Drop-in-provtagning av covid-19 återinförs i Region Stockholm

I januari i år startade Samtrans Omsorgsresor, på uppdrag av Region Stockholm en mobil provtagningsenhet där invånare med symtom i Tensta, Rinkeby och Husby erbjöds drop-in-provtagning för covid-19. Efter avtalets slut, tog en annan aktör vid, i somras beslutade regionen att pausa verksamheten, då vaccinationstakten ökade och behovet inte längre bedömdes som lika stort. Den 21 september startade provtagningsverksamheten återigen upp och det blir Samtrans Omsorgsresor som fått förnyat och utökat förtroende av Region Stockholm att driva assisterad drop-in-provtagning för covid-19. Enheterna utökas till fyra och kommer att alternera mellan ett flertal platser inom regionen.

På uppdrag av Region Stockholm driver Samtrans Omsorgsresor provtagning av covid-19 i mobila provtagningsenheter.

Vi är stolta över att vi på nytt får möjlighet att bidra till en nära, tillgänglig provtagning för fler invånare i Stockholm. Vi har beredskapen och kompetensen att snabbt starta upp provtagningsverksamheten och dessutom skala upp för att finnas tillgängliga på fler platser i regionen, säger Eric Steijer, marknadschef på Samtrans Omsorgsresor.

Syftet med de mobila drop-in-mottagningarna är att göra det så enkelt som möjligt att bli provtagen, speciellt för personer som saknar möjligheter att själva boka tid. Personer med symtom på covid-19 behöver bara ta med sig legitimation och gå till en av provtagningsenheterna där flerspråkig sjukvårdsutbildad personal tar ett PCR-test på ett smittsäkert sätt.

Första bussen kommer att finnas på nedan platser:

Måndag: Rinkeby, Rinkebyplan 8,

Tisdag: Tensta, Tenstaplan 2

Onsdag: Rinkeby, Rinkebyplan 8

Torsdag: Husby, Oslogatan 4

Fredag: Tensta, Tenstaplan 2

Buss 2–4 kommer att finnas vid nedan platser:

Rinkeby, Tensta, Husby, Skärholmen, Fisksätra, Vårberg, Bredäng, Hallunda, Fittja, Alby, Vårby, Rågsved, Hovsjö, Geneta och Fornhöjden.

Samtrans Omsorgsresor är den ledande rikstäckande aktören inom provtagning av covid-19 i Sverige. Idag driver Samtrans över 250 provtagningsenheter på uppdrag av regioner inom hela landet.

Ny undersökning lyfter kvalitetsbrister inom svensk färdtjänst20.9.2021 09:36:57 CEST | Pressmeddelande

En nationell undersökning som har genomförts av Demoskop på uppdrag av Samtrans omsorgsresor visar att många upplever väsentliga förbättringsmöjligheter inom den särskilda kollektivtrafiken i Sverige. Så många som 11 procent av den vuxna befolkningen i Sverige nyttjar själv eller har någon närstående som nyttjar en behovsanpassad transporttjänst. Endast hälften av de tillfrågade upplever att resandet fungerar bra medan knappt 2 av 10 tycker att resorna fungerar mycket eller ganska dåligt.

Nobina med dotterbolaget Samtrans förvärvar Telepass och blir ledande i Sverige inom omsorgsresor6.5.2021 08:43:26 CEST | Pressmeddelande