Dubbla pole positions för Lukas Sundahl på Gelleråsen Arena

Lukas Sundahl var överlägsen när kvalet i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgjordes på Gelleråsen Arena under fredagen. Regerande mästaren vann nämligen såväl Q1 som Q2 vilket betyder att han står i pole position i lördagens båda race. – Klart godkänt, tyckte Sundahl själv sedan han mer eller mindre utklassat sina konkurrenter tidsmässigt.

Lukas Sundahl. Foto: Micke Fransson

Med dubbla kvaltriumfer följde två bonuspoäng – och priset Mobil 1 Pole Award – vilket gör att Sundahl återigen toppar Porsche Carrera Cup Scandinavia. Han är två poäng före Robin Hansson, som var tvåa i såväl Q1 som Q2 och därmed kommer att dela första startled med den snabbe smålänningen. Men trots dubbla andraplatser var Hansson rejält distanserad. Q1 vann Sundahl med 0,223 sekunders marginal. I Q2 var han nästan en halvsekund före sin främste rival om titeln.

Sundahls polevarv i Q2 var grymt: 1.03,067 – två tiondelar snabbare än i Q1. Så fort har ingen kört en Porsche 911 GT3 Cup runt Gelleråsen Arena tidigare.

– Jag vet inte riktigt var jag hittade de där tiondelarna. Det bara flöt på, men jag tror nog att jag skulle kunna åka under 1.03, säger Sundahl som givetvis var nöjd med sin och Sundahl Racings insats. Samtidigt tonade han ner förväntningarna inför morgondagen.

– Mycket kan hända i racen. Vi får se i morgon.

Bakom Lukas Sundahl noterades alltså Robin Hansson för två andraplatser. Pontus Fredricsson var dubbeltrea och Hampus Ericsson, som skrällde med snabbaste tid i det officiella testet tidigare under fredagen, noterades för två fjärdeplatser.

– Helt okey. Jag är nöjd, sa Ericsson som hoppas få bättre utdelning i lördagens båda heat än hittills under säsongen.

– Det känns som det är dags att få till ett bra race, säger han.

Bakom toppkvartetten lyckades Magnus Öhman, Edvin Hellsten, Christoffer Bergström och Hugo Andersson bäst. De erövrade platserna 5-8 i Q1 vilket betydde avancemang till Q2.

För Öhman och Bergström, som båda kör i Masters Cup, klassen för förare över 40 år, var det första gången den här säsongen som de fick köra båda kvalomgångarna.

– Ett av mina bästa kval, kanske det bästa, sa Öhman och tänkte framförallt på femteplatsen i Q1.

För prins Carl Philip, som toppar Masters Cup inför deltävlingen i Karlskoga, slutade kvalet redan på det tredje varvet. Han drabbades av tekniska bekymmer och tvingades bryta. Det innebär dessvärre att han tvingas starta sist i lördagens båda race.

För gästförarna, snabba danskan Christina Nielsen och skotercrossåkaren Emil Öhman är utgångsläget bättre. De startar från tionde respektive tolfte ruta i båda loppen.

Gelleråsen Arena, Karlskoga, 14 augusti.

Q1.

Carl Philip Bernadotte. Foto: Jerker Johansson
Christina Nielsen. Foto: Micke Fransson
Emil Öhman. Foto: Micke Fransson

Händelserikt när Sundahl drygade ut sin ledning i Porsche Carrera Cup Scandinavia19.9.2020 18:00:14 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl fortsätter att övertyga i Porsche Carrera Cup Scandinavia. I Anderstorp erövrade den regerande mästaren två segrar och en andraplats och förstärkte sig ledning i mästerskapet. Sundahl ser svårslagen ut, något andreplacerade Pontus Fredricsson höll med om efteråt. Han tittade i tabellen, konstaterade att han har 51 poäng upp till smålänningen och sa: – Det börjar bli mycket nu.

Jubileum för Sundahl – 20:e segern i Porsche Carrera Cup Scandinavia18.9.2020 20:27:58 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl fortsätter sitt segertåg i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Den regerande mästaren vann det inledande racet på Scandinavian Raceway i Anderstorp under fredagen och kunde därmed bokföras för sin 20:e seger totalt i mästerskapet. Bakom Sundahl utspelades en härlig fight mellan Pontus Fredricsson och Hampus Ericsson om andraplatsen. Tyvärr slutade den duellen med en kollision – och i domarrummet.

Sundahl svårslagen i Anderstorp – chans på tre (!) nya Porsche Carrera Cup-segrar i helgen16.9.2020 09:29:13 CESTPressmeddelande

Scandinavian Raceway är mästerskapsledande Lukas Sundahls hemmabana. Ändå är den inte smålänningens favorit i Porsche Carrera Cup-kalendern. Kanske läge för konkurrenterna att ta in poäng på Sundahl när mästerskapet gästar Anderstorp för tre race 18-19 september? Nja, några stor förhoppningar om det ska de nog inte ha. Scandinavian Raceway är nämligen den bana Sundahl lyckats bäst på de tre senaste säsongerna.

Mathilda Olsson och Kenneth Hildebrand vann Prins Carl Philips Racing Pokal30.8.2020 15:43:53 CESTPressmeddelande

Det blev seger för Mathilda Olsson och Kenneth Hildebrand när kartingtävlingen Prins Carl Philips Racing Pokal avgjordes i samarbete med bland annat Porsche Carrera Cup Scandinavia. På GTR Motorpark i Eskilstuna vann Olsson överlägset Rotax Max Senior medan Hildebrand bjöds betydligt tuffare motstånd i Rotax Max DD2. För samtliga pristagare väntar en heldag på Gelleråsen Arena den 14 oktober. Där kommer de få testköra en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport.