Dryg miljard till 57 ideella organisationer

1 022 669 kronor blev det sammanlagda överskottet från Postkodlotteriet förra året. 57 organisationer fick dela på beloppet vid en fest i Stockholms stadshus på tisdagen.

-       Övertygelsen är att världen blir bättre med starka ideella organisationer. Postkodlotteriet är ett roligt sätt för närmare en miljon kunder att bidra till just det – och samtidigt ha chansen att vinna tillsammans med sina grannar, säger Postkodlotteriets vd Anders Årbrandt.

Charlotte Rydh, generalsekreterare i Giva Sverige, branschorganisationen för närmare 160 insamlingsorganisationer, är tacksam för lottköparnas stöd:

-       Medlen från Postkodlotteriet har stor betydelse eftersom det är verksamhetsbidrag – dvs inte öronmärkt. Det visar på förtroende för de ideella organisationernas kapacitet och förmåga att stärka och utveckla det viktigaste eller göra nya satsningar. Mycket av pengarna från andra håll är projektfinansiering – styrt till speciella ändamål - vilket inte är en grund för långsiktighet eller bidrar till att stärka civilsamhällets potential.

Postkodlotteriet startade i Sverige för 15 år sedan, 2005, och har sedan dess fördelat mer än

elva miljarder kronor till ideella organisationer. Lotteriet finns i ytterligare fyra länder – Nederländerna, Storbritannien, Tyskland och Norge. Tillsammans är lotterierna världens näst största givarorganisation till ideella organisationer, endast slagna av Bill & Melinda Gates stiftelse.

Sedan den allra första starten av Postkodlotteriet i Nederländerna 1989 har mer än 100 miljarder kronor fördelats till hundratals ideella organisationer som gjort skillnad i Sverige och resten av världen.

Organisationen Birdlife, som i 75 år arbetat för och med fåglar, natur och global biologisk mångfald, blev från och med i år den 57:e förmånstagaren till Postkodlotteriet. Fredspristagarna från förra året, doktor Denis Mukwege och Nadia Murad, som båda arbetar mot sexualiserat våld som vapen i krig och konflikter, var både huvud- och inspirationstalare.

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer.

Förutom lotter erbjuder Postkodlotteriet också bingo och skraplotter online. Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären.

Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar lotteritillstånd utfärdade av Lotteriinspektionen, nuvarande Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.

WWF och Nordens Ark går samman för att rädda några av Sveriges mest hotade arter12.3.2024 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Sverige har en fantastisk natur, men ingen vill vara utan arter som fjällräven, igelkotten, storspoven och mnemosynefjärilen. Tyvärr riskerar de och många fler arter att utrotas i Sverige. Men nu har WWF och Nordens Ark gemensamt tilldelats Drömprojektet på 21,5 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Pengarna ska gå till att vända trenden och stötta ett tiotal hotade svenska arter.

Lek och skratt ska ge tryggare vård i Colombia7.3.2024 10:06:45 CET | Pressmeddelande

Ett läkarbesök eller en operation är en utsatt situation för barn och deras föräldrar – var än i världen du bor. Lek och skratt kan minska stress och oro hos både patienter och anhöriga och ge en ökad trygghet i mötet med vården. Detta tog Operation Smile och Clowner utan Gränser fasta på när de ansökte om extra pengar hos Postkodlotteriet för att kunna genomföra ett unikt och gemensamt Drömprojekt i Colombia.