Dubbelt eldrivet för Audi vid Wörthersee 2018

Audi visar upp två elbilar med drag under den populära bilträffen Wörthersee som pågår den 9-12 maj i södra Tyskland. Den helt eldrivna suven Audi e-tron prototype möter upp med Audi e-tron Vision Gran Turismo på släpet.

I år är det 37:e gången som GTI-fansen träffas vid Wörthersee och liksom varje år kommer de flesta några dagar innan den officiella öppnandet. Detsamma gäller för Audi som i år bidrar med den helt eldrivna suven Audi e-tron prototype.

Förklädd i specialdesignat kamouflage visar elsuven prov på vad den kan. Räckvidden är över 400 km enligt den nya WLTP-körcykeln och i Wörthersee avslöljas den som kraftfull dragbil med elquattro.

På släpet visas Audi e-tron Vision Gran Turismo, en konceptbil som ursprungligen utvecklades exklusivt för virtuella race på PlayStation 4, men som nu har förverkligats och körs som racetaxi vid de helt eldrivna tävlingarna i Formel E.

Mer information om Audi e-tron prototype finns på www.audi-mediacenter.com och www.e-tron.audi

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för tjänstebilsfavoriten Audi A62.5.2018 11:33Pressmeddelande

Audi har nu öppnat försäljningen av den åttonde generationen av Audi A6. I den nyutvecklade tjänstebilsfavoriten ryms en rad nyheter med avancerad teknik och elektrifierade motorer. Först ut är två V6-motorer med 48-volts mildhybridteknik, 3.0 TDI på 286 respektive 3.0 TFSI på 340 hk. Utrustningsnivån har höjts och som standard ingår bl.a. en helt ny digital interiör med navigationssystem liksom avancerade assistans- och säkerhetssystem.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.