Dubbla EM-guld till Patricia Strenius

Sjätteplacerad i ryck. Sedan exploderade Patricia Strenius och utklassade motståndet i stöt på tyngdlyftnings-EM. Det innebar dubbla EM-guld i stöt och sammanlagt.
Isaac Julián Morillas Sánchez

Patricia Strenius väska kom aldrig fram till värdstaden Tirana i Albanien inför hennes EM-tävling i 71 kg-klassen vilket gjorde att hon saknade sitt eget bälte.

Men det stoppade henne inte från att på sitt sjunde EM ta medaljer igen. Hon gjorde det 2018 med guld och 2019 med brons. Denna gång blev det dubbla EM-guld - med ett lånat bälte från det danska laget.

- Jag ville kriga om medaljerna så det här känns superbra. Två guldmedaljer är fantastiskt, säger hon direkt efter framgången.

Patricia Strenius gick in på 91 kg i ryck, fick inte till det i första men klarade det i andra. Svenskarna höjde till 94 kg i tredje och även det klarade Patricia. 94 går räckte till en sjätteplats i ryck och var tio kg lägre än vad hon klarade på VM i december då hon tog brons i momentet.

- 91 var kanske för lätt att gå in på, det är lätt att slarva. Men det var bra att jag klarade 94 kg, som var närmare det jag kan göra även om det var några kilon för lite. Jag hade lite lågt självförtroende i ryck.

Inför stötmomentet var hon nio kg från guld och fem kg från silver och fyra kg från brons. I stöt låg Patricias ingångsvikt på 120 kg, högst i fältet. När det väl var dags så var det få konkurrenter kvar.

- De andra spelade nog safe mot varandra. Jag kände att bara jag kan göra mina 120 så kan jag gå för det sedan.

Patricia gick in och klarade 120 kg direkt och tog därmed ledning i stöt. När danskan Line Gude lite oväntat klarade 121 kg var Patrica ensam kvar i tävlingen. Då låg hon tvåa i stöt och tre sammanlagt. Men Patricia hade bara börjat. Hon tog 122 kg och säkrade guldet i stöt.

- Att jag skulle ta 120 och 125 var jag säker på. När jag klarade 122 var det bara att gå för guldet.

De svenskarna landslagscoacherna höjde vikten lite i taget för att ge Patricia maximalt med vila innan hon gick för 130 kg som skulle betyda guld även sammanlagt. En vikt som Patricia lyfte och EM-guldet var klart även sammanlagt.

- 130 satt längre inne än 122 men jag har gjort det så många gånger förut. Det är inte så många som tagit guld i Sverige så underbart att få göra det igen och fylla på mitt medaljskåp hemma, säger Patricia Strenius.