Dubbelseger för Kristoffersson – men full pott för Hansson när Porsche Carrera Cup Scandinavia gästade Drivecenter Arena

Gästföraren Johan Kristoffersson vann dubbelt i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Drivecenter Arena i Fällfors. Robin Hansson var tvåa i båda racen och klättrade till delad ledning i mästerskapet. Lukas Sundahl och Pontus Fredricsson fick med sin var sin tredjeplats hem från Norrland.

Johan Kristoffersson (nr 20) och Robin Hansson (14) bjöd på en härlig duell om segern i race ett. Foto: Micke Fransson

Johan Kristoffersson har vunnit Porsche Carrera Cup Scandinavia tre gånger i karriären. På ett blött Drivecenter Arena utanför Skellefteå visade han varför. Kristoffersson var mästerlig från morgon till kväll och njöt verkligen av framgången efteråt.

– Skön revansch för mitt mindre lyckade inhopp i finalen på Mantorp Park förra året. Det var inte min helg, men det här blev min dag, sa värmlänningen och log.

Den ende som lyckades utmana Kristoffersson var Robin Hansson. Göteborgaren besegrade Kristoffersson i den andra kvalomgången och ledde båda racen efter bra starter. Men hett uppvaktad av Kristoffersson gjorde han två mindre misstag i de tuffa förhållandena och fick se sig passerad.

Nu spelade det mindre roll. Gästförare tar inte poäng i Porsche Carrera Cup Scandinavia och därför blev det full pott för Hansson.

– En hektisk och bra dag med mycket körning är över. Full pott i båda racen innebär att jag plockade in de poäng jag förlorade på Lukas Sundahl i premiären i Falkenberg. Nu delar vi ledningen i mästerskapet på 88 poäng, sa Robin och gladda sig speciellt över resultatet i det andra heatet.

Där tog nämligen hans team, Fragus Motorsport, alla tre pallplatser: Johan Kristoffersson, Robin Hansson och Pontus Fredricsson. Den sistnämnde svarade även för en stark insats i det första heatet där han slutade fyra.

Lukas Sundahl fick inte riktigt till det som i premiären där vann han dubbelt. I Fällfors fick han nöja sig med en tredje- och en sjätteplats. I det andra heatet gjorde han sig bland annat skyldig till en tjuvstart och fick tio sekunders tidstillägg.

Smålänningen hade självklart hoppats på mer, men den här gången hade inte det regerande mästarteamet fart för mer.

Starka igen

Bakom de allra främsta svarade Hampus Ericsson och Edvin Hellsten än en gång för imponerande prestationer. Sina fina insatser i premiären följde de nämligen upp med nya, starka prestationer. De var trea och fyra i Q2 och i racen höll de sig också långt framme. Ericsson slutade femma och sjua, Hellsten var sexa och fyra.

– Jag hade verkligen en kanonbil den här helgen. Det var bara att åka, sa Hellsten som avslutade dagen med att utmana Pontus Fredricsson om tredjeplatsen i det andra racet.

Första segern för Karlsson

I Masters Cup, mästerskapet i mästerskapet för förare över 40 år, tog Thomas Karlsson från Ullared sin första seger i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Hårt uppvaktad av teamkompisarna Magnus Öhman och Prins Carl Philip höll han undan och korsade mållinjen som klassetta i det andra heatet. I det första var han tvåa bakom Öhman.

– En fantastisk skön framgång i ett häftigt race, konstaterade Karlsson som kört Porsche Carrera Cup sedan 2015.

Prins Carl Philip, som gjorde succé med klasseger i Falkenberg, svarade på nytt för en finfin insats och blev trea i det andra heatet.

Magnussen tog revansch

Förutom Johan Kristoffersson innehöll startfältet ytterligare två intressanta gästförare, rutinerade och meriterade dansken Jan Magnussen och unge Hannes Morin, 18 år, från Umeå.

Magnussen tvingades dessvärre bryta det första racet efter närkontakt med en konkurrent. Då låg han fyra. I det andra racet tog han lite revansch och blev femma.

– En intressant och utmanande bana, speciellt i de förhållanden som rådde i dag, sa dansken som lämnade dörren öppen för fler inhopp i mästerskapet.

Efter många år i USA har han flyttat hem till Danmark och letar nya racingutmaningar i Skandinavien.

Fler inhopp?

Ordet utmaning använde sig även Hannes Morin av när han skulle summera sin första tävlingsdag i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

– Placeringsmässigt hade jag kanske hoppats på mer, men jag är ändå jättenöjd med min insats, säger han och tillägger apropå avåkningen i det andra heatet:

– Ingen kommer ihåg en fegis.

Morin noterades för sjunde och elfte plats och inhoppet i mästerskapet gav definitivt mersmak.

– Det finns absolut möjligheter att jag gör fler inhopp redan i år.

Drivecenter Arena, Fällfors, 29 juli.

1. Johan Kristoffersson (G), Fragus Motorsport, 23:22.975

Lukas Sundahl. Foto: Micke Fransson
Magnus Öhman. Foto: Micke Fransson
Prins Carl Philip. Foto: Micke Fransson
Prispallen race 1. Fr.v: Patrick Rundquist, Robin Hansson, Johan Kristoffersson, Lukas Sundahl, Magnus Öhman. Foto: Micke Fransson
Start race ett Drivecenter Arena.
Thomas Karlsson. Foto: Micke Fransson

Segersugen Fredricsson vill blanda sig i titelkampen i Porsche Carrera Cup Scandinavia27.7.2020 13:29:09 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl och Robin Hansson var etta och tvåa i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019 och dominerade förhandssnacket inför årets upplaga av mästerskapet. Men i premiären i Falkenberg visade en målmedveten och fokuserad Pontus Fredricsson att han vill vara med i guldstriden. – Lukas och Robin ska verkligen inte känna sig säkra på att få göra upp om titeln. De ska känna sig hotade, säger Fredricsson inför deltävlingen på Drivecenter Arena i Fällfors på onsdag.

Dubbla pole positions för Sundahl i rekordsnabbt Porsche Carrera Cup-kval i Falkenberg17.7.2020 18:48:16 CESTPressmeddelande

Regerande mästaren Lukas Sundahl visade klassen när säsongens första kval i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgjordes på Falkenbergs Motorbana under fredagen. 23-åringen från Växjö var snabbast i båda kvalomgångarna, Q1 och Q2, och står i pole position i lördagens race. I Q1 var smålänningen tämligen överlägsen, men i Q2 utmanades hans rekordsnabba tid. Ärkerivalen Robin Hansson var nämligen bara sex futtiga tusendelar efter.

Lukas Sundahl siktar på historisk trippel i Porsche Carrera Cup Scandinavia16.7.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl har vunnit Porsche Carrera Cup Scandinavia de två senaste åren. Nu siktar han på en historisk trippel. Sedan starten 2004 är det nämligen ingen förare som lyckats vinna mästerskapet tre år i rad. – Det vore skoj att bli först med tre raka. Det är min och teamets målsättning, men konkurrensen är hård så vi vet att det inte blir lätt, säger Sundahl inför premiären i Falkenberg 17-18 juli.

Andra raka Porsche Carrera Cup-titeln för Lukas Sundahl5.10.2019 18:45:31 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl försvarade sin titel i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Fjärde och andra plats i de båda finalracen på Mantorp Park räckte för att 22-åringen från Växjö skulle hålla undan för jagande Robin Hansson och ta andra raka guldet. – Härligt med en ny titel, konstaterade Sundahl, som kunde fira tillsammans Lars-Bertil Rantzow och Hugo Andersson, mästare i Masters Cup och Porsche Approved Cup.