Dubbla bronschanser för Sverige ikväll

Kvällens finalpass under Europamästerskapen i brottning kan ge dubbel svensk glädje då Moa Nygren och Henna Johansson är i bronsmatch.

Moa Nygren i 62 kg fick sitt internationella genombrott igår efter stålande brottning.

I bronsmatchen väntar dock en av mästerskapens mest rutinerade brottare. För att överlista den 35-åriga Marianna Sastin, Ungern med ett VM-guld från 2013 och ett EM-guld från 2015 på meritlistan kommer det krävas något utöver det vanliga från Moas håll.

Henna Johansson i 65 kg tog även hon sig till bronsmatch under förmiddagen när hon besegrade Luize Mankze, Tyskland på fall.

Kampen om tredjeplatsen står mellan Henna och den regerande världsmästaren från Finland, Petra Olli.

Olli som korrades till "världens bästa dambrottare alla kategorier" under 2018 får ses som förhandsfavorit men Henna har under våren visat att hon kan besegra alla. Bland annat kom Henna före just Olli i resultatslistan när hon vann Dan Kolov Open i marsmånad.