DTM: Mattias Ekström i mästerskapsledning. Fyra Audi i topp-6.

Efter en kärv knuff i starten i race 1 i Moskva dalade Mattias Ekström i mästerskapstabellen, men han återställde ordningen i söndagens race två. Ekström leder med en poäng före märkeskollegan René Rast, båda i Audi RS5 DTM.

Mattias Ekström Maro Engel DTM Moskva

Mattias Ekström startade från femte startruta i lördagens race 1, men blev på rallycrossvis avtryckt av banan av BMW:s Timo Glock och förlorade sex-sju placeringar, men lyckades kämpa sig upp till åttonde plats i mål. Trots att Ekström därmed tappade mästerskapsledningen blev det en klang och jubelföreställning för Audi då René Rast tog segern med Mike Rockenfeller – dagen till ära med bruten fot efter kraschen med Gary Paffett under förra DTM-tävlingshelgen på Norisring – på andra plats. René Rast gick därmed upp i mästerskapsledning, men det var ingen position Mattias Ekström tänkte låta honom behålla.

Ekström startade söndagens race två från andra startruta med René Rast på tredje och Bruno Spengler framför sig. Efter att Maxime Martins BMW:s bromsar börjat brinna och en kortare safety car-period vidtagit tog sig Ekström snabbt förbi Spengler och upp i ledningen. Dock hade han och många andra förare en nackdel av att de inte gjort det obligatoriska depåstoppet före safety car-perioden. Vid depåstoppet tappade Ekström position ner till tionde plats, men började jaga ikapp motståndare efter motståndare. Med mindre än tio minuter kvar av racet var Ekström uppe på femte plats och hade siktet inställt på mer. Med bara en minut och 12 sekunder kvar av loppet tog han sig förbi fjolårsmästaren Marco Wittman och i mål var Ekström bara 0,376 sekunder bakom segraren Maro Engel.

Andraplatsen gjorde att Ekström tog sig upp i mästerskapsledning igen.

- Det är andra gången i år som en safety car-situation kostar mig segern, men jag kan inte vara missnöjd. Det var ett väldigt underhållande race, jag är nöjd med andraplatsen. Och med 20 poäng från kvalen och racen så är jag uppe i topp igen, sa Mattias Ekström.

Dessutom drog Audi i från även i teammästerskapet, och leder nu med 90 poäng.

Mästerskapsställning DTM

1. Mattias Ekström, Audi RS 5 DTM, 113p
2. Rene Rast, Audi RS 5 DTM, 112p
3. Lucas Auer. Mercedes-AMG C63 DTM, 99p
4. Jamie Green, Audi RS 5 DTM, 87p
5. Maxime Martin, BMW M4 DTM, 78p
6. Mike Rockenfeller, Audi RS 5 DTM, 73p

Mattias Ekström Maro Engel DTM Moskva
Audi RS 5 DTM Mattias Ekström

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.