Drottning Blankas gymnasieskola

Drottning Blanka-elever vinner pris för bästa företag

Kristianstad har i år en rekordstor ökning av antalet gymnasieelever som startat UF-företag. Under den lokala UF-mässan på C4 shopping visade över 50 företag upp sina produkter. Två av mässans vinnande företag kom från Drottning Blankas gymnasieskola i Kristianstad.

Sally Lundin tar emot pris för Årets produkt på UF-mässan i Kristianstad. Fotograf: Tilde Fryklund Fotorättigheter: Får användas för redaktionellt bruk.

Det lokala UF-priset Årets produkt i Kristianstad gick till Sally Lundin och hennes företag Kryddburken UF. Sallys affärsidé var att göra kryddblandningar efter egna recept och utan tillsatser.

— UF har varit en rolig upplevelse som har gett mig erfarenhet om företagande. Jag tror detta kommer att gynna mig på många sätt i framtiden, säger Sally Lundin som läser tredje året på ekonomiprogrammet på Drottning Blanka Kristianstad

Wiktoria Rekowska vann priset Årets säljare med sitt företag WillA A smart solutions UF. Företaget säljer mobilhållare till bilar med trådlös laddningsfunktion. Produkten gör det möjligt för kunden att använda mobilen på ett säkert och lagligt sätt. Användaren kan även nyttja mobilens GPS, lyssna på musik, ladda mobilen och köra samtidigt.

— UF har utvecklat mig som person och jag lärt mig väldigt mycket. Bland annat har jag insett att inget är omöjligt även om det kan verka så ibland, säger Wiktoria Rekowska som studerar tredje året på Drottning Blankas handelsprogram

Drottning Blankas rektor Marcus Trieb är stolt över elevernas insatser:

— Det är inspirerande att följa elevernas idéer till färdig produkt. Det är extra kul att även våra elever på yrkesprogrammen visar ett ökat intresse för företagande. Jag vet att de entreprenöriella förmågorna är eftertraktade i arbetslivet, oavsett om man går vidare till arbetslivet som företagare eller anställd, säger Marcus Trieb.

Bilder

Drottning Blankas gymnasieskola

Drottning Blankas Gymnasieskola grundades 1996 och består idag av 25 gymnasieskolor i 21 städer. Alla skolor ligger centralt och präglas av personligt, lokalt och globalt engagemang vilket ska genomsyra såväl medarbetarnas som elevernas arbete och resultat. Drottning Blanka Nacka blir den tredje Drottning Blanka-skolan i Stockholm. Sedan tidigare finns även Drottning Blanka i Enskede och i Stadshagen på Kungsholmen.

Följ Drottning Blankas gymnasieskola

Senaste pressmeddelandena från Drottning Blankas gymnasieskola