Drygt 9 av 10 sportlovsresor bokade hos Ving

Sportlovsveckorna närmar sig med stormsteg och hos Ving är drygt 9 av 10 resor under vecka 7-10 bokade. De platser som finns kvar går åt snabbt, men än finns det möjlighet att komma iväg. De allra flesta av Vings sportlovsfirare reser till Gran Canaria och Teneriffa följt av Thailand och Egypten, men även destinationer som Dubai och Maldiverna letar sig in på 10-topplistan.

Foto: Sunwing Arguineguín Seafront, Gran Canaria. Fotograf: Jenny Unnegård, Ving

Göteborgsregionen och västra Sverige är först ut vecka 7 och från Göteborg Landvetter Airport är över 90 procent av sportlovsresorna bokade hosVing. Från Malmö finns enbart ströplatser kvar och detsamma gäller de mindre regionalflygplatserna runtom i landet, medan man har något större chans att hitta en resa till solen från Köpenhamn och Stockholm. Även de norrländska flygplatserna Sundsvall, Umeå och Luleå har välfyllda sportlovsavgångar och där är 9 av 10 resor inför vecka 10 bokade.

- Sportloven är några av årets allra populäraste semesterveckor och många passar då på att byta ut snö och krispiga vinterdagar mot barfotaliv, sol och värme. De få platser som finns kvar nu bokas snabbt upp, men kan man vara flexibel med avresedatum och avreseflygplats så finns det fortfarande möjlighet att komma iväg, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Gran Canaria är den destination som lockar allra flest sportlovsfirare och det är också dit det finns flest platser kvar. Ving erbjuder direktflyg med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia från en rad flygplatser runtom i Sverige och har ett stort utbud av resmål och hotell på Gran Canaria. På öns södra del finns också de populära koncepthotellen; familjehotellen Sunwing Arguineguín Seafront i Arguineguín och Ocean Beach Club Gran Canaria i Playa del Cura samt vuxenhotellet Sunprime Atlantic View i Playa del Inglés.

Topp 10: Hit reser Vings resenärer under sportlovsveckorna

1. Gran Canaria
  2. Teneriffa
  3. Phuket, Thailand
  4. Egypten (Hurghadaoch Marsa Alam)
  5. Kap Verde (Främst ön Sal, men även Boa Vista)
  6. Fuerteventura
  7. Gambia
  8. Phu Quoc
  9. Dubai
  10. Maldiverna

Prisexempel sportlovsresor

Stockholm

Avresa den 22 februari 2019 från Arlanda. En vecka på hotell Idafe (VVV) i Las Palmas, Gran Canaria. Boende i enrumslägenhet utan balkong, exklusive måltider. Från 7 535 kronor per person.

Göteborg

Avresa den 10 februari 2019 från Landvetter. En vecka på hotell Taburiente (VVVV) i Santa Cruz, Teneriffa. Boende i dubbelrum, exklusive måltider. Från 5 285 kronor per person.

Köpenhamn

Avresa den 17 februari 2019 från Kastrup. En vecka på hotell Composstela Club (VVV+) i Playa del las Américas, Teneriffa. Boende i enrumslägenhet utan balkong, exklusive måltider. Från 7 825 kronor per person.

Luleå

Avresa den 1 mars 2019 från Luleå Airport. En vecka på hotell Cordial Green Golf (VVV+) i Maspalomas, Gran Canaria. Boende i tvårumslägenhet med två etage, exklusive måltider. Från 7 885 kronor per person.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.