Drömvinst mot världsmästarinnan gav Grand Slam-brons till Anna Bernholm

Efter sommarens stora framgångar med EM-brons och bronsmedaljmatch på VM har det gått lite trögare för Anna Bernholm, med ett par kvartsfinaler som bäst. Idag var det dock dags igen, och det på den främsta turneringen vid sidan av de stora mästerskapen, den mest prestigefyllda Paris Grand Slam. Bernholm erövrade bronsmedalj inför fulla läktare i Bercyhallen i Paris efter seger mot franska världsmästarinnan Marie Eve Gahie.

Anna Bernholm, foto: Alf Tornberg

För första gången nådde Bernholm medaljmatch i Paris efter att ha vunnit två matcher på ippon (full poäng), innan VM-tvåan Barbara Timo, Portugal, blev för svår i kvartsfinalen.

Efter vinst i det följande återkvalet fick vi se en repris på EM-bronsmatchen i somras. Bernholm mot franska hemmahoppet, världsettan och regerande världsmästarinnan Marie Eve Gahie, som nu hade förlorat semifinalen. I EM blev det seger för Bernholm, frågan var om värmländskan än en gång skulle kunna vinna en bronsmatch mot Gahie.

Det var en tydligt laddad Bernholm som klev upp mot Gahie, som visade stor respekt för Bernholm. Det blev en taktisk match där ingen släppte till några lägen. Halvvägs in i matchen fick Bernholm en shido (varning) för passivitet. Direkt därefter satsade Gahie på en attack som misslyckades, Bernholm blixtrade till och sekunden senare var matchen över. Bernholms armlås fick världsmästarinnan att ge upp, ippon och bronsmedalj till Bernholm.

Att bra judo uppskattas i Paris visades när Bernholm applåderades trots att han hade besegrat hemmahoppet.

Med OS ett halvår bort, blir den här segern förstås än viktigare för Bernholm, att ha två medaljmatchvinster i rad mot världsmästarinnan skapar självförtroende.

Anna Bernholm, foto: Alf Tornberg

SM i judo i Malmö – största deltagandet på många år5.2.2020 15:38:19 CETPressmeddelande

Samma år som Skåne/Blekinge judodistriktsförbund firade 40 år fick de arrangera svenska mästerskapen i judo. Under helgen 1-2 februari kom närmare 340 tävlande från hela landet till Baltiska hallen i Malmö för att göra upp om medaljerna i ålderskategorierna U18, U21, senior och veteran. Årets deltagande var det största på 10 år, om man bortser från de år SM har gått i Stockholm som är det största judodistriktet. Med årets rekordmånga deltagare rådde en fantastisk stämning i hallen med många hejarop och rungande applåder.

Hela fabriken stängs ner medan medarbetarna lär sig falla rätt23.10.2019 07:12:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige. Det har Proplate i Oxelösund tagit fasta på och inför nu obligatorisk fallträning för 100 medarbetare i syfte att förebygga fallolyckor och minska skaderiskerna om ett fall sker. Två timmar i veckan stänger Proplate ner produktionen för att samtliga anställda ska få möjlighet att träna balans, styrka och fallteknik. Satsningen är den största hittills i ett samverkansprojekt mellan Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring, Fallkompetens i arbetslivet, som ingår i konceptet Judo4Balance.