Dubbelt eldrivet för Audi vid Wörthersee 2018

Audi visar upp två elbilar med drag under den populära bilträffen Wörthersee som pågår den 9-12 maj i södra Tyskland. Den helt eldrivna suven Audi e-tron prototype möter upp med Audi e-tron Vision Gran Turismo på släpet.

I år är det 37:e gången som GTI-fansen träffas vid Wörthersee och liksom varje år kommer de flesta några dagar innan den officiella öppnandet. Detsamma gäller för Audi som i år bidrar med den helt eldrivna suven Audi e-tron prototype.

Förklädd i specialdesignat kamouflage visar elsuven prov på vad den kan. Räckvidden är över 400 km enligt den nya WLTP-körcykeln och i Wörthersee avslöljas den som kraftfull dragbil med elquattro.

På släpet visas Audi e-tron Vision Gran Turismo, en konceptbil som ursprungligen utvecklades exklusivt för virtuella race på PlayStation 4, men som nu har förverkligats och körs som racetaxi vid de helt eldrivna tävlingarna i Formel E.

Mer information om Audi e-tron prototype finns på www.audi-mediacenter.com och www.e-tron.audi

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.