Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Drömstart bäddade för premiärseger mot Montenegro

16-2 till Sverige i matchens inledande fyra minuter gjorde att blågult kunde säkra en vinst i EuroBasket 2019:s öppningsmatch. Amanda Zahui och Louice Halvarsson dominerade returtagningen när Sverige till slut vann med 67-51.

Foto: FIBA

Montenegro hade känning i tredje perioden när ledningen plötsligt bara var fem poäng. Den stora ledningen från den ursinniga starten hade långsamt men stadigt vittrat sönder och blivit mindre. Sveriges självförtroende vacklade, turnovers staplades på hög och istället var det Montenegro som dikterade matchrytmen.

Coach François Gomez kallar timeout. Sen kliver Amanda Zahui fram. Offensiv retur och putback. Trepoängare. Hoppskott. Samtidigt går Montenegro sex minuter utan att göra ett enda poäng och matchen är effektivt avgjord.

Grunden till vinsten lades i matchens första fyra minuter. Om du googlar ”drömstart” så är numera första träffen ett videoklipp på Sveriges inledande fyra minuter.

– Vi har pratat om att vi måste komma ut från start och vara aggressiva, särskilt på defense, säger Elin Eldebrink. Och det tycker jag att vi lyckas med idag. Vi styr hur matchen ska gå.

– Vi gjorde verkligen det vi skulle göra enligt gameplan, både offensivt och defensivt, säger assisterande coach Francisco Pinto.

Montenegro hade knappt hunnit snöra på sig skorna innan det stod 16-2 till blågult. Sen tog det ytterligare några minuter och ledningen var uppe i hela 19-2. Sverige kändes ostoppbara, och klart värda den femteplats vi fått i FIBA:s power ranking inför turneringen. Men inget varar för evigt – särskilt inte i basket.

– I andra perioden tycker jag att vi slappnar av och slarvar lite. Vad det beror på vet jag inte, säger coach Pinto.

Montenegro plockar fram en zon som ställer till det för svenskorna. Rytmen och flytet är borta. Sverige gör 16 poäng i matchens första fyra minuter, men gör sen bara 15 under resten av halvleken.

– Vi blir passiva och de får momentum, sen tycker jag att vi svarar bra när vi väl hittar lösningar på det, säger Elin Eldebrink.

Sverige vinner till slut, med 16 poäng. Returtagningnsstatistiken är förkrossande: 50-30 i svensk fördel. Trepoängsskyttet överlevererade med 9 sänkta på 20 försök. Amanda Zahui var dominant med 21 poäng och 12 returer. Louice Halvarsson hade även hon en dubbel-dubbel med 11 poäng och 11 returer. Den stora plumpen i protokollet är turnovers, där Sverige slutade med hela 25 stycken. Men i en 16-poängsvinst är det inget som oroar varken Elin Eldebrink eller Francisco Pinto.

– Det har med slarvet eller avslappningen att göra, säger coach Pinto. Samtidigt gör Montenegro ett bra jobb.

Elin försvarar sig med att Sverige fick feeling, ville fortsätta kontra och hålla upp passningstempot, men erkänner att de kanske skulle varit lite kyligare på slutet och spelat mer på klockan.

– 25 turnovers vill vi inte ha utan vi villa hålla det på max 15, säger Elin Eldebrink.

Redan imorgon får de en ny chans, när Tjeckien står på tur. Uppkast är kl 12:00, svensk tid. Matchen sänds på SVT och Viasat/TV3.

Eurobasket 2019 - Gruppspel
Sverige – Montenegro, 67-51 (23-8, 8-15, 18-10, 18-18)

Poäng, Sverige: Amanda Zahui 21, Louice Halvarasson 11, Farhiya Abdi 11, Elin Eldebrink 9, Kalis Loyd 4, Klara Lundquist 4, Frida Eldebrink 3, Regan Magarity 2, Binta Drammeh 2.
Statistik: >>>

Text: Johannes Grufstedt

Foto: FIBA

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.