DTM: Ekström och Audi i fortsatt mästerskapsledning

Med tre tävlingshelger kvar av säsongen utökar Mattias Ekström ledningen i DTM med sin Audi RS5 DTM, efter en minst sagt händelserik tävlingshelg på Zandvoort. Punkteringar, avåkningar och starka uppkörningar av Audi som även leder märkesmästerskapet.

Audi RS 5 DTM Mattias Ekström

Mattias Ekström och Audi kom till Zandvoort med 113 poäng, en poängs ledning före märkeskollegan René Rast på 112. Kvalet inför lördagens race blev dock en BMW-föreställning med fyra bayrare i topp före René Rast i sin Audi RS5 DTM och Mattias Ekström först på tionde plats.

Ekström gjorde sitt obligatoriska depåstopp redan på fjärde varvet, men när han anslöt till racet på kalla däck körde han rakt ut i sandfållan i den ökända Tarzan-kurvan. Han kunde fortsätta racet och sätta snabba varvtider, men tvingades parkera strax innan målgång med punktering på vänster fram. Eftersom René Rast gick i mål som nionde man tog han två poäng, och därmed var tabellställningen den omvända inför söndagens race två. René Rast i ledning med en poäng före Mattias Ekström.

Kvalet inför race två liknande det föregående, med tre BMW före Jamie Green och René Rast i sina Audi RS5 DTM, och Mattias Ekström först på tionde plats igen. Att däcken skulle bli avgörande på Zandvoort var redan förutspått, men upplösningen på race två blev i hårigaste laget.

Mattias Ekström kämpade sig upp till topp fem, där tätstriden stod mellan Audi-kollegan Mike Rockenfeller och regerande mästaren Marco Wittman, BMW. Men BMW:s kvalövertag vändes till fördel Audi i racet. René Rast blev dock påkörd och tvingades bryta och Mattias Ekström fick pyspunka med bara några varv kvar, men lyckades ta bilen i mål på fjärde plats. Wittman korsade dock mållinjen först, men blev senare diskvalificerad, vilket gav Mike Rockenfeller segern, Loic Duval andraplatsen, Ekström tredje och Nico Müller fjärde plats – samtliga Audi RS5 DTM-förare.

Audi och Ekström drar därmed ifrån en aning i mästerskapstabellen, nu på 128 poäng med René Rast på 114 och Mike Rockenfeller, Audi, på 110 poäng. Spänningen tätnar, och nästa tävlingshelg i DTM är 8-10 september på tyska Nürburgring.

Mästerskapsställning DTM

1. Mattias Ekström, Audi RS5 DTM           128p
2. Rene Rast, Audi RS5 DTM                    114p
3. Mike Rockenfeller, Audi RS5 DTM        110p
4. Timo Glock, BMW M4 DTM                   104p
5. Maxime Martin, BMW M4 DTM              102p
6. Lucas Auer, Mercedes-AMG C63 DTM   99p
7. Jamie Green, Audi RS5 DTM                  99p
8. Marco Wittmann, BMW M4 DTM             93p
9. Gary Paffett, Mercedes-AMG C63 DTM 75p

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi RS 5 DTM Mattias Ekström
Mattias Ekström DTM 2017

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.