DTM: Ekström och Audi ett steg närmare mästerskapsseger

Efter helgens tävlingar i österrikiska Spielberg leder Mattias Ekström mästerskapet med 21 poäng, och de första fyra platserna i tabellen innehas av Audi RS5 DTM-förare. Audi leder därmed även märkesmästerskapet stort och Mattias Ekström är ett steg närmare sin tredje DTM-titel.

Mattias Ekström Seger DTM Spielberg 23 sept

Det blev idel framgångar för Audi-förarna på Red Bull Ring i österrikiska Spielberg. Inför lördagens race kvalade Mattias Ekström trea, med märkeskollegorna Jamie Green och Nico Müller framför sig i varsin Audi RS5 DTM. Vid målgång var dock Ekström före de båda efter att på 36:e varvet tagit sig förbi Green för att säkra säsongens första och DTM-karriärens 23:e seger.

-           Vi har kämpat länge för den här segern, jag har varit nära vid tre tillfällen då jag slutat tvåa varje gång. I de här fantastiska förhållandena kan man verkligen njuta av segern, säger Mattias Ekström.

Hela prispallen i lördagens race bestod av Audi-förare, Ekström, Jamie Green och Nico Müller. Inför söndagens race var Audi-förarna lika dominanta, med Green i pole position. Även söndagens race blev en klang- och jubelföreställning för Audi, med René Rast korsande mållinjen först, följd av Audi-kollegorna Mike Rockenfeller och Nico Müller. Ekström startade från åttonde startruta, men körde upp sig till femte plats och leder nu mästerskapet med 21 poäng inför finalen på Hockenheim 13-15 oktober.

Mästerskapsställning DTM

1. Mattias Ekström, Audi RS5 DTM, 172 p
2. Rene Rast, Audi RS5 DTM, 151 p
3. Jamie Green, Audi RS5 DTM, 137 p
4. Mike Rockenfeller, Audi RS5 DTM, 134 p
5. Marco Wittmann, BMW M4 DTM, 134 p
6. Lucas Auer, Mercedes-AMG C63 DTM, 131 p

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström Seger DTM Spielberg 23 sept
Mattias Ekström DTM Spielberg 23 sept
Audi RS 5 DTM Red Bull Spielberg

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.