Dubbelt hyllad: Nya ŠKODA KAROQ både ”Årets smartaste bil” och ”Årets familjebil”

En stark kombination av snygg design, trygga vägegenskaper och finurliga lösningar som förenklar bilistens vardag gör nya ŠKODA KAROQ till en hyllad familjebil. Det är Motormännens tidning Motor som utser nya KAROQ till ”Årets smartaste bil” och MHF och tidningen Motorföraren som utnämner den nya suven till ”Årets familjebil”.

Den helt nya suven ŠKODA KAROQ med sin flexibla interiör, rymliga kupé och smarta säkerhetsteknik utses av Motormännen och tidningen Motor till ”Årets smartaste bil” samt till ”Årets familjebil” av MHF och Motorföraren.
Två tunga och betydande utmärkelser där jurymedlemmarna både lyfter de smarta Simply Clever-lösningarna och prisar de klassledande egenskaperna.
- Vi är förstås extremt stolta och glada över utnämningarna, att två organisationer som Motormännen och MHF båda utser nya KAROQ till ”Årets smartaste” respektive ”Årets familjebil” är oerhört glädjande. Nya KAROQ är den andra suven som vi lanserar i år och båda två har fått ett fantastiskt mottagande i Sverige tack vare hög säkerhet, maximal användarvänlighet, ny avancerad teknik som underlättar vardagen och en fantastisk design, säger Anders Bergman, märkeschef på ŠKODA Sverige.

"Klassledande egenskaper"
Motormännen och tidningen Motor har delat ut pris till ”Årets smartaste bil” sedan 2009 och bedömer årets bilnyheter utefter kriterier som säker, miljösmart, ekonomisk och praktisk.
- Trygga vägegenskaper, energieffektiva motorer och ett smidigt format. En rad praktiska lastlösningar som kan förvandla den femsitsiga personbilen till en skåpbil för två samt möjligheten att välja fyrhjulsdrift gör den till en bil som underlättar den aktiva familjens vardagspyssel. Att de klassledande egenskaperna kommer till ett resonabelt pris understryker ytterligare bilens förnuftiga karaktär, skriver Motors jury i sin motivering.
Motormännen har tidigare utsett både ŠKODA SUPERB (2009) och ŠKODA OCTAVIA (2013) till "Årets smartaste bil".

"Förenklar bilistens vardag"
MHF och tidningen Motorföraren har i sin tur utsett ”Årets familjebil” sedan 1996 och nya ŠKODA KAROQ är därmed den 21:a bilen i historien som får ta emot priset. Juryn består av Sveriges mest lästa och kunniga motorjournalister som utser "Årets familjebil" utifrån kriterierna praktisk, säker, ekonomisk samt att den ska vara ett bra miljöval.
- Nya ŠKODA KAROQ täcker in ett brett område avseende såväl motorer, utrustningsnivåer som priser. Juryn lyfter särskilt fram Simply Clever-tänket – att förenkla bilistens vardag med finurliga lösningar, lyder motiveringen.

Nya ŠKODA KAROQ är den fjärde modellen från ŠKODA att utses till "Årets familjebil" av MHF. Först någonsin att utses var ŠKODA OCTAVIA år 1996 och följde gjorde ŠKODA ROOMSTER 2006 och ŠKODA OCTAVIA Combi 2013.

En av de säkraste i sin klass
Nya KAROQ kostar från 215 600 kronor och finns såväl fram- som fyrhjulsdriven med både tre- och fyrcylindriga motorer. Den flexibla interiören med VarioFlex gör att alla sittplatser i baksätet kan justeras individuellt och dessutom lyftas ut en och en beroende på om du prioriterar maximal lastförmåga eller vill ha mest utrymme för dig själv och passagerarna. Nyligen fick KAROQ också fem av fem stjärnor i Euro NCAPs krocktester, vilket gör den till en av de säkraste bilarna i sin klass.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig ŠKODA Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien och producerar bilar i Kina, Ryssland, Slovakien, Algeriet och Indien genom koncernsamarbeten, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala samarbetspartners.
  • har över 30 000 medarbetare globalt och finns på fler än 100 marknader.

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.