Dubbla priser till Icebugs mest hållbara sko någonsin

Med den nya skon Grove W BUGrip® Woolpower tar svenska Icebug ett stort steg in i framtiden. Skon som tar både hållbarhet och slitstyrka till helt nya helt nivåer har också precis vunnit två av branschens tyngsta priser.

När världens största mässa för sport- och friluftsbranschen, ISPO, nyligen hölls i München kammade det svenska skoföretaget Icebug hem två tunga priser med den senaste skonyheten Grove W BUGrip® Woolpower. Skon vann dels ISPO Award 2019 i kategorin Urban – street & lifestyle, men även första pris i kategorin Footwear i Scandinavian Outdoor Award.

Avskalad elegans och ett rent hållbarhetssamvete har varit ramverket i arbetet med Grove W BUGrip® Woolpower, som är Icebugs mest hållbara sko någonsin. Det vattenavvisande skaftet i filtad ull är gjort av tygrester som blivit över när det svenska klädföretaget Woolpower tillverkat underställ.

– Grove är ett exempel på ett gränsöverskridande samarbete mellan sko- och klädindustrin. Genom att använda resterna från Woolpowers produktion ger vi dem ett andra liv, samtidigt som vi på en och samma gång kan förbättra funktionen på vår sko och göra den mer hållbar, säger Mariell Bjuhr, designer på Icebug.

Sju bra saker med Grove Woolpower:

Början på ett fantastiskt partnerskap.

Två varumärken, ett uppdrag. Både Icebug och Woolpower gör produkter som gör det enklare att vistas utomhus under hela vintern. Grove är det första samarbetet mellan företagen – men inte det sista.

Grepp som inte slits ut.

Icebugs skor är gjorda för användas – mycket. De 14 dynamiska ståldubbarna på Grove är i det närmaste omöjliga att slita ut, och teknologin är konstruerad för att fungera utmärkt även om du tappar en dubb eller två. Skulle det ske, kan du dessutom enkelt montera nya dubbar.

20% återvunnet gummi i yttersulan.

Icebugs enskilt största steg på hållbarhetsfronten inför FW19 är att vi använder 20 procent återvunnet gummi i våra yttersulor med BUGrip® – samtidigt som vi kan behålla både prestanda och slitstyrka.

Woolpower-rester i ovandelen.

Att vi använder rester från Woolpowers produktion är bra både för att minimera resursslöseri och för att hålla fötterna varma. Den filtade ullen har också fler bra egenskaper; den isolerar utmärkt och är tillräckligt stark för att användas i skaftet. Det här innebär att vi minimerar antalet olika material som vi använder, vilket också minskar användningen av lim.

Silvergraderat läder.

Allt läder som används I Grove är silvergraderat av Leather Working Group, vilket garanterar att det är producerat på ett så hållbart sätt som möjligt.

Bloom foam + Woolpower innersula.

Innersulan är gjord av återvunnen ull från Woolpower, tillsammans med Bloom foam för att bidra med både värme och dämpning. Alger som annars förorenar vattenkällor blir här i stället en användbar skumprodukt. Materialegenskaperna hos Bloom foam liknar de som finns hos EVA, som är det vanligaste materialet i mellansulor och innersulor – men Bloom foam leder till mindre CO2-utsläpp och minskar vårt beroende av olja.

Två versioner.

Skon kommer i två olika versioner. En med Icebugs dynamiska ståldubbar BUGrip® och en med en gummisula från Michelin. Båda är vattenavvisande. Den långa dragkedjan gör att Grove är enkel att ta på och av.

Grove W BUGrip® Woolpower finns i handeln från hösten 2019.