DTM: Mattias Ekström i mästerskapsledning. Fyra Audi i topp-6.

Efter en kärv knuff i starten i race 1 i Moskva dalade Mattias Ekström i mästerskapstabellen, men han återställde ordningen i söndagens race två. Ekström leder med en poäng före märkeskollegan René Rast, båda i Audi RS5 DTM.

Mattias Ekström Maro Engel DTM Moskva

Mattias Ekström startade från femte startruta i lördagens race 1, men blev på rallycrossvis avtryckt av banan av BMW:s Timo Glock och förlorade sex-sju placeringar, men lyckades kämpa sig upp till åttonde plats i mål. Trots att Ekström därmed tappade mästerskapsledningen blev det en klang och jubelföreställning för Audi då René Rast tog segern med Mike Rockenfeller – dagen till ära med bruten fot efter kraschen med Gary Paffett under förra DTM-tävlingshelgen på Norisring – på andra plats. René Rast gick därmed upp i mästerskapsledning, men det var ingen position Mattias Ekström tänkte låta honom behålla.

Ekström startade söndagens race två från andra startruta med René Rast på tredje och Bruno Spengler framför sig. Efter att Maxime Martins BMW:s bromsar börjat brinna och en kortare safety car-period vidtagit tog sig Ekström snabbt förbi Spengler och upp i ledningen. Dock hade han och många andra förare en nackdel av att de inte gjort det obligatoriska depåstoppet före safety car-perioden. Vid depåstoppet tappade Ekström position ner till tionde plats, men började jaga ikapp motståndare efter motståndare. Med mindre än tio minuter kvar av racet var Ekström uppe på femte plats och hade siktet inställt på mer. Med bara en minut och 12 sekunder kvar av loppet tog han sig förbi fjolårsmästaren Marco Wittman och i mål var Ekström bara 0,376 sekunder bakom segraren Maro Engel.

Andraplatsen gjorde att Ekström tog sig upp i mästerskapsledning igen.

- Det är andra gången i år som en safety car-situation kostar mig segern, men jag kan inte vara missnöjd. Det var ett väldigt underhållande race, jag är nöjd med andraplatsen. Och med 20 poäng från kvalen och racen så är jag uppe i topp igen, sa Mattias Ekström.

Dessutom drog Audi i från även i teammästerskapet, och leder nu med 90 poäng.

Mästerskapsställning DTM

1. Mattias Ekström, Audi RS 5 DTM, 113p
2. Rene Rast, Audi RS 5 DTM, 112p
3. Lucas Auer. Mercedes-AMG C63 DTM, 99p
4. Jamie Green, Audi RS 5 DTM, 87p
5. Maxime Martin, BMW M4 DTM, 78p
6. Mike Rockenfeller, Audi RS 5 DTM, 73p

Mattias Ekström Maro Engel DTM Moskva
Audi RS 5 DTM Mattias Ekström

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under