DTM: Ekström i fortsatt mästerskapsledning efter Nürburgring

Trots regnkaos och misslyckad strategi i race ett och en sjätte plats i race två på Nürburgring utökar Mattias Ekström ledningen i DTM-mästerskapet med sin Audi RS5 DTM.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM

Lördagens race blev onödigt dramatiskt när himlen öppnade sig precis vid Ekströms depåstopp, och de nya däcken som borde varit regndäck var i stället skrubbade slicks. I ömsom tilltagande och ömsom avtagande regn blev Ekström tvungen till ytterligare ett depåstopp och placeringen i mål blev femtonde och därmed noll poäng.

Väderutsikterna var bättre vid söndagens race, där Ekström startade från trettonde ruta och stannade ute länge innan han gjorde sitt obligatoriska depåstopp med bara lite drygt femton minuter kvar att köra. Ekström kom ut som 14:e bil efter sitt depåstopp men lyckades kämpa sig upp till en sjätte plats i mål och behåller därmed ledningen i det stenhårda mästerskapet. Ekström har nu 136 poäng och jagande Lucas Auer har 127 med två tävlingshelger och fyra race kvar att köra. Fyra av de sex bilarna i toppstriden är Audi RS5 DTM.

Nästa tävlingshelg i DTM är 22-24 september på österrikiska Spielberg, också känt som Red Bull Ring.

Mästerskapsställning DTM

1.  Mattias Ekström, Audi RS5 DTM, 136 p
2.  Lucas Auer, Mercedes-AMG C63 DTM, 127 p
3.  Rene Rast, Audi RS5 DTM, 124 p
4.  Marco Wittmann, BMW M4 DTM, 115 p
5. Jamie Green, Audi RS5 DTM, 113 p
6.  Mike Rockenfeller, Audi RS5 DTM, 110 p

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.