”Du rör dig framåt genom att testa dig fram och utmana dig själv” — fredagsporträttet med Fredrika Svensson

Hon älskar att laga mat lika mycket som hon älskar analyserande av siffror. Här möter vi Fredrika Svensson som idag är hyresadministratör på den avdelning inom koncernen som jobbar med ekonomisk förvaltning. Med stort mod och framåtanda tar hon sig an utmaningar hon möter och kanske sjunger hon på ”Keep on walking”-låten som har en speciell plats i hennes liv. Lär känna vår tyskättade schlagerfantast.

Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

Berätta, vad gjorde du innan du kom till Einar Mattsson-koncernen?
– Sedan tio år tillbaka har jag arbetat i hotellbranschen hos Nordic Choice Hotels och då senast som Revenue Manager. En person som jobbar med prisstrategier för hotellen och analyserar nyckeltal, lite kortfattat.

Vad är din roll på Einar Mattsson idag?
– Idag arbetar jag i teamet för ekonomisk förvaltning som hyresadministratör. Jag arbetar även med arbetsuppgifter som tillhör förvaltningsekonomi-teamet.

Efter alla år i hotellbranschen, hur kommer det sig att du vill jobba ännu mer med siffror, analyser och ekonomisk utveckling?
– Siffror har alltid har fascinerat mig och det är intressant att kunna dra slutsatser och påverka verksamheten med meningar formulerade utifrån siffror, grafer och tabeller. Det är som ett eget språk som hela världen har gemensamt och kan förstå varandra med.

Vi tänker att du är präglad av hotellåren kring bra kundservice. Vad är ”do´s and don´ts” när du jobbar med kunder?
– Försök att alltid uppfylla de önskemål kunden inte visste att hen hade och leverera en service som är över kundens förväntan. Försök sätta dig själv i kundens situation och tänk på hur du hade velat bli bemött. Det är viktigt att ha med sig att alla kunder är lika värdefulla och ska behandlas på samma sätt.

Du är karriärinriktad, framåt och modigare än många andra. Var har du fått det ifrån?
– Jag har haft kvinnliga förebilder och flera kollegor som har klättrat inom arbetslivet. Så för mig där allting är möjligt, så vill jag också göra det. Du får hitta din egen väg att gå och gärna skapa delmål i livet. Det är viktigt att våga göra saker, att våga göra fel för att sedan kunna göra rätt. Du rör dig framåt genom att testa dig fram och utmana dig själv.

Du har sagt att vi ska sluta använda ordet ”problem” och i stället säga ”utmaning”. Varför?
– Personligen tycker jag att ordet problem låter så otroligt negativt. En utmaning är däremot rolig och spännande, det får mig att vilja finna en lösning på en gång.

Vad tycker du om den omtalade jantelagen?
– Jag tycker det är väldigt viktigt att tro på sig själv, att gå sin egen väg och ha egna åsikter. Varför vara som alla andra när man har friheten att välja vem man vill vara? Jag är stolt över många saker jag åstadkommit hittills i mitt liv. Det vill jag gärna dela med mig av och berätta för mina vänner om.

Einar Mattsson är en familjeägd koncern som sällan förhäver sig. Borde vi bli bättre på att skryta om allt bra vi gör?
– Vi ska vara stolta över det fina arbete vi gör och är såklart värt att visa upp, inte för att skryta, utan för att synas. Koncernen är duktiga på att lägga ut nyheter och artiklar på sociala media som kollegor delar vidare.

Vem på Einar Mattsson har du lärt dig mest av hittills?
– Då jag inte hade någon erfarenhet alls om fastighetsbranschen, så tog jag till mig all kunskap jag fick från mina kollegor i det team jag tillhör på den ekonomiska förvaltnings-avdelningen. Jag måste ge en stor eloge till mitt team som jag är otroligt stolt över. Vi har ett fantastiskt samarbete och kollegorna i teamet är alltid tillgängliga och hjälpsamma vid frågor. Så teamet jag tillhör har jag lärt mig mest av hittills.

Du är en schlager-fantast. Kan du alla vinnare under åren och berätta vem som kom trea i England, Birmingham, 1998?
– Då måste jag vara ärlig och erkänna att jag ännu inte är ett geni som Christer Björkman, och kan alla vinnare sedan 1956 utantill – men det är på gång – jag lovar! Malta kom trea 1998, inte en låt som är värdig att minnas tycker jag. Däremot kan jag inte få nog av bidrag nummer sex i 2016 års Eurovision.

Vilken är Sveriges bästa schlager-låt genom tiderna?
– Oj, det är som att fråga vilken utav mina två katter som är favoriten ... väldigt svårt. Måste jag välja får jag nog säga Salem Al Fakir med ”Keep on Walking”, som kom tvåa år 2010. Den är alltid rätt.

Vilket är annars ditt största intresse?
– Jag verkligen älskar att laga mat, och inte bara laga, utan även att handla smart och ekonomiskt. Jag tycker också om att äta ute och uppleva den där dekadenta smakkombinationen av mat och vin.

Vem eller vad fick dig att tycka om att laga mat?
– Mina föräldrar är väldigt duktiga kockar och har även arbetat i restaurangkök. Sedan barnsben har jag varit med dem i köket och rört i kastruller och bläddrat i receptböcker.

Du är noga med att handla medvetet kring priser och kvalitet. Du gör gärna fynd på nedsatta varor. Hur planerar du inför en veckas matlagning?
– Jag går alltid igenom veckans reklamblad för de affärer jag vill handla hos och planerar en veckomeny efter veckans erbjudanden. Jag ser över kilopriserna i butik när jag handlar och väljer den vara som jag tycker är mest värd sitt pris. Det behöver inte betyda att jag alltid väljer den billigaste varan enligt kilopriset. Det är viktigt att inte begränsa sig själv, du ska bli nöjd med dina köp. Det innebär alltså att du inte ska välja spaghetti när du är sugen på linguine bara för att det är ett billigare alternativ. Det är viktigt att tänka smart, men var inte snål mot dig själv.

Om du ska laga det perfekta julbordet, vilka rätter är garanterat lagade då?
– Då får vi inte missa den hemlagade sillen i en krämig ört- och vitlökssås. Ett tips är att mixa färska kryddor efter eget behag med vitlök, lite crème fraiche, majonnäs och citron –då blir sillen alldeles grön. Den gravade laxen är förstås ett måste och sedan får vi inte glömma gubbröran serverad i en liten kaffekopp med brynt smör och krispiga kavringssmulor.

Vilken är din favoritkock på tv?
– Favoritkock är, och kommer alltid att vara, Gordon Ramsay. Han har ett pedagogiskt sätt att laga mat på och är noga med att ta tillvara på varenda detalj av livsmedlen som används.

Vilket är ditt bästa tips för återhämtning?
– Då är min bästa kombination för återhämtning aktiv vila, mat och sömn. Ta dig till simhallen och simma några längder. Sätt dig sedan i bubbelpoolen och koppla av, följt av en lång dusch och en stund i bastun. På vägen hem köper du en stor pizza, helst kebabpizza, och mumsar i dig framför ditt favoritprogram eller din serie, sittandes i soffan såklart. Efter det lovar jag att varje person sover som en stock och känner sig både avslappnad, mätt och duktig för att ha tränat.

Berätta något som väldigt få vet om dig.
– Jag kan lösa en Rubiks kub på mindre än tre minuter och satsar febrilt på att få ner tiden ytterligare.

Sjön Forggensee har en speciell plats i ditt liv, berätta.
– Det är en sjö som ligger precis vid alperna i södra Tyskland, där min släkt på pappas sida kommer ifrån. Till Tyskland åker jag flera gånger per år för att umgås med barndomsvänner och familj, åker skidor, vandrar i alperna eller seglar på farfars båt på Forggensee. Så Tyskland ligger mig väldigt varmt om hjärtat och är mitt andra hem.

Vilken bok har du på nattygsbordet?
– Jag önskar att jag var en person som kunde lägga mig i soffan och leva mig in i en bok, men jag somnar bara efter några minuter ... Så spännande boktips som inte är sömnpiller tas gärna emot!

Med detta porträtt önskar porträtt-redaktionen alla läsare en riktigt god jul, en vilsam ledighet och ett gott nytt år!

Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

”Vi bygger fina lägenheter med bra materialval, och du hittar det där lilla extra”— fredagsporträttet med Åke Strömgren2.12.2022 10:00:00 CET | Blogginlägg

Med norrländsk trygghet, lugn och lång erfarenhet och kunskap hanterar platschef Åke Strömgren de flesta utmaningar. Lagkänslan är viktig på projektet Elddonet som han nu basar över. Han är stolt över att bygga Einar Mattsson-lägenheter som har det lilla extra. Ett SM-guld finns att stoltsera över och golf var ingen sport förrän Åke testade på det. Möt honom här:

Fastighetstekniker Yad bygger sin karriär på Einar Mattsson1.12.2022 06:00:00 CET | Nyheter

Vi träffar Yad Javidi för en fika på Luxlampan på Lilla Essingen. Denna nyfikna person började som fastighetstekniker på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB i januari 2019. Nu pluggar han till byggnadsingenjör med inriktning mot renovering, ombyggnad och tillbyggnad (ROT) fram till maj när han examineras. Det är därför vi ses för en fika. Vad har han att berätta nu när hans första praktikperiod snart är avklarad.

”Vi kan lösa de tekniska utmaningar våra kunder står inför” — fredagsporträttet med Einar Storm25.11.2022 10:00:00 CET | Blogginlägg

Snabb som få rör sig arbetsledaren för teknisk förvaltning, Einar Storm, genom korridorerna på huvudkontoret. Snöskottningen måste hanteras och även en arbetsledare får fatta snöskyffeln och hjälpa till vid utsatta fastigheter. Sådan tur att matlagning fungerar som stressventil. Han är ännu på jakt efter sitt smultronställe och han avslöjar också en hemlighet. Lär känna Einar Storm: