Dubbelfel om AF-reformen

Under måndagen presenterade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark att reformeringen av Arbetsförmedlingen med stöd av regeringens samarbetspartier skjuts upp ett år

- Det är väldigt viktigt för hela näringslivet att vi får en välfungerande matchning på arbetsmarknaden. Vi har under flera år sett att våra medlemmar säger att deras största tillväxthinder är brist på folk att anställa. En reformerad Arbetsförmedling är därför en mycket viktig pusselbit i att lösa det problemet. Vi har krävt detta länge och tvingas nu vänta ytterligare ett år. Det kostar Sverige både jobb och internationell konkurrenskraft, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega.

- Reformen har ännu inte inletts. I alla reformprocesser är det dock viktigt att hålla uppe farten för att nå slutmålet. Det är därför dubbelfel att reformen skjuts fram ett år och att LOV inte längre ska utgöra grunden för hur systemet ska utformas, säger Andreas Åström.

- LOV har funnits i tio år och har endast haft drygt 30 överklaganden. Detta ska jämföras med upphandlingar som årligen överklagas drygt 3000 gånger. LOV är ett flexibelt system som skapar förutsättningar för tjänsteinnovation och där kommer enbart leverantörer som lever upp till höga kvalitetskrav att kunna etablera sig, avslutar Andreas Åström.

Förläng sänkningen av företagens sjuklönekostnader29.7.2020 08:38:54 CESTPressmeddelande

De ekonomiska konsekvenserna av Corona-pandemin kan inte jämföras med förlusterna av människoliv, men de har skapat stora problem för företag i Sverige. Regeringen och samarbetspartierna har lyssnat på företagens förslag och viktiga åtgärder har genomförts. Men när antalet sjukskrivna återigen ökar är det viktigt att staten fortsätter att ta ett huvudansvar för företagens sjuklönekostnader, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.