DTM: Mattias Ekström i mästerskapsledning. Fyra Audi i topp-6.

Efter en kärv knuff i starten i race 1 i Moskva dalade Mattias Ekström i mästerskapstabellen, men han återställde ordningen i söndagens race två. Ekström leder med en poäng före märkeskollegan René Rast, båda i Audi RS5 DTM.

Mattias Ekström Maro Engel DTM Moskva

Mattias Ekström startade från femte startruta i lördagens race 1, men blev på rallycrossvis avtryckt av banan av BMW:s Timo Glock och förlorade sex-sju placeringar, men lyckades kämpa sig upp till åttonde plats i mål. Trots att Ekström därmed tappade mästerskapsledningen blev det en klang och jubelföreställning för Audi då René Rast tog segern med Mike Rockenfeller – dagen till ära med bruten fot efter kraschen med Gary Paffett under förra DTM-tävlingshelgen på Norisring – på andra plats. René Rast gick därmed upp i mästerskapsledning, men det var ingen position Mattias Ekström tänkte låta honom behålla.

Ekström startade söndagens race två från andra startruta med René Rast på tredje och Bruno Spengler framför sig. Efter att Maxime Martins BMW:s bromsar börjat brinna och en kortare safety car-period vidtagit tog sig Ekström snabbt förbi Spengler och upp i ledningen. Dock hade han och många andra förare en nackdel av att de inte gjort det obligatoriska depåstoppet före safety car-perioden. Vid depåstoppet tappade Ekström position ner till tionde plats, men började jaga ikapp motståndare efter motståndare. Med mindre än tio minuter kvar av racet var Ekström uppe på femte plats och hade siktet inställt på mer. Med bara en minut och 12 sekunder kvar av loppet tog han sig förbi fjolårsmästaren Marco Wittman och i mål var Ekström bara 0,376 sekunder bakom segraren Maro Engel.

Andraplatsen gjorde att Ekström tog sig upp i mästerskapsledning igen.

- Det är andra gången i år som en safety car-situation kostar mig segern, men jag kan inte vara missnöjd. Det var ett väldigt underhållande race, jag är nöjd med andraplatsen. Och med 20 poäng från kvalen och racen så är jag uppe i topp igen, sa Mattias Ekström.

Dessutom drog Audi i från även i teammästerskapet, och leder nu med 90 poäng.

Mästerskapsställning DTM

1. Mattias Ekström, Audi RS 5 DTM, 113p
2. Rene Rast, Audi RS 5 DTM, 112p
3. Lucas Auer. Mercedes-AMG C63 DTM, 99p
4. Jamie Green, Audi RS 5 DTM, 87p
5. Maxime Martin, BMW M4 DTM, 78p
6. Mike Rockenfeller, Audi RS 5 DTM, 73p

Mattias Ekström Maro Engel DTM Moskva
Audi RS 5 DTM Mattias Ekström

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept24.8.2018 07:42Pressmeddelande

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.