Dubbla pole positions för Lukas Sundahl på Gelleråsen Arena

Lukas Sundahl var överlägsen när kvalet i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgjordes på Gelleråsen Arena under fredagen. Regerande mästaren vann nämligen såväl Q1 som Q2 vilket betyder att han står i pole position i lördagens båda race. – Klart godkänt, tyckte Sundahl själv sedan han mer eller mindre utklassat sina konkurrenter tidsmässigt.

Lukas Sundahl. Foto: Micke Fransson

Med dubbla kvaltriumfer följde två bonuspoäng – och priset Mobil 1 Pole Award – vilket gör att Sundahl återigen toppar Porsche Carrera Cup Scandinavia. Han är två poäng före Robin Hansson, som var tvåa i såväl Q1 som Q2 och därmed kommer att dela första startled med den snabbe smålänningen. Men trots dubbla andraplatser var Hansson rejält distanserad. Q1 vann Sundahl med 0,223 sekunders marginal. I Q2 var han nästan en halvsekund före sin främste rival om titeln.

Sundahls polevarv i Q2 var grymt: 1.03,067 – två tiondelar snabbare än i Q1. Så fort har ingen kört en Porsche 911 GT3 Cup runt Gelleråsen Arena tidigare.

– Jag vet inte riktigt var jag hittade de där tiondelarna. Det bara flöt på, men jag tror nog att jag skulle kunna åka under 1.03, säger Sundahl som givetvis var nöjd med sin och Sundahl Racings insats. Samtidigt tonade han ner förväntningarna inför morgondagen.

– Mycket kan hända i racen. Vi får se i morgon.

Bakom Lukas Sundahl noterades alltså Robin Hansson för två andraplatser. Pontus Fredricsson var dubbeltrea och Hampus Ericsson, som skrällde med snabbaste tid i det officiella testet tidigare under fredagen, noterades för två fjärdeplatser.

– Helt okey. Jag är nöjd, sa Ericsson som hoppas få bättre utdelning i lördagens båda heat än hittills under säsongen.

– Det känns som det är dags att få till ett bra race, säger han.

Bakom toppkvartetten lyckades Magnus Öhman, Edvin Hellsten, Christoffer Bergström och Hugo Andersson bäst. De erövrade platserna 5-8 i Q1 vilket betydde avancemang till Q2.

För Öhman och Bergström, som båda kör i Masters Cup, klassen för förare över 40 år, var det första gången den här säsongen som de fick köra båda kvalomgångarna.

– Ett av mina bästa kval, kanske det bästa, sa Öhman och tänkte framförallt på femteplatsen i Q1.

För prins Carl Philip, som toppar Masters Cup inför deltävlingen i Karlskoga, slutade kvalet redan på det tredje varvet. Han drabbades av tekniska bekymmer och tvingades bryta. Det innebär dessvärre att han tvingas starta sist i lördagens båda race.

För gästförarna, snabba danskan Christina Nielsen och skotercrossåkaren Emil Öhman är utgångsläget bättre. De startar från tionde respektive tolfte ruta i båda loppen.

Gelleråsen Arena, Karlskoga, 14 augusti.

Q1.

Carl Philip Bernadotte. Foto: Jerker Johansson
Christina Nielsen. Foto: Micke Fransson
Emil Öhman. Foto: Micke Fransson

Många leenden när pristagarna i Prins Carl Philips Racing Pokal fick testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport15.10.2020 14:16:14 CESTPressmeddelande

Det var idel breda leenden när pristagarna i kartingtävlingen Prins Carl Philips Racing Pokal samlades på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga i onsdags. Möjligheten att få testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport gjorde stort intryck på samtliga. – Det här var superkul, något utöver det vanliga. Jag tror inte att jag kommer kunna sluta le förrän i morgon, sa bland annat en mycket entusiastisk Mathilda Olsson.

Oavgjort i mästarmötet och brons till Hellsten när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades i Skåne10.10.2020 18:51:09 CESTPressmeddelande

Det blev oavgjort, 1-1, i mästarmötet mellan Johan Kristoffersson och Lukas Sundahl när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades på Ring Knutstorp i Skåne. Kristoffersson vann det första heatet och Sundahl fick revansch i det andra. Som vinnare efter finalen kändes sig även Edvin Hellsten. Göteborgaren gick nämligen segrande ur den heta fighten om tredjeplatsen i mästerskapet.

Stenhård kamp om tusendelar när uppstickare kvalade bäst i Porsche Carrera Cup-finalen9.10.2020 19:31:39 CESTPressmeddelande

Ett kval är inte över förrän det är över. Fråga Porsche Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl. Han vet. I fredagens kvaldrama i Carrera Cup-finalen på Ring Knutstorp blev han blåst på dubbla pole positions. På det sista varvet! I båda kvalomgångarna! I den första, Q1, tryckte sig Edvin Hellsten före med 47 tusendelar. I Q2 gjorde norrmannen Dennis Hauger det samma. Med en (!) tusendels marginal.

Mästarmöte, bronsduell och avgörande i teammästerskap och Masters Cup när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutas8.10.2020 12:14:59 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl avgjorde Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park. Ändå finns det hur mycket som helst att se fram emot är mästerskapet avslutas på Ring Knutstorp i Skåne 9-10 oktober. Eller vad sägs om ett mästarmöte i TV-publikens smak, en het bronsduell och avgörande i Masters Cup? Dessutom ska 150.000 kr delas ut i teammästerskapet!

Många förare i fokus i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park3.10.2020 18:12:34 CESTPressmeddelande

Gästförarna Tom Blomqvist och Johan Kristoffersson vann racen och Lukas Sundahl säkrade sin tredje raka titel. Men ovan nämnda trio fick konkurrens om uppmärksamheten när den näst sista deltävlingen i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgjordes på Mantorp Park. Hugo Andersson, Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och, inte minst, Christoffer Bergström är bara några av förarna det snackas om inför finalen på Ring Knutstorp 9-10 oktober.

Historisk Lukas Sundahl kör vidare i Porsche Carrera Cup Scandinavia – och mästarteamet utökar sin satsning!3.10.2020 17:48:24 CESTPressmeddelande

Nu är han historisk, 23-årige Lukas Sundahl från Växjö. Under lördagen vann han Porsche Carrera Cup Scandinavia för tredje året i rad. Det har ingen lyckats med sedan starten på mästerskapet 2004. – Att bli först med att vinna titeln tre år i rad har varit vårt mål och vår drivkraft hela säsongen, säger Lukas som efter den historiska triumfen på Mantorp Park lät meddela att han nu ställer om siktet på ett fjärde mästerskapsguld.