DTM: Mattias Ekström till Zandvoort i mästerskapsledning

I helgen har Mattias Ekström möjlighet att utöka sin ledning i DTM. Mästerskapet kommer till nederländska Zandvoort, där Ekström har vunnit fyra gånger tidigare. Ekström leder med sin Audi RS5 DTM och märkeskollegan René Rast ligger bara en poäng efter.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM

Omdömena om banan som ligger insvept i sanddynerna mot Nordsjön skiljer sig åt, mest beroende på hur det har gått för förarna som uttalar sig om den. Att den är utmanande råder inget tvivel om. Banan har snabba kurvor och långa svepande högfartspartier, men om det blåser och finkornig sand kommer in på banan, då kan förhållandena ändras från varv till varv och skapa nya svårigheter.

– Det är en cool bana, ingen tvekan om det, säger Ekström.

Att Ekström bemästrar Zandvoort finns det minst fyra bevis för. Han tog sin första DTM-seger på den nederländska banan redan 2002, och vann här även 2004 när han tog sin första DTM-mästerskapstitel. 2008 vann han också, och senast det begav sig på Zandvoort var 2014. Sammanlagt antal racesegrar för Ekström inför kommande helg är 22. Att Ekström är på jakt efter sin tredje mästerskapsseger är ingen hemlighet, men han är påpassad av nykomlingen och märkeskollegan René Rast som efter att han fick vara stand-in in på just Zandvoort i fjol har förtjänat sin ordinarie plats i DTM och tagit två segrar, tre pole positions och två snabbaste varv.

Audi ligger etta, tvåa, fyra (Jamie Green) och sexa (Mike Rockenfeller) i mästerskapet inför helgens race på Zandvoort, men Audis motorsportchef Dieter Gass tar inte ut något i förskott.

– Vi måste vänta och se hur den nya asfalten påverkar däcken, Zandvoort har alltid varit känd som en ”däckdödar-bana”, men förr har vi klarat det bra. Banan borde passa oss, men DTM är oförutsägbart. Jag förväntar mig att vi får se två väldigt spektakulära race, säger han.

Följ helgens DTM-tävlingar på Eurosport eller www.dtm.com

Tidsschema DTM Zandvoort

Lördag 19/8
11.40-12.00 Kval för race 1.
14.48-15.43 Race 1.

Söndag 20/8
12.00-12.20 Kval för race 2.
15.18-16.13 Race 2.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM
Mattias Ekström DTM 2017
Audi RS 5 DTM Mattias Ekström

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.