Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Drömstart bäddade för premiärseger mot Montenegro

16-2 till Sverige i matchens inledande fyra minuter gjorde att blågult kunde säkra en vinst i EuroBasket 2019:s öppningsmatch. Amanda Zahui och Louice Halvarsson dominerade returtagningen när Sverige till slut vann med 67-51.

Foto: FIBA

Montenegro hade känning i tredje perioden när ledningen plötsligt bara var fem poäng. Den stora ledningen från den ursinniga starten hade långsamt men stadigt vittrat sönder och blivit mindre. Sveriges självförtroende vacklade, turnovers staplades på hög och istället var det Montenegro som dikterade matchrytmen.

Coach François Gomez kallar timeout. Sen kliver Amanda Zahui fram. Offensiv retur och putback. Trepoängare. Hoppskott. Samtidigt går Montenegro sex minuter utan att göra ett enda poäng och matchen är effektivt avgjord.

Grunden till vinsten lades i matchens första fyra minuter. Om du googlar ”drömstart” så är numera första träffen ett videoklipp på Sveriges inledande fyra minuter.

– Vi har pratat om att vi måste komma ut från start och vara aggressiva, särskilt på defense, säger Elin Eldebrink. Och det tycker jag att vi lyckas med idag. Vi styr hur matchen ska gå.

– Vi gjorde verkligen det vi skulle göra enligt gameplan, både offensivt och defensivt, säger assisterande coach Francisco Pinto.

Montenegro hade knappt hunnit snöra på sig skorna innan det stod 16-2 till blågult. Sen tog det ytterligare några minuter och ledningen var uppe i hela 19-2. Sverige kändes ostoppbara, och klart värda den femteplats vi fått i FIBA:s power ranking inför turneringen. Men inget varar för evigt – särskilt inte i basket.

– I andra perioden tycker jag att vi slappnar av och slarvar lite. Vad det beror på vet jag inte, säger coach Pinto.

Montenegro plockar fram en zon som ställer till det för svenskorna. Rytmen och flytet är borta. Sverige gör 16 poäng i matchens första fyra minuter, men gör sen bara 15 under resten av halvleken.

– Vi blir passiva och de får momentum, sen tycker jag att vi svarar bra när vi väl hittar lösningar på det, säger Elin Eldebrink.

Sverige vinner till slut, med 16 poäng. Returtagningnsstatistiken är förkrossande: 50-30 i svensk fördel. Trepoängsskyttet överlevererade med 9 sänkta på 20 försök. Amanda Zahui var dominant med 21 poäng och 12 returer. Louice Halvarsson hade även hon en dubbel-dubbel med 11 poäng och 11 returer. Den stora plumpen i protokollet är turnovers, där Sverige slutade med hela 25 stycken. Men i en 16-poängsvinst är det inget som oroar varken Elin Eldebrink eller Francisco Pinto.

– Det har med slarvet eller avslappningen att göra, säger coach Pinto. Samtidigt gör Montenegro ett bra jobb.

Elin försvarar sig med att Sverige fick feeling, ville fortsätta kontra och hålla upp passningstempot, men erkänner att de kanske skulle varit lite kyligare på slutet och spelat mer på klockan.

– 25 turnovers vill vi inte ha utan vi villa hålla det på max 15, säger Elin Eldebrink.

Redan imorgon får de en ny chans, när Tjeckien står på tur. Uppkast är kl 12:00, svensk tid. Matchen sänds på SVT och Viasat/TV3.

Eurobasket 2019 - Gruppspel
Sverige – Montenegro, 67-51 (23-8, 8-15, 18-10, 18-18)

Poäng, Sverige: Amanda Zahui 21, Louice Halvarasson 11, Farhiya Abdi 11, Elin Eldebrink 9, Kalis Loyd 4, Klara Lundquist 4, Frida Eldebrink 3, Regan Magarity 2, Binta Drammeh 2.
Statistik: >>>

Text: Johannes Grufstedt

Foto: FIBA

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.