DTM: Mattias Ekström till Zandvoort i mästerskapsledning

I helgen har Mattias Ekström möjlighet att utöka sin ledning i DTM. Mästerskapet kommer till nederländska Zandvoort, där Ekström har vunnit fyra gånger tidigare. Ekström leder med sin Audi RS5 DTM och märkeskollegan René Rast ligger bara en poäng efter.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM

Omdömena om banan som ligger insvept i sanddynerna mot Nordsjön skiljer sig åt, mest beroende på hur det har gått för förarna som uttalar sig om den. Att den är utmanande råder inget tvivel om. Banan har snabba kurvor och långa svepande högfartspartier, men om det blåser och finkornig sand kommer in på banan, då kan förhållandena ändras från varv till varv och skapa nya svårigheter.

– Det är en cool bana, ingen tvekan om det, säger Ekström.

Att Ekström bemästrar Zandvoort finns det minst fyra bevis för. Han tog sin första DTM-seger på den nederländska banan redan 2002, och vann här även 2004 när han tog sin första DTM-mästerskapstitel. 2008 vann han också, och senast det begav sig på Zandvoort var 2014. Sammanlagt antal racesegrar för Ekström inför kommande helg är 22. Att Ekström är på jakt efter sin tredje mästerskapsseger är ingen hemlighet, men han är påpassad av nykomlingen och märkeskollegan René Rast som efter att han fick vara stand-in in på just Zandvoort i fjol har förtjänat sin ordinarie plats i DTM och tagit två segrar, tre pole positions och två snabbaste varv.

Audi ligger etta, tvåa, fyra (Jamie Green) och sexa (Mike Rockenfeller) i mästerskapet inför helgens race på Zandvoort, men Audis motorsportchef Dieter Gass tar inte ut något i förskott.

– Vi måste vänta och se hur den nya asfalten påverkar däcken, Zandvoort har alltid varit känd som en ”däckdödar-bana”, men förr har vi klarat det bra. Banan borde passa oss, men DTM är oförutsägbart. Jag förväntar mig att vi får se två väldigt spektakulära race, säger han.

Följ helgens DTM-tävlingar på Eurosport eller www.dtm.com

Tidsschema DTM Zandvoort

Lördag 19/8
11.40-12.00 Kval för race 1.
14.48-15.43 Race 1.

Söndag 20/8
12.00-12.20 Kval för race 2.
15.18-16.13 Race 2.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM
Mattias Ekström DTM 2017
Audi RS 5 DTM Mattias Ekström

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

Audi planerar för Audi e-tron GT16.3.2018 15:14Pressmeddelande

Audi breddar programmet med fler eldrivna modeller. I samband med märkets årliga presskonferens under gårdagen bekräftades en helt eldriven Gran Turismo med produktionsstart 2020. Prestandamodellen är ett första tecken på ett nytt elektrifierat Audi Sport. 2025 räknar Audi med att erbjuda ca 20 laddbara modeller totalt, varav hälften är helt eldrivna och resterande laddhybrider. Därtill kommer övriga modellprogrammet elektrifieras i snabb takt med mildhybridsystem. I den framtida strategin finns även bränslecellsbilar som lanseras 2020.