Drömprojekt blir verklighet

Elva Ideella organisationer får nu möjlighet att genomföra de projekt som tidigare bara varit fantasi. De har beviljats stöd genom Postkodlotteriets Drömprojekt. Sammanlagt delas 143,3 miljoner kronor ut till nio olika projekt.

Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare för World Childhood Foundation med checken som visar att den organisation hon leder får genomföra sitt Drömprojekt - en virtuell försvarsmakt för barn. Foto:Magnus Sandbeg.

-       Att få Drömprojektet beviljat är en underbar känsla, säger World Childhood Foundations generalsekreterare Paula Guillet de Monthoux. Dessutom är själva processen inspirerande. Den leder till utveckling och nytänkande, sätter igång tankar, samtal och nya samarbeten. Det går liksom inte att stoppa.

Fyra av årets beviljade projekt riktar in sig på barns säkerhet på nätet.

• ECPAT ska skapa en föräldralinje som ska ge vuxna stöd i att trygga barn.
  • Friends vill skapa en våg av civilkurage för att hindra psykisk ohälsa och stoppa mobbing i projektet ”Agera Alltid”.
  • Rädda Barnen ska skapa en AI-plattform för att skydda barn mot övergrepp och mobbing i spelvärlden.
  • World Childhood Foundation utvecklar en virtuell försvarsmakt för barn.

Ett riktar sig till barn och föräldrar som får fruktansvärda besked.

• Barncancerfonden lanserar en podd som borrar djupt i de frågor som ställs när barn drabbas av cancer.

Två riktar in sig på klimat och miljö.

• Fryshuset och Greenpeace går samman för att ungdomar i sex olika länder ska kunna engagera sig starkare miljö-, klimat- och rättighetsfrågor.
  • Naturskyddsföreningen ska se till att Världens längsta blomsteräng – 1 000 kilometer - skapas längs svenska vägar och cykelbanor.

Två av världens starkaste ideella organisationer inom respektive område arbetar tillsammans.

• Sverige för UNHCR och Amnesty ska tillsammans skydda flyktingar från sexuellt och könsbaserat våld samt öka medvetenhet om rättigheter och lokala skyddsmöjligheter i flyktingkrisens Venezuela.

Antalet logopeder ska bli fler i Ghana.

• Operation Smile ska ge minst 8 700 hjälp att utveckla sitt tal och språk i Ghana. Samtidigt ska fler utbildas till logopeder – i dag finns det fem i ett land med 27 miljoner invånare. I Sverige finns 1 900.

-       Starka ideella organisationer är en förutsättning för en bättre värld, säger Eva Struving, vd på Postkodlotteriet. Nu, efter ett tungt år med pandemin, får elva organisationer utöver det årliga basstödet möjlighet att genomföra det projekt de drömt om – något som fyller mig och kollegorna på Postkodlotteriet med stolthet.

Pengarna som organisationerna får är del av det överskott som cirka en miljon prenumeranter av lotter samlat in. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet förmedlat drygt elva miljarder kronor till ideella organisationers viktiga arbete.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.

Podcast gör plats för mänskliga berättelser om livet med barncancer18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden lanserar en podcast som i tolv avsnitt lyfter fram de situationer som barncancerdrabbade familjer genomgår. Tanken är att avsnitten ska ge stöd åt drabbade, samt svar på många av de frågor som närstående till den drabbade familjen kan ha. Målet är ett innerligt samtal som leder till igenkänning och gemenskap hos drabbade och anhöriga, samt ökad förståelse från samhället, vården och beslutsfattare. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet.

AI-projekt ska stoppa övergrepp mot barn på nätet17.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Genom ny teknik som enklare identifierar förövare och offer, är målet att färre barn ska utsättas för sexuella övergrepp på nätet. Projektet kallas Stella Polaris och är en virtuell försvarsmakt för utsatta barn. Det genomförs av World Childhood Foundation och finansieras av Svenska Postkodlotteriet. Något liknande initiativ finns inte ännu, men ska skapas under de fyra år projektet löper.