DTM: Ekström och Audi i fortsatt mästerskapsledning

Med tre tävlingshelger kvar av säsongen utökar Mattias Ekström ledningen i DTM med sin Audi RS5 DTM, efter en minst sagt händelserik tävlingshelg på Zandvoort. Punkteringar, avåkningar och starka uppkörningar av Audi som även leder märkesmästerskapet.

Audi RS 5 DTM Mattias Ekström

Mattias Ekström och Audi kom till Zandvoort med 113 poäng, en poängs ledning före märkeskollegan René Rast på 112. Kvalet inför lördagens race blev dock en BMW-föreställning med fyra bayrare i topp före René Rast i sin Audi RS5 DTM och Mattias Ekström först på tionde plats.

Ekström gjorde sitt obligatoriska depåstopp redan på fjärde varvet, men när han anslöt till racet på kalla däck körde han rakt ut i sandfållan i den ökända Tarzan-kurvan. Han kunde fortsätta racet och sätta snabba varvtider, men tvingades parkera strax innan målgång med punktering på vänster fram. Eftersom René Rast gick i mål som nionde man tog han två poäng, och därmed var tabellställningen den omvända inför söndagens race två. René Rast i ledning med en poäng före Mattias Ekström.

Kvalet inför race två liknande det föregående, med tre BMW före Jamie Green och René Rast i sina Audi RS5 DTM, och Mattias Ekström först på tionde plats igen. Att däcken skulle bli avgörande på Zandvoort var redan förutspått, men upplösningen på race två blev i hårigaste laget.

Mattias Ekström kämpade sig upp till topp fem, där tätstriden stod mellan Audi-kollegan Mike Rockenfeller och regerande mästaren Marco Wittman, BMW. Men BMW:s kvalövertag vändes till fördel Audi i racet. René Rast blev dock påkörd och tvingades bryta och Mattias Ekström fick pyspunka med bara några varv kvar, men lyckades ta bilen i mål på fjärde plats. Wittman korsade dock mållinjen först, men blev senare diskvalificerad, vilket gav Mike Rockenfeller segern, Loic Duval andraplatsen, Ekström tredje och Nico Müller fjärde plats – samtliga Audi RS5 DTM-förare.

Audi och Ekström drar därmed ifrån en aning i mästerskapstabellen, nu på 128 poäng med René Rast på 114 och Mike Rockenfeller, Audi, på 110 poäng. Spänningen tätnar, och nästa tävlingshelg i DTM är 8-10 september på tyska Nürburgring.

Mästerskapsställning DTM

1. Mattias Ekström, Audi RS5 DTM           128p
2. Rene Rast, Audi RS5 DTM                    114p
3. Mike Rockenfeller, Audi RS5 DTM        110p
4. Timo Glock, BMW M4 DTM                   104p
5. Maxime Martin, BMW M4 DTM              102p
6. Lucas Auer, Mercedes-AMG C63 DTM   99p
7. Jamie Green, Audi RS5 DTM                  99p
8. Marco Wittmann, BMW M4 DTM             93p
9. Gary Paffett, Mercedes-AMG C63 DTM 75p

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi RS 5 DTM Mattias Ekström
Mattias Ekström DTM 2017

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.