Dubbelseger för SEAT Dealer Team – PWR Racing i säsongspremiären på Ring Knutstorp

Södertälje 06-05-2019SEAT Dealer Team - PWR Racing inledde säsongen på bästa tänkbara sätt med en en första och andraplats i premiärheatet på Ring Knutstorp. Mikaela Åhlin-Kottulinsky som tagit pole position i fredagens TCR Scandinavia-kval ledde det regntunga racet från start till mål i sin CUPRA TCR. Teamkamraten Robert Dahlgren gjorde en stark uppkörning från fjärde startruta till en andraplats i mål.

- Att först ta pole position och vinna direkt i premiären är verkligen en drömstart på säsongen. Jag är superglad och stolt över alla i teamet, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky, TCR Scandinavia-förare i SEAT Dealer Team.

I ett blött och stökigt andra tävlingsheat startade Dahlgren från tredje ruta och avancerade till P2. Han jagade sedan för seger och korsade mållinjen endast meter bakom ettan. I efterhand blev han dock bestraffad med tio sekunders tidstillägg för omkörningen till P2 och halkade därmed ner till femte plats i resultatlistan.

-Situationen i heat två var i mina ögon inget som borde ge en bestraffning, tanken slog mig inte ens och jag blev faktiskt förvånad när jag fick beskedet. Samtidigt får jag och teamet respektera domarnas beslut. Men jag är redan revanschsugen och ser fram emot nästa tävlingshelg. Stort grattis också till Mikaela och hela teamet som gjort ett grymt jobb både att ta pole och vinst i heat ett, säger Robert Dahlgren, TCR Scandinavia-förare i SEAT Dealer Team.

-En stark inledning på säsongen för SEAT Dealer Team och våra CUPRA TCR, även om det andra heatet blev lite stolpe ut. Stort grattis till segern Mikaela önskar alla på SEAT Sverige, avslutar Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Nästa deltävling går av stapeln på forna F1-banan i Anderstorp den 1-2 juni.

Skandinaviska mästarna PWR Racing gör premiär i helgens WTCR-tävlingar tillsammans med CUPRA Racing.5.4.2019 16:50:27 CESTPressmeddelande

Södertälje 05-04-2019 – PWR Racing står inför sin första tävlingshelg i världscupen för touring cars, WTCR – FIA World Touring Car Cup presenterad av OSCARO. Teamet kliver in i serien som regerande mästare i den skandinaviska TCR-serien tillsammans med CUPRA Racing. Sedan TCR-reglementet infördes i STCC 2017 har PWR Racing tagit 39 pallplatser, varav 13 segrar, under totalt 33 race. Men teamet är ödmjuka inför uppgiften och vet att säsongen kommer att bjuda på en brant inlärningskurva. PWR Racing har aldrig tävlat på någon av de banor som WTCR besöker under året och många av dem skiljer sig ordentligt från banorna i Skandinavien. - Jag ser verkligen fram emot årets säsong. Både mitt och teamets mål är alltid att göra bra resultat och nå pallplaceringar. Men vi har en stor uppgift framför oss och vet att vi tävlar mot flera förare och team som har betydligt mer erfarenhet med sig. Premiären blir vår första chans att mäta oss ordentligt på internationell nivå och vi kommer att göra allt