DTM: Ekström i fortsatt mästerskapsledning efter Nürburgring

Trots regnkaos och misslyckad strategi i race ett och en sjätte plats i race två på Nürburgring utökar Mattias Ekström ledningen i DTM-mästerskapet med sin Audi RS5 DTM.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM

Lördagens race blev onödigt dramatiskt när himlen öppnade sig precis vid Ekströms depåstopp, och de nya däcken som borde varit regndäck var i stället skrubbade slicks. I ömsom tilltagande och ömsom avtagande regn blev Ekström tvungen till ytterligare ett depåstopp och placeringen i mål blev femtonde och därmed noll poäng.

Väderutsikterna var bättre vid söndagens race, där Ekström startade från trettonde ruta och stannade ute länge innan han gjorde sitt obligatoriska depåstopp med bara lite drygt femton minuter kvar att köra. Ekström kom ut som 14:e bil efter sitt depåstopp men lyckades kämpa sig upp till en sjätte plats i mål och behåller därmed ledningen i det stenhårda mästerskapet. Ekström har nu 136 poäng och jagande Lucas Auer har 127 med två tävlingshelger och fyra race kvar att köra. Fyra av de sex bilarna i toppstriden är Audi RS5 DTM.

Nästa tävlingshelg i DTM är 22-24 september på österrikiska Spielberg, också känt som Red Bull Ring.

Mästerskapsställning DTM

1.  Mattias Ekström, Audi RS5 DTM, 136 p
2.  Lucas Auer, Mercedes-AMG C63 DTM, 127 p
3.  Rene Rast, Audi RS5 DTM, 124 p
4.  Marco Wittmann, BMW M4 DTM, 115 p
5. Jamie Green, Audi RS5 DTM, 113 p
6.  Mike Rockenfeller, Audi RS5 DTM, 110 p

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

Audi planerar för Audi e-tron GT16.3.2018 15:14Pressmeddelande

Audi breddar programmet med fler eldrivna modeller. I samband med märkets årliga presskonferens under gårdagen bekräftades en helt eldriven Gran Turismo med produktionsstart 2020. Prestandamodellen är ett första tecken på ett nytt elektrifierat Audi Sport. 2025 räknar Audi med att erbjuda ca 20 laddbara modeller totalt, varav hälften är helt eldrivna och resterande laddhybrider. Därtill kommer övriga modellprogrammet elektrifieras i snabb takt med mildhybridsystem. I den framtida strategin finns även bränslecellsbilar som lanseras 2020.