli ett hinder för de saker man vill uppnå i livet. Att utbilda sig kan spela en avgörande roll för framtiden och därför ska inte pengar vara det som håller en tillbaka. Lägger man pengar på en utbildning blir det en investering i sig själv och kommer sannolikt att generera mer pengar i framtiden än om man inte hade utbildat sig. När det gäller bostad är det självklart att behöva låna pengar. Här finns det bra lösningar med bolån, men också privatlån, för att kunna fullfölja drömmen om en bostad, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.

Topp fem: Drömmarna som svenskarna väljer bort av ekonomiska skäl
1. Resa utomlands
2. Köpa en bostad
3. Utbilda sig
4. Starta ett företag
5. Volontärarbeta

Ta del av rapporten i sin helhet:https://www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/rapporter/

För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
E-post: patrik.widlund@svea.com

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi. Totalt har 1 090 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–79 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 18–25 februari 2019.
Svarsfrekvensen var 62 %.

Bilaga

Har du någon gång hindrats från att fullfölja en dröm på grund av ekonomiska skäl?

Totalt Barn i hushållet Ej barn i hushållet
Ja, resa utomlands 25 % 30 % 22 %
Ja, köpa en bostad 23 % 23 % 23 %
Ja, en utbildning 8 % 9 % 7 %
Ja, starta ett företag 5 % 6 %  4 %
Ja, volontärarbeta 4 % 5 % 3 %
Ja, ta körkort 3 % 2 % 3 %
Ja, gifta mig 3 % 4 % 2 %
Ja, bilda familj 1 % 1 % 2 %
Ja, elitidrotta 1 % 1 % 0 %
Nej 47 % 40 % 51 %
Vet ej 6 % 6 % 5 %
Annat 2 % 3 % 2 %

Har du planer på att ta lån under det närmsta året?

Totalt
Ja 8 %
Kanske 12 %
Nej 79 %
Vet ej 2 %

Vad kommer du/kommer du kanske att låna pengar till det närmsta året?

Totalt

Köpa bostad

Renovera bostad

Köpa bil

Betala av smålån, t.ex. kreditkortsräkning och ofördelaktiga lån

Semesterresa

Konsumtion, t.ex. kläder, inredning och elektronik

Stora livshändelser, t.ex. bröllop, 40-årsfest

Julklappar

Presenter till nära och kära

Annat

Vet ej

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.