Dubbfria vinterdäck på sommaren kan innebära stor risk
Det har blivit allt vanligare att använda dubbfria vinterdäck som åretrunt-däck. Men för trafiksäkerheten är detta vanskligt.
Medlemstidningen Motor testade hur bilens prestanda påverkas av att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. När bilen hade sommardäck och bromsade fullt från 100 km/h stannar den efter 31,6 meter. Med de dubbfria vinterdäcken på behövdes hela 45 meter för att komma till stillastående. Det är en ökning med över 40 procent! Eller hela 13,4 meter. Det innebär att bilen passerar över tre billängder på en normalstor bil med vinterdäckens bromssträcka.
– Det här visar hur viktigt det är att ha rätt däck för rätt väglag, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Motormännen. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det helt förkastligt att använda dubbfria vinterdäck på sommaren.
Men skillnaden i hur däcken uppför sig märks även vid körning. Motors testförare körde bilen med två olika däckuppsättningarna både på vanliga vägar och i olika manövermoment på testbana. Det var stor skillnad på hur bilen betedde sig med de olika däcken. Med sommardäcken på kändes testbilen som en Volvo XC70 ska: trygg, stabil och kontrollerad. Men med vinterdäcken på fick bilen en helt annan karaktär. Det kändes som om den flöt runt uppe på asfalten. Den blev segare i uppförandet och sladdade mycket vid undanmanöverprov.
Vinterdäck, och framför allt nordiska vinterdäck, har en mycket mjukare gummiblandning och ett finare mönster för att de ska greppa bra om snö och is. Gummit blir alldeles för mjukt vid högre temperaturer och det fina mönstret gör att de inte får grepp om den varma asfalten. Att köra med ett odubbat, nordiskt vinterdäck på sommaren kan alltså innebära lika stor risk som att köra med sommardäck på barmark om vintern.
– Det har visat sig att runt fem procent av landets bilar använder vinterdäck på sommaren. Det betyder att en kvarts miljon bilar i Sverige kör med usla bromsprestanda under halva året. Det här är bilar man inte vill ha bakom sig när man måste tvärbromsa, säger Heléne Lilja.
Nyckelord
Kontakter
Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@motormannen.seHeléne Liljakommunikationschef
Tel:070-243 09 35helene.lilja@motormannen.seLänkar
Om
Motormännens Riksförbund är med 90 000 medlemmar Sveriges största oberoende konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor.Motormännen arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.
Goda råd för ett lyckat bilköp23.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Högre nybilspriser gör att fler tittar på begagnat. Men att välja bort nybilar av kostnadsskäl kan komma med en baksida i form av oförutsedda utgifter. Oavsett om du köper från en firma eller en privatperson finns det en hel del att tänka på för att göra ett så tryggt köp som möjligt.
Högsta antalet viltolyckor på tio år19.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2023 inrapporterades 64 792 viltolyckor på det svenska vägnätet. Det är det högsta antalet viltolyckor som uppmätts de senaste tio åren.
Stor risk att bilägare drabbas när 2G- och 3G-nät släcks ned 20259.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Utan 2G-3G riskerar säkerhetssystem i bilen fallera. Därför kan nedstängningen av de svenska näten påverka många bilägare. – Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Kör med ägg under pedalen i påsk27.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på flera vägar. Många åker till släkten eller fjällen och man bör räkna med att det finns risk för köer. Det gäller att köra lugnt och planera sin resa väl.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum