DTM: Ekström i fortsatt mästerskapsledning efter Nürburgring

Trots regnkaos och misslyckad strategi i race ett och en sjätte plats i race två på Nürburgring utökar Mattias Ekström ledningen i DTM-mästerskapet med sin Audi RS5 DTM.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM

Lördagens race blev onödigt dramatiskt när himlen öppnade sig precis vid Ekströms depåstopp, och de nya däcken som borde varit regndäck var i stället skrubbade slicks. I ömsom tilltagande och ömsom avtagande regn blev Ekström tvungen till ytterligare ett depåstopp och placeringen i mål blev femtonde och därmed noll poäng.

Väderutsikterna var bättre vid söndagens race, där Ekström startade från trettonde ruta och stannade ute länge innan han gjorde sitt obligatoriska depåstopp med bara lite drygt femton minuter kvar att köra. Ekström kom ut som 14:e bil efter sitt depåstopp men lyckades kämpa sig upp till en sjätte plats i mål och behåller därmed ledningen i det stenhårda mästerskapet. Ekström har nu 136 poäng och jagande Lucas Auer har 127 med två tävlingshelger och fyra race kvar att köra. Fyra av de sex bilarna i toppstriden är Audi RS5 DTM.

Nästa tävlingshelg i DTM är 22-24 september på österrikiska Spielberg, också känt som Red Bull Ring.

Mästerskapsställning DTM

1.  Mattias Ekström, Audi RS5 DTM, 136 p
2.  Lucas Auer, Mercedes-AMG C63 DTM, 127 p
3.  Rene Rast, Audi RS5 DTM, 124 p
4.  Marco Wittmann, BMW M4 DTM, 115 p
5. Jamie Green, Audi RS5 DTM, 113 p
6.  Mike Rockenfeller, Audi RS5 DTM, 110 p

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.