Drömmer du också om att ha en pool på tomten?

Våren är på intågande och många som länge har drömt om att ha egen pool på tomten får åter upp tankarna på det. Tänk att komma efter en lång dag och bara slappna av i sin egen pool. Bara mysa med familj eller vänner och samtidigt ha nära till egen dusch och toalett.

Pooler är populära och det finns ett stort utbud av olika modeller. Vilken ska man välja? En bra början är att bestämma om du vill ha en inbyggd eller fristående pool och sen hur stor du vill att den ska vara. När du funderar på vad som kan vara bäst alternativ för dig, så glöm inte att du även behöver tänka på olika säkerheter. Till exempel avstånd till granntomten och ett skyddande staket på minst 0,9 meter.

Beroende på vilken typ av pool du väljer, så följer även rekommendationer på rengöring och underhåll av pooler. Som att underhålla insidan av poolen och att täcka över poolen när den inte används. Detta är viktiga faktorer för att din pool ska få längre hållbarhet och för att det ska vara trevligt att använda poolen.

Inbyggd eller fristående pool

Inbyggd pooler är oftast dyrare i inköp och underhåll men ger ett bättre intryck, medan en fristående pool är oftast billigare i inköp samt enklare och snabbare att montera. Fristående modeller på andra handen kräver ofta lite mer arbete med gräsmattan och omgivningen, medan inbyggda pooler oftast passar bättre in i trädgården.

Sen beror det ju också på om det är din egen tomt eller om du bara hyr tomten, och hur länge du planerar att stanna där du är. Fristående pooler har ju den fördelen att den är enkel att ta med sig vid eventuell flytt. En inbyggd pool kan däremot höja värdet på din fastighet.

Stor skillnad med storleken

Att välja storleken på sin pool är en annan viktig fråga. När du väljer storleken på din pool, så tänk på hur mycket plats den ska ta upp och maxdjupet på den. Hur stor plats av din tomt vill du att poolen ska ta upp. Man vill ju ha plats över till att kunna sitta ner för att äta eller bara umgås med familj och vänner.

Om du väljer en inbyggd pool, så är det ju ännu viktigare att du är säker på dina val. Det är lättare att ändra sig med fristående pooler, då man inte behöver tänka på lika många förberedelser, som att gräva ut plats på tomten. Däremot är det alltid bra att fundera ordentligt på alla alternativ som du behöver överväga.

Ny jämförelsesajt om hemförsäkringar lanseras18.5.2022 09:46:21 CEST | Pressmeddelande

Sponsored Försäkrahem.se är en ny enkel jämförelsesajt om hemförsäkringar. Målet med sajten är att underlätta för dig som vill teckna en hemförsäkring och som vill jämföra flera alternativ på den svenska marknaden innan du gör ditt val. Sajten gör flera omfattande jämförelser och sammanfattningar av försäkringar för olika typer av hushåll. På sajten kan du jämföra flera populära försäkringsbolag och försäkringarnas innehåll. Det finns även specifika jämförelser beroende på vilket typ av hushåll som du vill försäkra. Du hittar bland annat jämförelser av hemförsäkringar för bostadsrätter, hyresrätter, villor och fritidshus. Eftersom innehållet skiljer sig åt beroende på vilket typ av hushåll som ska försäkras har sajten gjort en enkel uppdelning för att du ska kunna navigera dig till den information som är relevant för dig. Sajten riktar sig till dig som precis flyttat hemifrån och ska försäkra ditt första hem. Den riktar sig också till dig som precis flyttat till ett nytt boende eller n