DTM: Ekström och Audi ett steg närmare mästerskapsseger

Efter helgens tävlingar i österrikiska Spielberg leder Mattias Ekström mästerskapet med 21 poäng, och de första fyra platserna i tabellen innehas av Audi RS5 DTM-förare. Audi leder därmed även märkesmästerskapet stort och Mattias Ekström är ett steg närmare sin tredje DTM-titel.

Mattias Ekström Seger DTM Spielberg 23 sept

Det blev idel framgångar för Audi-förarna på Red Bull Ring i österrikiska Spielberg. Inför lördagens race kvalade Mattias Ekström trea, med märkeskollegorna Jamie Green och Nico Müller framför sig i varsin Audi RS5 DTM. Vid målgång var dock Ekström före de båda efter att på 36:e varvet tagit sig förbi Green för att säkra säsongens första och DTM-karriärens 23:e seger.

-           Vi har kämpat länge för den här segern, jag har varit nära vid tre tillfällen då jag slutat tvåa varje gång. I de här fantastiska förhållandena kan man verkligen njuta av segern, säger Mattias Ekström.

Hela prispallen i lördagens race bestod av Audi-förare, Ekström, Jamie Green och Nico Müller. Inför söndagens race var Audi-förarna lika dominanta, med Green i pole position. Även söndagens race blev en klang- och jubelföreställning för Audi, med René Rast korsande mållinjen först, följd av Audi-kollegorna Mike Rockenfeller och Nico Müller. Ekström startade från åttonde startruta, men körde upp sig till femte plats och leder nu mästerskapet med 21 poäng inför finalen på Hockenheim 13-15 oktober.

Mästerskapsställning DTM

1. Mattias Ekström, Audi RS5 DTM, 172 p
2. Rene Rast, Audi RS5 DTM, 151 p
3. Jamie Green, Audi RS5 DTM, 137 p
4. Mike Rockenfeller, Audi RS5 DTM, 134 p
5. Marco Wittmann, BMW M4 DTM, 134 p
6. Lucas Auer, Mercedes-AMG C63 DTM, 131 p

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström Seger DTM Spielberg 23 sept
Mattias Ekström DTM Spielberg 23 sept
Audi RS 5 DTM Red Bull Spielberg

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.