Dubbelseger för Kristoffersson – men full pott för Hansson när Porsche Carrera Cup Scandinavia gästade Drivecenter Arena

Gästföraren Johan Kristoffersson vann dubbelt i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Drivecenter Arena i Fällfors. Robin Hansson var tvåa i båda racen och klättrade till delad ledning i mästerskapet. Lukas Sundahl och Pontus Fredricsson fick med sin var sin tredjeplats hem från Norrland.

Johan Kristoffersson (nr 20) och Robin Hansson (14) bjöd på en härlig duell om segern i race ett. Foto: Micke Fransson

Johan Kristoffersson har vunnit Porsche Carrera Cup Scandinavia tre gånger i karriären. På ett blött Drivecenter Arena utanför Skellefteå visade han varför. Kristoffersson var mästerlig från morgon till kväll och njöt verkligen av framgången efteråt.

– Skön revansch för mitt mindre lyckade inhopp i finalen på Mantorp Park förra året. Det var inte min helg, men det här blev min dag, sa värmlänningen och log.

Den ende som lyckades utmana Kristoffersson var Robin Hansson. Göteborgaren besegrade Kristoffersson i den andra kvalomgången och ledde båda racen efter bra starter. Men hett uppvaktad av Kristoffersson gjorde han två mindre misstag i de tuffa förhållandena och fick se sig passerad.

Nu spelade det mindre roll. Gästförare tar inte poäng i Porsche Carrera Cup Scandinavia och därför blev det full pott för Hansson.

– En hektisk och bra dag med mycket körning är över. Full pott i båda racen innebär att jag plockade in de poäng jag förlorade på Lukas Sundahl i premiären i Falkenberg. Nu delar vi ledningen i mästerskapet på 88 poäng, sa Robin och gladda sig speciellt över resultatet i det andra heatet.

Där tog nämligen hans team, Fragus Motorsport, alla tre pallplatser: Johan Kristoffersson, Robin Hansson och Pontus Fredricsson. Den sistnämnde svarade även för en stark insats i det första heatet där han slutade fyra.

Lukas Sundahl fick inte riktigt till det som i premiären där vann han dubbelt. I Fällfors fick han nöja sig med en tredje- och en sjätteplats. I det andra heatet gjorde han sig bland annat skyldig till en tjuvstart och fick tio sekunders tidstillägg.

Smålänningen hade självklart hoppats på mer, men den här gången hade inte det regerande mästarteamet fart för mer.

Starka igen

Bakom de allra främsta svarade Hampus Ericsson och Edvin Hellsten än en gång för imponerande prestationer. Sina fina insatser i premiären följde de nämligen upp med nya, starka prestationer. De var trea och fyra i Q2 och i racen höll de sig också långt framme. Ericsson slutade femma och sjua, Hellsten var sexa och fyra.

– Jag hade verkligen en kanonbil den här helgen. Det var bara att åka, sa Hellsten som avslutade dagen med att utmana Pontus Fredricsson om tredjeplatsen i det andra racet.

Första segern för Karlsson

I Masters Cup, mästerskapet i mästerskapet för förare över 40 år, tog Thomas Karlsson från Ullared sin första seger i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Hårt uppvaktad av teamkompisarna Magnus Öhman och Prins Carl Philip höll han undan och korsade mållinjen som klassetta i det andra heatet. I det första var han tvåa bakom Öhman.

– En fantastisk skön framgång i ett häftigt race, konstaterade Karlsson som kört Porsche Carrera Cup sedan 2015.

Prins Carl Philip, som gjorde succé med klasseger i Falkenberg, svarade på nytt för en finfin insats och blev trea i det andra heatet.

Magnussen tog revansch

Förutom Johan Kristoffersson innehöll startfältet ytterligare två intressanta gästförare, rutinerade och meriterade dansken Jan Magnussen och unge Hannes Morin, 18 år, från Umeå.

Magnussen tvingades dessvärre bryta det första racet efter närkontakt med en konkurrent. Då låg han fyra. I det andra racet tog han lite revansch och blev femma.

– En intressant och utmanande bana, speciellt i de förhållanden som rådde i dag, sa dansken som lämnade dörren öppen för fler inhopp i mästerskapet.

Efter många år i USA har han flyttat hem till Danmark och letar nya racingutmaningar i Skandinavien.

Fler inhopp?

Ordet utmaning använde sig även Hannes Morin av när han skulle summera sin första tävlingsdag i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

– Placeringsmässigt hade jag kanske hoppats på mer, men jag är ändå jättenöjd med min insats, säger han och tillägger apropå avåkningen i det andra heatet:

– Ingen kommer ihåg en fegis.

Morin noterades för sjunde och elfte plats och inhoppet i mästerskapet gav definitivt mersmak.

– Det finns absolut möjligheter att jag gör fler inhopp redan i år.

Drivecenter Arena, Fällfors, 29 juli.

1. Johan Kristoffersson (G), Fragus Motorsport, 23:22.975

Lukas Sundahl. Foto: Micke Fransson
Magnus Öhman. Foto: Micke Fransson
Prins Carl Philip. Foto: Micke Fransson
Prispallen race 1. Fr.v: Patrick Rundquist, Robin Hansson, Johan Kristoffersson, Lukas Sundahl, Magnus Öhman. Foto: Micke Fransson
Start race ett Drivecenter Arena.
Thomas Karlsson. Foto: Micke Fransson

Många leenden när pristagarna i Prins Carl Philips Racing Pokal fick testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport15.10.2020 14:16:14 CESTPressmeddelande

Det var idel breda leenden när pristagarna i kartingtävlingen Prins Carl Philips Racing Pokal samlades på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga i onsdags. Möjligheten att få testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport gjorde stort intryck på samtliga. – Det här var superkul, något utöver det vanliga. Jag tror inte att jag kommer kunna sluta le förrän i morgon, sa bland annat en mycket entusiastisk Mathilda Olsson.

Oavgjort i mästarmötet och brons till Hellsten när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades i Skåne10.10.2020 18:51:09 CESTPressmeddelande

Det blev oavgjort, 1-1, i mästarmötet mellan Johan Kristoffersson och Lukas Sundahl när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades på Ring Knutstorp i Skåne. Kristoffersson vann det första heatet och Sundahl fick revansch i det andra. Som vinnare efter finalen kändes sig även Edvin Hellsten. Göteborgaren gick nämligen segrande ur den heta fighten om tredjeplatsen i mästerskapet.

Stenhård kamp om tusendelar när uppstickare kvalade bäst i Porsche Carrera Cup-finalen9.10.2020 19:31:39 CESTPressmeddelande

Ett kval är inte över förrän det är över. Fråga Porsche Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl. Han vet. I fredagens kvaldrama i Carrera Cup-finalen på Ring Knutstorp blev han blåst på dubbla pole positions. På det sista varvet! I båda kvalomgångarna! I den första, Q1, tryckte sig Edvin Hellsten före med 47 tusendelar. I Q2 gjorde norrmannen Dennis Hauger det samma. Med en (!) tusendels marginal.

Mästarmöte, bronsduell och avgörande i teammästerskap och Masters Cup när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutas8.10.2020 12:14:59 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl avgjorde Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park. Ändå finns det hur mycket som helst att se fram emot är mästerskapet avslutas på Ring Knutstorp i Skåne 9-10 oktober. Eller vad sägs om ett mästarmöte i TV-publikens smak, en het bronsduell och avgörande i Masters Cup? Dessutom ska 150.000 kr delas ut i teammästerskapet!

Många förare i fokus i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park3.10.2020 18:12:34 CESTPressmeddelande

Gästförarna Tom Blomqvist och Johan Kristoffersson vann racen och Lukas Sundahl säkrade sin tredje raka titel. Men ovan nämnda trio fick konkurrens om uppmärksamheten när den näst sista deltävlingen i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgjordes på Mantorp Park. Hugo Andersson, Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och, inte minst, Christoffer Bergström är bara några av förarna det snackas om inför finalen på Ring Knutstorp 9-10 oktober.

Historisk Lukas Sundahl kör vidare i Porsche Carrera Cup Scandinavia – och mästarteamet utökar sin satsning!3.10.2020 17:48:24 CESTPressmeddelande

Nu är han historisk, 23-årige Lukas Sundahl från Växjö. Under lördagen vann han Porsche Carrera Cup Scandinavia för tredje året i rad. Det har ingen lyckats med sedan starten på mästerskapet 2004. – Att bli först med att vinna titeln tre år i rad har varit vårt mål och vår drivkraft hela säsongen, säger Lukas som efter den historiska triumfen på Mantorp Park lät meddela att han nu ställer om siktet på ett fjärde mästerskapsguld.