Drömvinst mot världsmästarinnan gav Grand Slam-brons till Anna Bernholm

Efter sommarens stora framgångar med EM-brons och bronsmedaljmatch på VM har det gått lite trögare för Anna Bernholm, med ett par kvartsfinaler som bäst. Idag var det dock dags igen, och det på den främsta turneringen vid sidan av de stora mästerskapen, den mest prestigefyllda Paris Grand Slam. Bernholm erövrade bronsmedalj inför fulla läktare i Bercyhallen i Paris efter seger mot franska världsmästarinnan Marie Eve Gahie.

Anna Bernholm, foto: Alf Tornberg

För första gången nådde Bernholm medaljmatch i Paris efter att ha vunnit två matcher på ippon (full poäng), innan VM-tvåan Barbara Timo, Portugal, blev för svår i kvartsfinalen.

Efter vinst i det följande återkvalet fick vi se en repris på EM-bronsmatchen i somras. Bernholm mot franska hemmahoppet, världsettan och regerande världsmästarinnan Marie Eve Gahie, som nu hade förlorat semifinalen. I EM blev det seger för Bernholm, frågan var om värmländskan än en gång skulle kunna vinna en bronsmatch mot Gahie.

Det var en tydligt laddad Bernholm som klev upp mot Gahie, som visade stor respekt för Bernholm. Det blev en taktisk match där ingen släppte till några lägen. Halvvägs in i matchen fick Bernholm en shido (varning) för passivitet. Direkt därefter satsade Gahie på en attack som misslyckades, Bernholm blixtrade till och sekunden senare var matchen över. Bernholms armlås fick världsmästarinnan att ge upp, ippon och bronsmedalj till Bernholm.

Att bra judo uppskattas i Paris visades när Bernholm applåderades trots att han hade besegrat hemmahoppet.

Med OS ett halvår bort, blir den här segern förstås än viktigare för Bernholm, att ha två medaljmatchvinster i rad mot världsmästarinnan skapar självförtroende.

Anna Bernholm, foto: Alf Tornberg

Världsstjärnejudo av Tommy Macias räckte inte till medalj22.2.2020 22:30:30 CETPressmeddelande

När Tommy Macias är i form är han sevärd som få på judomattan, det går fort, det är tekniskt och fantasifullt både stående och nere i mattan. Andraseedade Macias levde idag upp till förväntningarna när han tog sig till semifinal i dagens Grand Slam i Düsseldorf med idel ippon-segrar (full poäng) i -73 kg. Där väntade en av judons superstjärnor, den regerande olympiske mästaren och världsmästaren Shohei Ono, Japan, som inte har förlorat en internationell match sedan 2014. Vilken match det blev…till slut med 54 sekunder kvar blev dock Ono för svår, ippon på kast och Macias fick nöja sig med bronsmatch.