DTM: Mattias Ekström till Zandvoort i mästerskapsledning

I helgen har Mattias Ekström möjlighet att utöka sin ledning i DTM. Mästerskapet kommer till nederländska Zandvoort, där Ekström har vunnit fyra gånger tidigare. Ekström leder med sin Audi RS5 DTM och märkeskollegan René Rast ligger bara en poäng efter.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM

Omdömena om banan som ligger insvept i sanddynerna mot Nordsjön skiljer sig åt, mest beroende på hur det har gått för förarna som uttalar sig om den. Att den är utmanande råder inget tvivel om. Banan har snabba kurvor och långa svepande högfartspartier, men om det blåser och finkornig sand kommer in på banan, då kan förhållandena ändras från varv till varv och skapa nya svårigheter.

– Det är en cool bana, ingen tvekan om det, säger Ekström.

Att Ekström bemästrar Zandvoort finns det minst fyra bevis för. Han tog sin första DTM-seger på den nederländska banan redan 2002, och vann här även 2004 när han tog sin första DTM-mästerskapstitel. 2008 vann han också, och senast det begav sig på Zandvoort var 2014. Sammanlagt antal racesegrar för Ekström inför kommande helg är 22. Att Ekström är på jakt efter sin tredje mästerskapsseger är ingen hemlighet, men han är påpassad av nykomlingen och märkeskollegan René Rast som efter att han fick vara stand-in in på just Zandvoort i fjol har förtjänat sin ordinarie plats i DTM och tagit två segrar, tre pole positions och två snabbaste varv.

Audi ligger etta, tvåa, fyra (Jamie Green) och sexa (Mike Rockenfeller) i mästerskapet inför helgens race på Zandvoort, men Audis motorsportchef Dieter Gass tar inte ut något i förskott.

– Vi måste vänta och se hur den nya asfalten påverkar däcken, Zandvoort har alltid varit känd som en ”däckdödar-bana”, men förr har vi klarat det bra. Banan borde passa oss, men DTM är oförutsägbart. Jag förväntar mig att vi får se två väldigt spektakulära race, säger han.

Följ helgens DTM-tävlingar på Eurosport eller www.dtm.com

Tidsschema DTM Zandvoort

Lördag 19/8
11.40-12.00 Kval för race 1.
14.48-15.43 Race 1.

Söndag 20/8
12.00-12.20 Kval för race 2.
15.18-16.13 Race 2.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM
Mattias Ekström DTM 2017
Audi RS 5 DTM Mattias Ekström

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.