DTM: Ekström och Audi i fortsatt mästerskapsledning

Med tre tävlingshelger kvar av säsongen utökar Mattias Ekström ledningen i DTM med sin Audi RS5 DTM, efter en minst sagt händelserik tävlingshelg på Zandvoort. Punkteringar, avåkningar och starka uppkörningar av Audi som även leder märkesmästerskapet.

Audi RS 5 DTM Mattias Ekström

Mattias Ekström och Audi kom till Zandvoort med 113 poäng, en poängs ledning före märkeskollegan René Rast på 112. Kvalet inför lördagens race blev dock en BMW-föreställning med fyra bayrare i topp före René Rast i sin Audi RS5 DTM och Mattias Ekström först på tionde plats.

Ekström gjorde sitt obligatoriska depåstopp redan på fjärde varvet, men när han anslöt till racet på kalla däck körde han rakt ut i sandfållan i den ökända Tarzan-kurvan. Han kunde fortsätta racet och sätta snabba varvtider, men tvingades parkera strax innan målgång med punktering på vänster fram. Eftersom René Rast gick i mål som nionde man tog han två poäng, och därmed var tabellställningen den omvända inför söndagens race två. René Rast i ledning med en poäng före Mattias Ekström.

Kvalet inför race två liknande det föregående, med tre BMW före Jamie Green och René Rast i sina Audi RS5 DTM, och Mattias Ekström först på tionde plats igen. Att däcken skulle bli avgörande på Zandvoort var redan förutspått, men upplösningen på race två blev i hårigaste laget.

Mattias Ekström kämpade sig upp till topp fem, där tätstriden stod mellan Audi-kollegan Mike Rockenfeller och regerande mästaren Marco Wittman, BMW. Men BMW:s kvalövertag vändes till fördel Audi i racet. René Rast blev dock påkörd och tvingades bryta och Mattias Ekström fick pyspunka med bara några varv kvar, men lyckades ta bilen i mål på fjärde plats. Wittman korsade dock mållinjen först, men blev senare diskvalificerad, vilket gav Mike Rockenfeller segern, Loic Duval andraplatsen, Ekström tredje och Nico Müller fjärde plats – samtliga Audi RS5 DTM-förare.

Audi och Ekström drar därmed ifrån en aning i mästerskapstabellen, nu på 128 poäng med René Rast på 114 och Mike Rockenfeller, Audi, på 110 poäng. Spänningen tätnar, och nästa tävlingshelg i DTM är 8-10 september på tyska Nürburgring.

Mästerskapsställning DTM

1. Mattias Ekström, Audi RS5 DTM           128p
2. Rene Rast, Audi RS5 DTM                    114p
3. Mike Rockenfeller, Audi RS5 DTM        110p
4. Timo Glock, BMW M4 DTM                   104p
5. Maxime Martin, BMW M4 DTM              102p
6. Lucas Auer, Mercedes-AMG C63 DTM   99p
7. Jamie Green, Audi RS5 DTM                  99p
8. Marco Wittmann, BMW M4 DTM             93p
9. Gary Paffett, Mercedes-AMG C63 DTM 75p

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi RS 5 DTM Mattias Ekström
Mattias Ekström DTM 2017

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi kör eldrivet under alpina VM i Åre25.1.2019 13:39:39Pressmeddelande

Audi är sedan många år en stark partner till den alpina skidsporten. Under alpina VM i Åre den 4-17 februari går Audi in och bidrar till organisationens målsättning om ett hållbart evenemang. Tävlande, organisatörer och gäster kommer att transporteras fossilfritt i Åre med den helt nya elbilen Audi e-tron. En flotta på över 50 bilar anländer direkt från World Economic Forum i Davos. Under VM kommer besökande gäster dessutom att kunna provköra elbilen på Åresjöns is.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42:58Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21:34Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.