Drygt 2 700 personer ställer upp i kyrkovalet i Växjö stift

Nu är det klart vilka nomineringsgrupper och kandidater som ställer upp i kyrkovalet den 19 september. I Växjö stift ställer totalt 94 nomineringsgrupper med drygt 2 700 personer upp i valet, där 1 245 platser ska tillsättas.

Grupp-och kandidatförteckningen i Växjö stift har nu fastställts av stiftsstyrelsen. 2 715 unika kandidater har registrerats för val till sammanlagt 1 245 mandatplatser i stiftsfullmäktige och kyrkofullmäktige (församling/pastorat). Dessutom ska ledamöter till Växjö stifts 16 platser i kyrkomötet (nationellt) väljas.

– Det är fantastiskt att så många vill ta ansvar för att vara med och forma Svenska kyrkan på ett demokratiskt sätt. De förtroendevalda fattar beslut om alla möjliga viktiga frågor, som gudstjänster och annan verksamhet, ekonomi och kyrkobyggnader, och sociala och humanitära insatser, säger Emma Wallin som är valansvarig i Växjö stift.

Nomineringsgrupperna (motsvarande partierna i de allmänna valen) ställer upp i kyrkovalet för Växjö stift enligt följande:

 Till kyrkomötet: Alternativ för Sverige, Arbetarepartiet – Socialdemokraterna, Borgerligt alternativ, Centerpartier, Frimodig kyrka, Himmel och Jord, Kristdemokrater i Svenska kyrkan, Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna, Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, Sverigedemokraterna, Vänstern i Svenska kyrkan, Öppen kyrka – en kyrka för alla.

 Till stiftsfullmäktige: Arbetarepartiet – Socialdemokraterna, Borgerligt alternativ, Centerpartiet, Frimodig kyrka, Himmel och Jord, Kristdemokrater i Svenska kyrkan, Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna, Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, Sverigedemokraterna, Vänstern i Svenska kyrkan, Öppen kyrka – en kyrka för alla.

 Totalt ställer 94 unika nomineringsgrupper upp med totalt 210 kandidatlistor i de 56 lokala valen till kyrkofullmäktige.

I hela Svenska kyrkan ställer enligt de preliminära siffrorna totalt 601 nomineringsgrupper upp med cirka 27 000 personer. Cirka 14 500 platser ska tillsättas på tre nivåer.

Grupp- och kandidatförteckningen finns här. Observera att överklagandetiden gäller fram till den 15 juni.

Om kyrkovalet

• Röstberättigad i kyrkovalet är den som fyllt 16 år (senast på valdagen), är medlem i Svenska kyrkan och folkbokförd i Sverige.

• Nästan 5 miljoner personer har chansen att rösta i de tre valen: till kyrkofullmäktige, till stiftsfullmäktige och till kyrkomötet.

• Röstkortet ska ha kommit fram till folkbokföringsadressen senast den 1 september 2021.

• Förtidsröstning kan ske i hela landet från den 6 september till och med valdagen, den 19 september.

Här hittar du allt om kyrkovalet