DTM: Ekström och Audi ett steg närmare mästerskapsseger

Efter helgens tävlingar i österrikiska Spielberg leder Mattias Ekström mästerskapet med 21 poäng, och de första fyra platserna i tabellen innehas av Audi RS5 DTM-förare. Audi leder därmed även märkesmästerskapet stort och Mattias Ekström är ett steg närmare sin tredje DTM-titel.

Mattias Ekström Seger DTM Spielberg 23 sept

Det blev idel framgångar för Audi-förarna på Red Bull Ring i österrikiska Spielberg. Inför lördagens race kvalade Mattias Ekström trea, med märkeskollegorna Jamie Green och Nico Müller framför sig i varsin Audi RS5 DTM. Vid målgång var dock Ekström före de båda efter att på 36:e varvet tagit sig förbi Green för att säkra säsongens första och DTM-karriärens 23:e seger.

-           Vi har kämpat länge för den här segern, jag har varit nära vid tre tillfällen då jag slutat tvåa varje gång. I de här fantastiska förhållandena kan man verkligen njuta av segern, säger Mattias Ekström.

Hela prispallen i lördagens race bestod av Audi-förare, Ekström, Jamie Green och Nico Müller. Inför söndagens race var Audi-förarna lika dominanta, med Green i pole position. Även söndagens race blev en klang- och jubelföreställning för Audi, med René Rast korsande mållinjen först, följd av Audi-kollegorna Mike Rockenfeller och Nico Müller. Ekström startade från åttonde startruta, men körde upp sig till femte plats och leder nu mästerskapet med 21 poäng inför finalen på Hockenheim 13-15 oktober.

Mästerskapsställning DTM

1. Mattias Ekström, Audi RS5 DTM, 172 p
2. Rene Rast, Audi RS5 DTM, 151 p
3. Jamie Green, Audi RS5 DTM, 137 p
4. Mike Rockenfeller, Audi RS5 DTM, 134 p
5. Marco Wittmann, BMW M4 DTM, 134 p
6. Lucas Auer, Mercedes-AMG C63 DTM, 131 p

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström Seger DTM Spielberg 23 sept
Mattias Ekström DTM Spielberg 23 sept
Audi RS 5 DTM Red Bull Spielberg

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.