Dubbelfel om AF-reformen

Under måndagen presenterade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark att reformeringen av Arbetsförmedlingen med stöd av regeringens samarbetspartier skjuts upp ett år

- Det är väldigt viktigt för hela näringslivet att vi får en välfungerande matchning på arbetsmarknaden. Vi har under flera år sett att våra medlemmar säger att deras största tillväxthinder är brist på folk att anställa. En reformerad Arbetsförmedling är därför en mycket viktig pusselbit i att lösa det problemet. Vi har krävt detta länge och tvingas nu vänta ytterligare ett år. Det kostar Sverige både jobb och internationell konkurrenskraft, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega.

- Reformen har ännu inte inletts. I alla reformprocesser är det dock viktigt att hålla uppe farten för att nå slutmålet. Det är därför dubbelfel att reformen skjuts fram ett år och att LOV inte längre ska utgöra grunden för hur systemet ska utformas, säger Andreas Åström.

- LOV har funnits i tio år och har endast haft drygt 30 överklaganden. Detta ska jämföras med upphandlingar som årligen överklagas drygt 3000 gånger. LOV är ett flexibelt system som skapar förutsättningar för tjänsteinnovation och där kommer enbart leverantörer som lever upp till höga kvalitetskrav att kunna etablera sig, avslutar Andreas Åström.

Pierre Sandberg ny förbundsdirektör för Almegas nya förbund Tågföretagen18.12.2019 13:57:42 CETPressmeddelande

Pierre Sandberg har utsetts till ny förbundsdirektör för Tågföretagen. Pierre Sandberg kommer närmast från Ovako Group där han arbetat som VP Head of Industrial and Employee Relations. Dessförinnan arbetade han som Branschavtalsansvarig förhandlare för spårtrafik, järnvägsinfrastruktur och kommunikation på Almega. Pierre har även en bakgrund från Ericsson och Veolia Transports.

Märkligt misstroendevotum från Vänsterpartiet5.12.2019 15:44:58 CETPressmeddelande

- Det är väldigt viktigt för hela näringslivet att vi får en välfungerande matchning på arbetsmarknaden. Vi har under flera år sett att våra medlemmar säger att deras största tillväxthinder är brist på folk att anställa. En reformerad Arbetsförmedling är en mycket viktig pusselbit i att lösa det problemet. Vi har krävt detta länge och kan inte vänta längre. Det kostar Sverige både jobb och internationell konkurrenskraft, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega. - Hela sju av åtta partier i Sveriges riksdag vill reformera Arbetsförmedlingen. Det känns därför minst sagt märkligt att det parti som är motståndare till reformen dikterar villkoren för processen, avslutar Andreas Åström.